رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: مرحله نخست رزمایش کمک مومنانه تا پایان ماه رمضان امسال به پایان رسید و مردم در مدت ۵۰ روز حماسه آفریدند و هفت میلیون و ۱۵۰ هزار بسته معیشتی با کمک مردم جمع‌آوری و توزیع شد.

سردار محمد زهرایی روز چهارشنبه در مراسم مرحله سوم گام دوم کمک مومنانه در خراسان جنوبی افزود: در مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه در ماه‌های ذیحجه و محرم، یک میلیون و ۹۹۷ هزار بسته معیشتی توزیع شد چون ظرفیت‌ها فقط منابع مالی نیست و وقتی انگیزه در مردم ایجاد شد حماسه پدید آمد.

وی اظهار داشت: کمک مومنانه مصداق انقلابی‌گری و یکی از مصادیق خدمت‌رسانی از نوع نگاه استفاده از ظرفیت مردمی است، در جنگ اقتصادی امروز هنوز مردم نقش خود را نیافته‌اند چون ما هم در بدنه بسیج شاید به این باور نرسیدیم که برانگیختگی اجتماعی را با این نگاه باید به پیش راند.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: دفاع مقدس ما امروز نوین شده و خاکریزها تغییر پیدا کرده است، لباسی که تن سربازها و افسران و سرداران این جنگ است تغییر یافته اما ماهیت جنگ هیچ تغییر نیافته است چون رویارویی مطلق جبهه حق و باطل بوده و این از مبانی انقلاب و اسلام است.

زهرایی افزود: وقتی یک نظام مقدس ظلم‌ستیز و حامی مظلوم را داریم این جبهه آرایش خود را دارد، یک روز جنگ نظامی و خاکریز بود و امروز جنگ اقتصادی داریم اما جنگ همان جنگ است.

وی بیان کرد: برخی افراد دچار خطای محاسباتی شده‌اند و مدعی هستند که جنگ نظامی را می‌توان با مردم اداره کرد اما در جنگ اقتصادی باید به سراغ کدخداها برویم اما باید بدانیم که از دشمن انتظار دشمنی می‌رود و از دشمن نمی توان انتظار دوستی داشت.

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: هشت سال دفاع مقدس رمز پیروزی آن مردم پایه‌ای کردن آن بود و واژه‌ای به نام اینکه می‌رویم نبود بلکه می‌گفتیم باید برویم و باید بشود، امروز در جنگ اقتصادی هم باید تعریف ما همان باشد اما هنوز به این واژه در جنگ اقتصادی نرسیدیم چون  مردم را باور نکردیم و نقش اساسی را در جنگ اقتصادی به مردم واگذار نکرده‌ایم.

وی افزد: مردم در جنگ اقتصادی باید خود را به نظام بروکراتیک اداری تحمیل کنند و این حس با کمک بسیج در مردم ایجاد می‌شود چون بسیج ضمن اینکه مردم را بسیجی می‌کند الزامی در کار نداشته بلکه الهام در کار بسیج است.

وی اظهار داشت: کار بسیج الهامی است چون مدل آن زعامتی و رهبری است و به تجهیزات و منابع اعتباری کاری ندارد چون مکتب انسان‌ساز است، این مکتب فاصله بین امت با امام امت را تنظیم می‌کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: ۱۵ شعبان سال جاری مقام معظم رهبری فرمودند که افرادی که تمکن مالی دارند فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند و خوب است که یک رزمایش گسترده و کمک مومنانه برای مواسات، همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل گیرد.

سردار غلامعلی تناکی افزود: در پی  فرمان معظم‌له نهادهای مختلف نظامی و انتظامی و گروه‌های جهادی تلاش کردند که اقداماتی را انجام دهند تا فرمان مقام معظم رهبری بر زمین نماند و پیش‌بینی این بود که در ماه مبارک رمضان این اقدام انجام شود اما در گام‌های مختلف اتفاقات خوبی رخ داد و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در بخش‌های مختلف جهیزیه، بسته معیشتی، غذای گرم، کارت هدیه و وام رقم خورده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری خراسان جنوبی بیان کرد: در مرحله سوم از گام دوم رزمایش کمک مومنانه که امروز در خدمت شما هستیم نهادهای مختلف و نیروهای نظامی و انتظامی خدمات شایسته‌ای انجام دادند، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، هلال احمر، آستان قدس رضوی و بانک‌ها در این مرحله گزارشات آنها واصل شد.

تناکی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) در بحث بسته‌های معیشتی هزار و ۷۷۲ بسته معیشتی را بین محرومان توزیع کرد، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم ۲ هزار و ۲۸۰ بسته معیشتی  و بهزیستی هم ۲ هزارو ۵۷۴ کیلوگرم گوشت و ۲۱ فقره پرداخت اجاره بهای منزل را انجام داد و هلال احمر استان هم ۵۵۰ بسته معیشتی و هزار و ۱۴۱ بسته بهداشتی و پنج هزار و ۵۰۰ جفت کفش و ۱۹ قلم وسایل سرمایشی، آستان قدس رضوی نیز چهار و هزار و ۳۰۰ قرص نان و بانک‌ها ۷۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه اهدا کردند.