رئیس جمهور تاکید کرد: کارآمدی نظام اداری خواسته جدی مردم است و نظام اداری باید متناسب با تحول‌خواهی مردم باشد.

آیت الله رییسی  در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در دومین روز سفر استانی رئیس جمهور با حضور شماری از اعضای هیات دولت در محل استانداری برگزار شد افزود: این نظام اداری برخی مواقع کندی‌هایی دارد که مردم را خسته می‌کند و نباید باشد و باید حل شود.

وی تصریح کرد: شرط حل مساله این است که از نیروهای تحول‌خواه و انقلابی استفاده شود.

وی بیان کرد: نیرویی که در درون خود جوشش و جهاد و کوشش ندارد، برای او فرق ندارد که یک طرح کی به پایان برسد، با صحبت و سخنرانی و دستور این حس ایجاد نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: طبق روایات، جامعه و کسی که حس گسترش خوبی‌ها را نداشته باشد به مرده تعبیر شده است.

وی افزود: باید تلاش کرد و از نیروهای انقلابی دارای حس مسئولیت نسبت به مردم استفاده شود، کسانی که نسبت به مشکلات مردم بی‌حس هستند، آنها را باید از وسط راه کنار زد و راه را برای نیروهای انقلابی باز کرد تا بتوانند تحول ایجاد کنند.

آیت الله رئیسی گفت: سازمان اداری متناسب با روحیه تحول‌خواه مردم، سازمان تحول‌خواه است لذا باید کاری متفاوت انجام داد و در واقع گفت که طرحی نو در انداخت.

وی افزود: لذا خواسته من هم این است که کار مردم را به‌خوبی انجام دهید، شورای اداری و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، بازنگری در فرآیندهای روش‌های اداری را در دستور کار قرار دهند تا سبب تحول شود.

سرمایه اجتماعی را باید حفظ کرد و ارتقا داد

رئیس جمهور گفت: باید سرمایه اجتماعی مردم را حفظ کرد و ارتقا داد، این سرمایه مورد هجوم دشمن است و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید مراقب این سرمایه باشیم.

وی با بیان اینکه نتیجه سرمایه اجتماعی، اعتماد به نظام، مشارکت و نشاط اجتماعی است گفت: مردم دینمدار نیز از جمله سرمایه‌ها هستند و باید مراقبت کرد این سرمایه عظیم آسیب نبیند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دشمن به دنبال حساسیت‌سنجی است و در طول تاریخ هم همینطور بوده لذا دشمن می‌سنجد که آیا مردم یک منطقه پایبند به اصول و عقاید خود هستند یا نه و اگر سست شدند حمله را آغاز می‌کردند.

وی عنوان کرد: سنجش را همیشه دشمن در طول تاریخ داشته و حکام جاهلی که در تاریخ اسمشان برده می‌شود همواره حساسیت‌سنجی می‌کردند که ببینم جامعه چقدر به مبانی و اصول فرهنگی پایبند است.

رئیس جمهور مردم خراسان جنوبی را مردمانی صمیمی، با بصیرت و زمان‌شناس معرفی کرد و گفت: این مردم حقیقتا جلوه و حماسه‌ای از حضور را روز گذشته در بیرجند و امروز در نهبندان به نمایش گذاشتند که نشان از پایبندی به انقلاب اسلامی‌، ارزشها و شهدا است.

وی گفت: امید است این حضور، آثار و برکاتی در استان و کشور داشته باشد و مسئولیتی که این حضور برای دولتمردان و همه مسئولان ایجاد می‌کند، خطیر است.

این حضور مردم مسئولیت‌آور است

آیت الله رئیسی افزود: از سوی باید اظهار خوشحالی و تشکر کرد اما مسئولیت‌آور است لذا انتظار مردم از دولتمردان، مسئولان و همه کسانی که در کسوت خدمتگزاری هستند این است کار متفاوتی را ارایه دهند که جهادی، حرکتی ماندگار برای رفع مشکلاتی باشد که امروز در زندگی مردم است لذا این حضور برای مسئولان مسئولیت‌آور است.

وی فرهنگ را مهمترین سرمایه در خراسان جنوبی عنوان کرد که بسیار ارزشمند است و همواره باید آن را پاس داشت.

رئیس جمهور گفت: فرهنگ، علم و دانش مردم اهمیت زیادی دارد زیرا اگر خانواده‌ای اصالت دارد و تبدیل به الگو برای کشور شده، اگر شاهد کاهش جرم و جنایت و سلامت اجتماعی در این استان نسبت به جمعیت هستیم و اگر هنجاری‌های اجتماعی وضعیت آن با خیلی از استان‌ها متفاوت  است ریشه آن را باید در فرهنگی بودن استان دانست.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی علیرغم مرز مشترک با افغانستان و برخی آسیب‌پذیری‌ها کمترین میزان جرم و جنایت را دارد، افغانستان مسایل زیادی دارد و ناامنی‌هایش می‌تواند به کشور ما منتقل شود اما نه تنها بیرجند و قاین بلکه در نقاط مرزی هم تدین و اصالت مردم مثال‌زدنی است.

لزوم توجه به سرمایه فرهنگی استان

آیت الله رئیسی گفت: در همین مسایل اخیر و مسایل از این دست، استان خراسان جنوبی خیلی زمان‌شناسانه، مسئولانه، زندگی مومنانه و شرایط خاصی دارد که مدیران به‌ویژه مدیران فرهنگی باید به سرمایه‌های فرهنگی استان توجه داشته باشند.

وی با اشاره به دینمداری مردم خراسان جنوبی افزود: مساجد محلات خراسان جنوبی حتی در وعده صبح هم پرجمعیت است چه رسد به ظهر و مغرب و فرقی نمی‌کند که جمعیت سنی هست یا شیعه، روستا هست یا شهر لذا اینها اهمیت دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حتی شخصیت‌های علمی و تحصیلکرده استان هم پایبندی خود به دین را حفظ کرده‌اند گفت: با چهره‌های ماندگار خراسان جنوبی ملاقات داشته‌ام با اینکه دارای مدارج و کرسی‌های دانشگاهی و صاحبنظر هستند اما عمیقا پایبند به مسایل فرهنگی و دینی بوده که این مهم است.

وی بر حفظ ریشه فرهنگی به عنوان یک سرمایه در استان تاکید کرد و گفت: گاهی دیده شده که از بعضی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی که برخی مناطق را رنج می‌دهد، اینجا دوستانی لب به شکایت می‌گشایند که حتی کم آن هم زیاد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به نشستی که شب گذشته با اقشار مختلف در خراسان جنوبی داشت افزود: شرکت کنندگان در این نشست هرچه گفتند از دل برخاست و حتما بر دل می‌نشیند چون دغدغه را مطرح می‌کردند و برای آنها ناهنجاری‌های کم هم زیاد بود و این موضوع ارزش دارد.

بر عملکرد زیرمجموعه‌ها نظارت کنید

وی با تاکید بر نظارت مستمر بر عملکرد کارکنان زیرمجموعه‌ها در راستای جلوگیری از تخلف و فساد اداری گفت: نظارت بر خوبان هم انجام شود تا همیشه خوب و بهترین بمانند؛ بد که بد است باید نظارت بر خوبان ادامه یابد که دچار نقیصه نشوند.

رئیس جمهور صیانت، حفاظت و حراست از نیروی انسانی خوب را یکی از وظایف مسئولان دانست و اظهار داشت: با این اقدام همیشه مجموعه کارآمد خواهد ماند و کارآمدی نظام اداری خواسته جدی مردم است.

وی ادامه داد: جواب مردم را خوب بدهید و ماموریت محوله را به‌خوبی انجام دهید تا رضایت مردم از دولت را داشته باشیم.

آیت الله رئیسی گفت: تبدیل زمین‌های کشاورزی به ویلاسازی بحث مهمی است اما در برخی روستاها و مناطق شرایط فرق می‌کند و به این روستایی باید جایزه داد که ماندگار شده و این موضوع مهمی است.

وی با بیان اینکه شناخت اولویت‌ها و مسائل خیلی مهم است عنوان کرد: باید اولویت‌ها به درستی تشخیص داده شود.

رئیس جمهور گفت: ادارات و سازمان‌ها باید کارآمد و از هرگونه فساد و آلودگی پاک بمانند، تخلف و فساد کم هم زیاد تلقی می‌شود و نه اینکه اعلام شود بلکه اقدام شود و اعلام کردن تنها، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند لذا اقدام برای مردم بسیار دلنشین است.

ایجاد اشتغال از دغدغه‌های اصلی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال از دغدغه‌های اصلی در خراسان جنوبی است افزود: مساله اشتغال فقط به وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط نمی‌شود و هر دستگاهی مامور ایجاد اشتغال است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: زمانی که ماموریت خدمت در آستان قدس رضوی را داشتم به دوستان تاکید می‌کردم با ایجاد خط تولید جدید و احداث کارخانه جدید زمینه اشتغال جوانان فراهم شود پس ایجاد اشتغال وظیفه همه است و در خراسان جنوبی به نحوی حرکت کنیم که در مدت کوتاهی شرایط به گونه‌ای فراهم شود که شخص بیکار در اینجا نداشته باشیم و این شدنی است.

وی گفت: امروز در بازدید از مناطق مرزی شاهد فعالیت جهادی و طاقت فرسای قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در زمینه آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی بودیم و این روحیه می‌تواند کاری کند که ما در استان بیکار نداشته باشیم و زمینه هم با توجه به ظرفیت‌های استان وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های معادن خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان افزود: گاهی گفته می‌شود که کرمان بهشت معادن است اما ما در منطقه نهبندان معادن بسیاری خوبی داریم که فعال‌سازی معادن به عنوان سرمایه ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: احیای اقتصاد سنگ و معدن ضروی است و از وزیر مربوطه و استاندار خواستم که هرچه سریعتر شورای معادن استان برگزار شود و موانع رفع تا معادن در خراسان جنوبی فعال شود و زمینه‌ساز اشتغال و تولید باشد.

مساله مسکن با جدیت دنبال می‌شود 

آیت الله رئیسی گفت: مساله مسکن نیز به جد توسط دولت دنبال می‌شود و در ۲۹ شهر خراسان جنوبی زمینه واگذاری زمین به‌صورت ویلایی داریم و فقط در دو شهر این اقدام صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: این کارها با سرعت دنبال شود، زمین را خداوند متعال داده و ما باید مدیریت کنیم و تسهیلات بدهیم تا مردم سرپناه داشته باشند، این کار شدنی و ممکن است برخی کارها را نشدنی می‌دانند و ما کار را شدنی می‌دانیم هر ند تاکنون شده است چرا که هم نیاز کشور هم حکم قانون و هم وعده ماست.

رئیس جمهور گفت: ما یک وعده شدنی دادیم و این یک وعده آرمانی نیست همه شما کمک کنید مسکن هم مانند اشتغال در استان به خوبی صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام نیازمند اولویت‌بندی توسط استاندار است تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

انجام به‌موقع کارها به مردم امید می‌دهد

وی با بیان اینکه انجام به‌موقع کارها به مردم امید می‌دهد گفت: مهم این است که بعد از این دیدارها مردم ببینند چه اقدامی انجام شده است اگر پروژه ها در زمان خودش انجام شود گره‌ای از گره‌های مردم را باز خواهد کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: اعتبارات مصوبات سفر قبلی به خراسان جنوبی ۵۰ درصد تخصیص یافته و امید است مصوبات این سفر هم با توان مدیران انجام شود و مردم روز به روز امیدوارتر شوند.

وی گفت: زمانی مسایل حل شدنی است که اراده بر حل مسایل و مشکلات مردم باشد و اراده دولت نیز بر حل مسایل و مشکلات است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه استفاده از نیروهای بومی در دستور کار قرار گیرد افزود: معادن باید در استان فعال شود تا از این سرمایه عظیم استفاده شود همچنین پشتیبانی از بخش خصوص و سرمایه‌گذاری داخلی در خراسان جنوبی ضروری است.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح دیروز (پنجشنبه) وارد بیرجند شد و در اولین روز این سفر بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو  با حضور رئیس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید همچنین آیت الله رئیسی از کارخانه کویر تایر نیز بازدید کرد.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود و رئیس جمهور در ادامه این سفر ۲ روزه ضمن سفر به شهرستان قاینات، واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را افتتاح کرد.

آیت الله رئیسی امروز (جمعه) در دومین روز سفر به خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان رفت و در میان استقبال گسترده مردم در مصلای این شهر سخنرانی کرد.

وی صبح جمعه با همراهی معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در دهستان «لانو» بخش «دُرح» شهرستان مرزی سربیشه نیز حضور یافت.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.