استاندار خراسان جنوبی گفت: به دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمد جامعه عشایری استان از جمله ایجاد شرکت‌های خاص و فعال‌تر شدن اتحادیه عشایری استان برای فروش و عرضه تولیدات عشایر با بالاترین قیمت و ارزش واقعی آنها هستیم.

حمید ملانوری روز دوشنبه در آیین افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد افزود: همه ما می‌دانیم عشایر به آن اندازه که برای تولید محصولات دامی، کشاورزی و صنایع دستی خود زحمت می‌کشند، درآمد و عایدی ندارند لذا برای جبران این مساله به دنبال راهکارهایی هستیم.

وی جامعه عشایری را افرادی سختکوش، پرتلاش و زحمتکش خواند و تصریح کرد: عشایر در اوج سختی‌ها، قدردان و سپاسگزار نعمت‌هایی هستند که در اختیار دارند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه شرایط موجود با دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: به لطف پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه خدمات در بخش‌های مختلف هستیم.

وی گفت: یکی از مهمترین شعارها و اهداف انقلاب و انتظارات حضرت امام خمینی (ره) این بود که یک نظام در کشور حاکم شود تا استضعاف و محرومیت را بزداید و توزیع عادلانه خدمات در گوشه گوشه کشور را به همراه داشته باشد.

ملانوری با اشاره به مهاجرت مردم از برخی مناطق عنوان کرد: دلیل اصلی مهاجرت مردم، نبود کار، کمبود امکانات و زیرساخت‌های رفاهی و همچنین عدم تامین معیشت آنها است.

وی افزود: اگر بتوانیم خدمات را به گونه‌ای توزیع کنیم که مردم در هر جایی که زندگی می‌کنند بتوانند بهترین شرایط را داشته باشند، نقطه قوت و موفقیت ماست.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عشایر ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند تصریح کرد: به اندازه جمعیت عشایر، زحمتی که در مباحث توسعه‌ای می‌کشند و نقشی که در امنیت استان دارند،  باید خدمتگزارشان باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین رفاه عشایر استان اظهار داشت: با اجرای همین طرح آبرسانی پایدار، آب شرب بهداشتی و سالم محلات عشایری منطقه تامین می‌شود.

ملانوری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه راه‌ها و ایل راه‌ها افزود: با توجه به مذاکراتی که در این زمینه با رییس سازمان امور عشایر ایران صورت گرفته، اقداماتی انجام خواهد شد تا ایل راه‌ها وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات با هدفی صورت می‌گیرد که به ظرفیت‌های اقتصادی منطقه کمک شود و حاصل زحمات جامعه عشایر به ارزش واقعی خود برسد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در استان جذب شده که ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مهدی عصمتی پور افزود: پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه اسفند سال ۹۸ کلنگ‌زنی شد و فروردین امسال با تامین اعتبار طرح، چاه آبرسانی حفر و تجهیز و ۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد.

وی بیان کرد: فاز اول طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه بیشتر تجهیز و حفر یک حلقه چاه بوده که هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی اظهار داشت: فاز دوم این پروژه امروز به بهره‌برداری رسید و فاز سوم آبرسانی به محلات عشایری این منطقه نیز طراحی شده که با مساعدت رییس سازمان امور عشایر آغاز و ۱۲۰ خانوار در این فاز از آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی عنوان کرد: برای آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه در ۲ فاز ۵۴ کیلومتر لوله‌گذاری و جاده دسترسی به مخازن آب برای تمامی محلات عشایری انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی امروز ضمن حضور در محله عشایری خواجه منجیکوه برای افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی به این منطقه در جمع مردم حضور یافت و رییس سازمان امور عشایر ایران هم استاندار را در این دیدار مردمی همراهی کرد.

عشایر منطقه در این دیدار از مسایل و مشکلات خود گفتند و استاندار نیز همه موارد را برای پیگیری در دستور کار قرار داد.