#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: بررسی‌های نحوه انتقال ویروس کرونا نشان می‌دهد که در استان حدود ۶۰ درصد موارد جدید انتقال‌های درون خانوادگی است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کرونا در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌ها و اماکن عمومی به صورت جدی نظارت می‌شود، به نظر می‌رسد که انتقال از درون جامعه به درون خانواده‌ها منتقل شده، لذا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در اجتماعات خانوادگی توصیه و تاکید می‌شود.

وی افزود: میزان بروز تجمعی در سطح استان ۳۲۳ در صد هزار نفر جمعیت و شاخص کشوری ۴۵۰ در صد هزار نفر جمعیت، نسبت مرگ و میر در استان ۵.۳ درصد و شاخص کشوری ۵.۸ درصد بوده همچنین شاخص نمونه‌گیری به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان ۱۶.۴ و شاخص کشوری ۳۹.۲ است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا درخصوص موارد مثبت در استان بیان کرد: درصد موارد مثبت از کل نمونه‌ها در خراسان جنوبی ۱۹.۷ درصد و در سطح کشور ۱۱.۵ درصد است.

وی گفت: میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی در سطح استان ۱۷.۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و شاخص کشوری ۲۵.۹ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که از نظر شاخص میزان بروز تجمعی نسبت مرگ و میر و میزان مرگ و میر اختصاصی علیتی نسبت به شاخص کشوری وضعیت مطلوب‌تری را داریم اما از نظر شاخص نمونه‌گیری کمتر از نصف شاخص کشوری هستیم که افزایش موارد نمونه می‌تواند ما را به شاخص کشوری نزدیک کند.

شریف‌زاده درباره رتبه‌بندی شهرستان‌های خراسان جنوبی از لحاظ میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی تا امروز همچنان شهرستان بیرجند در رتبه اول، شهرستان سرایان رتبه دوم، شهرستان سربیشه رتبه سوم، شهرستان بشرویه رتبه چهارم و شهرستان‌های نهبندان، فردوس و خوسف هم به ترتیب در رتبه‌های نهم تا یازدهم قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین متوسط ابتلای روزانه در استان خراسان جنوبی ۱۴ مورد بوده است و هر ۳۳ ساعت یک نفر در استان بر اثر این بیماری فوت می‌کند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی با اشاره به آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان گفت: شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و سربیشه در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر)، شهرستان‌های طبس، فردوس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر)، شهرستان‌های زیرکوه، درمیان و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و ۲ شهرستان خوسف و بشرویه در وضعیت سفید یا کم خطر قرار دارند.

خراسان جنوبی از ۱۰ روز قبل همچنان در وضعیت هشدار است.