#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: محموله جدید واکسن کرونا وارد استان شد و تزریق دوز دوم واکسن برای جامعه هدف از امروز (چهارشنبه) آغاز می‌شود.

غلامرضا شریف‌زاده  به رسانه‌ها اظهار داشت: محموله جدید واکسن کرونا شامل ۱۱ هزار و ۸۱۴ دوز واکسن سینوفارم چینی و هزار دوز واکسن ایرانی “کوو برکت” امروز وارد بیرجند شد و از صبح فردا بین شهرستان‌های استان توزیع می‌شود.

وی افزود: مرحله جدید واکسیناسیون در مرکز استان از صبح فردا شروع می‌شود و واکسن‌های سینوفارم مخصوص سالمندان بالای ۷۰ سال است که نوبت اول واکسن را در حداقل ۲۸ روز قبل دریافت کردند به اضافه تکمیل واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان که نوبت دوم را دریافت خواهند کرد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا گفت: از هم‌استانی‌ها درخواست داریم که سالمندان به مراکز جامع سلامت برای تزریق واکسن مراجعه نکنند و همکاران ما از طریق تماس تلفنی یا پیامک، زمان و محل تزریق واکسن را به آنان اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: براساس اطلاع‌رسانی که همکاران ما در مرکز جامع سلامت انجام خواهند داد، سالمندان برای تکمیل واکسیناسیون و تزریق نوبت دوم واکسن سینوفارم مراجعه می‌کنند.

شریف‌زاده افزود: واکسن ایرانی “کوو برکت” هم وارد استان شده ولی هنوز نحوه تزریق و گروه هدف واجد شرایط این واکسیناسیون از طریق وزارتخانه ابلاغ نشده است که به محض ابلاغ گروه واجد شرایط، تزریق این واکسن هم براساس دستورالعمل‌های اجرایی انجام خواهد شد.

شناسایی ۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا 

وی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۳۷۷ آزمایش مولکولی و آزمایش سریع در استان انجام شد که از مجموع این آزمایشات، ۷۵ مورد مثبت جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان را ۱۹۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۶۹ نفر به طور قطعی مبتلا به کرونا بوده‌اند و پنج نفر از بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

وی گفت: ۲ مورد فوتی جدید در ۲۴ ساعت گذشته داشتیم که خانم ۸۱ ساله ساکن شهرستان نهبندان و خانم ۶۴ ساله ساکن شهرستان سرایان بودند و مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در استان خراسان جنوبی به ۹۱۶ نفر رسید.

واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی از ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۹ با تزریق واکسن کرونا در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند آغاز شد و ۱۵۰ دوز واکسن کرونا سهمیه خراسان جنوبی از اولین محموله ورودی به کشور بود که برای ایمن‌سازی ۷۵ نفر از کادر درمانی استان در بخش‌های ویژه مقابله با کرونا اعم از پزشکان متخصص، پرستاران و کادر خدماتی اختصاص یافت.

با دریافت محموله‌های بعدی واکسن کرونا در خراسان جنوبی گروه‌های جدید شامل کادر بهداشت و درمان، کارکنان آرامستان‌ها، شماری از ایثارگران، سالمندان مستقر در مراکز شبانه‌روزی، معلولان و پاکبانان با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسینه شدند.

واکسیناسیون عمومی سالمندان از هفتم اردیبهشت امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و تکمیل واکسیناسیون این گروه‌های سنی در دست اقدام است.

خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و با وجود کاهش موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا اما وضعیت این استان همچنان شکننده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۹ خرداد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.