معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده است، این استان باید به معین صادراتی افغانستان تبدیل و معرفی شود.

مشیرالحق عابدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه تجارت استان خراسان جنوبی که با حضور مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد افزود: در حال حاضر ۳۷ درصد سهم صادراتی کل کشور به افغانستان از لحاظ ارزش و ۴۸ درصد به لحاظ وزنی مربوط به استان خراسان جنوبی است.

وی گفت: اگر گمرک ماهیرود در یک کفه ترازو و مرز میلک و دوغارون در یک کفه ترازو قرار بگیرد از لحاظ وزنی با یکدیگر برابر هستند و اینکه خراسان جنوبی به عنوان معین صادراتی افغانستان تعیین شود، انتظار زیادی نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این موضوع بارها در سال‌های گذشته نیز مطرح شده اما بنا به دلایلی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است با توجه به شیوه‌نامه صادراتی سال ۹۹ و استناد به بند «ب» تبصره یک، امید است در ارتباط با پیشبرد طرح توسعه زیرساخت‌های محصولات کشاورزی استان که توسط اتاق بازرگانی پیشنهاد شد، اقدام کنیم.

عابدی با بیان اینکه طرح توسعه زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی بدون شک مخصوص یک محصول نخواهد بود گفت: در سنوات گذشته و اکنون تاکید بر این است که بهترین محصول با کیفیت از مرکز خارج شود.

وی ادامه داد: نباید بازار محصولات استان را از دست بدهیم بنابراین اگر محصول بی‌کیفیت صادر شود کشورهای دیگر جای محصولات ما را خواهند گرفت لذا محصول با کیفیت می‌تواند بازارهای جهانی را کشف کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از افغانستان به عنوان بازار هدف صادراتی این استان یاد کرد و گفت: صادرات محصولات با کیفیت در تکرار صادرات مجدد بسیار تاثیرگذار است و نقش بسزایی در صادرات دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم اولویت بدهیم و بسته الزامات توسعه صادراتی در استان داشته باشیم ابتدا باید مباحث مرتبط با استانداردسازی رعایت شود و این استانداردسازی در صورتی مورد اجرا قرار خواهد گرفت که آزمایشگاه مجهز و ویژه برای این منظور داشته باشیم.

عابدی با بیان اینکه تجهیز و تکمیل زیرساخت‌ها از اولویت‌های مهم برای توسعه صادرات است افزود: انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت صادراتی خراسان جنوبی نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشید.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در برنامه ششم توسعه اقدامات شایسته‌ای در مباحث صادراتی انجام داد و با توجه به اعتباری که داشته، توانسته است به بهترین‌ها در حوزه زیرساخت‌های صادراتی دست یابد اما هنوز به حد اکمل نرسیده‌ایم و نیاز به حمایت سازمان توسعه تجارت ایران داریم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه احداث راه ترانزیتی ماهیرود به مرکز فراه افغانستان گفت: در این زمینه استان قاطعانه ورود کرده و ۵۰۰ هزار یورو دریافت کرد لذا ادامه این روند دریافت مدنظر استان است و نیاز به پیگیری دارد.

وی افزود: درخصوص تکمیل راه سربیشه به ماهیرود اداره کل راه و شهرسازی استان براساس اعتبارات موجود اقدامات خوبی انجام داده است و اگر بر همین منوال شرایط پیش برود رضایت ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت.

عابدی بر لزوم تامین و استقرار دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود تاکید کرد و گفت: نصب و راه‌اندازی این دستگاه کار بزرگی است که بعد از سال‌ها کلید خورد و به زودی نصب خواهد شد.

وی خواستار تمدید کارت‌های بازرگانی در استان شد و افزود: در برخی استان‌ها تمدید کارت‌های بازرگانی در سال ۱۴۰۰ انجام شد اما شامل استان ما نبود که درخواستی به رییس سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده است و انتظار داریم استان نیز در شمولیت قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برنامه‌ریزی لازم را برای محقق شدن شعار سال دارد و بنابر اعلام این سازمان بسیاری از موارد به توسعه صادرات غیرنفتی بر می‌گردد.

وی خواستار افزایش اختیارات استان شد و گفت: انتظار داریم اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران نمود بیشتری در استان داشته باشد و پیشنهادات و مصوبات کارگروه توسعه تجارت استان در کمترین زمان به نتیجه برسد.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته بوده و ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین بازارچه مرزی خراسان جنوبی است.

قرار گرفتن استان خراسان جنوبی در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه‌آهن سراسری جنوب به شمال، استقرار در مسیر بزرگراه‌های آسیایی و همسایگی با کشور افغانستان از فرصت‌های طلایی آن محسوب می‌شود.