در جلسه هماهنگی کمیته هماهنگی، مدیریت و توسعه محتوی و خدمات فرهنگی و فضای مجازی مطرح شد: با استفاده صحیح از اشتراکات فرهنگی بین استان های مرزی و کشور های همسایه، گام مهمی در راستای تقویت امنیت منطقه و جلوگیری از نفوذ عقاید منحرف برداشته خواهد شد.
علی فرخنده در این نشست با اشاره به نگاه کلان ملی و منطقه ای به اهمیت و توجه به تقویت امنیت در مرز ها، گفت: کارگروهی با مضمون امنیت شرق و غرب کشور تحت عنوان “کمیته فرهنگی امنیت شرق و غرب” با محوریت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و کارگروهی استانی با همین موضوع تحت عنوان کارگروه “مدیریت و توسعه محتوا و خدمات فضای مجازی در استان” با هدف جلوگیری از نفوذ عقاید سلفی و تکفیری با سیاست هایی مبنی بر تقویت فرهنگی اقوام ملی و تداوم همکاری با همسایگان و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی مناطق مرزی به منظور تقویت امنیت مرزها به ایفای نقش خواهد پرداخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به برخی راه حل ها و پیشنهادات در خصوص جلوگیری از نفوذ عقاید تکفیری و سلفی، اظهار کرد: تلاش برای تقویت وحدت ملی و اسلامی، انتشار چهره واقعی این فرقه، توجه به اشتراکات فرهنگی مرزی با همسایگان، تقویت زیرساخت های فرهنگی و استفاده از ظرفیت نخبگان به منظور انتقال مفاهیم صحیح فرهنگی به جامعه هدف از جمله اقدامات می باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: برگزاری جشن ها و برنامه های فرهنگی مشترک با همسایگان گام مهمی در خصوص جلوگیری از ایجاد خلأ هویتی و موجبات نفوذ این گونه عقاید در برخی افراد می باشد.
وی ضمن اعلام شرح وظایف این کمیته گفت: برخی از برنامه ها شامل برآورد اجتماعی و امنیتی مناطق شرقی و غربی کشور، تولید محتوا در راستای ایجاد وحدت و انسجام ملی و مذهبی، اطلاع رسانی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و تولید برنامه های رادیو و تلویزیونی می باشد.
همچنین برنامه های عملیاتی در راستای انجام وظایف این کمیته به شرح ذیل می‌باشد:
– برگزاری نمایشگاه های مشترک کشورهای مرزی.
– تسهیل کسب و کار.
– ایجاد مراکز خلاق در حوزه صنایع هنری توسعه کسب و کارهای فرهنگی.
– اختصاص بخشی از بودجه پروژه پیشگیری از آسیب های فضای مجازی به این امر.
– برگزاری پویش های تولید محتوا در مناطق مرزی.
– شناسایی فعالین فرهنگی مناطق مرزی.
– برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات دیجیتالی.
– برگزاری کارگروه تخصصی افزایش سواد رسانه.
– توسعه کسب و کارهای آموزشی.
– برگزاری منظم جشنواره های فرامرزی رسانه‌ای با استان های همجوار.
– تقویت رسانه های فضای مجازی.
فرخنده در پایان با اشاره به ماموریت ویژه ای که برای این کمیته ها در نظر گرفته شده است، افزود: هم افزایی و استفاده از ظرفیت های استانی برای تقویت هویت ایرانی و اسلامی در فضای مجازی به منظور تقویت بنیان خانواده، گسترش مصرف کالای داخلی، حفظ و ترویج  فرهنگ ها و… از جمله اهداف اصلی این طرح می باشد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور