فرماندار قاینات گفت: این شهرستان با داشتن ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار و تولید ۴۰ درصد زرشک خراسان جنوبی مقام اول تولید این محصول را داراست.

 محمد محمدی روز جمعه در دومین روز این جشنواره که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در شهرستان قاینات برگزار شد، افزود: سطح زیر کشت زرشک در قاینات ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح سالانه حدود هفت هزار تن زرشک خشک برداشت می‌شود.

وی گفت: ۴۰ درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول قاینات است و این شهرستان قطب تولید این محصول شاخص به شمار می‌رود.

فرماندار قاینات اظهار داشت: هدف از برگزاری این قبیل برنامه‌ها کمک به جذب سرمایه‌گذار، بازاریابی و فروش محصول، افزایش قیمت فروش، کمک به گردشگری کشاورزی و معرفی محصولات راهبردی استان در سطح ملی و فراملی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ترویج زرشک و عناب که همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در شهر نیمبلوک افتتاح شد، گفت: افتتاح این مرکز زمینه تولید محصولات ارگانیک را در منطقه فراهم می‌کند که در آینده نتایج آن بیشتر دیده خواهد شد.

محمدی افزود: تولید محصولات ارگانیک باید مورد توجه کشاورزان باشد چرا که این موضوع برای مصرف‌کننده اهمیت بسیار زیادی دارد و مدیران استانی و کشوری نیز زمینه بهره‌وری بهتر از محصول زرشک را فراهم کنند.

وی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به تولیدات دانش‌بنیان و با تحقیق، پژوهش و اقدامات دانشگاه‌های مستقر در شهرستان قاینات، پارک علم و فناوری و ساخت دستگاه‌های جدید، مشکلات فراروی صادرات محصولات ارگانیک نیز حل خواهد شد.

اولین جشنواره ملی زرشک روز گذشته (پنجشنبه) با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و امروز در قاینات برگزار شد.

جشنواره زرشک با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در روستای محمدآباد علم شهرستان قاینات برگزار شد.

این جشنواره قرار است تا پایان هفته آینده در شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بیرجند هم برگزار شود.

همچنین عملیات اجرایی بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک کشور دیروز در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز شد.

۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و تا اواخر مهر حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.