معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۳۹۰ واحد مسکونی شهری و روستایی بر اثر زلزله ۲۲ آذر ماه شهرستان بشرویه خسارت دیده و نیازمند بازسازی است.

 علیرضا عباس‌زاده ه در نشست ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی با اشاره به زلزله ۵.۴ ریشتری در بشرویه که در مناطق اطراف نیز احساس شد افزود: وقوع این زلزله زنگ هشدار جدی برای مسوولان استان بوده و همه بدانیم که بحران بیخ گوش ماست.

وی بیان کرد: این زلزله خسارت جانی یا خسارت مالی به زیرساخت‌های استان نداشت اما تعداد ۳۹۰ واحد مسکونی در شهرستان‌های بشرویه و طبس خسارت دید که برخی واحدها باید نوسازی و برخی دیگر تعمیر شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: برآورد خسارت واحدهای آسیب‌دیده به مرکز اعلام شده و پیگیر تخصیص اعتبار و تسهیلات برای نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی هستیم.

وی افزود: خراسان جنوبی استانی حادثه‌خیز است که انواع بلایای طبیعی را با شدت و ضعف‌های مختلف در این منطقه شاهد هستیم و باید همیشه آمادگی لازم را برای مدیریت این گونه حوادث داشته باشیم.

عباس‌زاده با اشاره فرارسیدن هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در دی ماه گفت: باید دستگاه‌های متولی آمادگی لازم را برای برگزاری مانورها و فرهنگ‌سازی در سطح مدارس و پارک‌ها و فضاهای عمومی داشته باشند و به دستگاه‌های متولی دستورالعمل اجرای برنامه‌های این هفته ابلاغ شد.

وی اظهار داشت: برگزاری مانورهای مختلف در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات طبیعی باعث ارزیابی آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مردم می‌شود همچنین در این مانورها برخی ناهماهنگی و ضعف‌ها رفع خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از دستگاه‌های اجرایی خواست طرح‌ها، پیشنهادها و برنامه‌های جدید، کارشناسی و کاربردی را برای مقابله با بحران‌های مختلف به ستاد مدیریت بحران استان ارسال کنند.

وی با بیان اینکه مسوولان دستگاه‌های اجرایی بانک اطلاعاتی و امکانات خود را به‌روز و به ستاد مدیریت بحران اعلام کنند گفت: هرچه نسبت به دارایی‌ها و نیازمندی های خود بیشتر آگاه باشیم در مدیریت بحران راحت و موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

عباس‌زاده تصریح کرد: ارایه آموزش‌های لازم به موکب‌داران استان دنبال شود تا در مواقع بحران از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی آماگی لازم را برای شرکت در رویداد ملی مدیریت بحران قوی داشته باشند گفت: این رویداد با هدف فرهنگ‌سازی و آشنایی با آخرین دستاوردها و اقدامات در سطوح مختلف بهمن امسال برگزار خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی امروز در جلسه بیمه منازل مسکونی روستاییان هم گفت: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مجموع هزار و ۷۵۲ آبادی در استان وجود دارد که دارای ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی هستند و از این تعداد تاکنون ۴۸ هزار و ۷۵۰ واحد معادل ۵۵ درصد منازل روستایی مقاوم‌سازی شده است.

وی افزود: این میزان سه درصد از متوسط کشوری بالاتر بوده و ۴۰ هزار مسکن روستایی در استان همچنان نامقاوم است.

عباس‌زاده اظهار داشت: با توجه به ارائه شرایط مطلوب بیمه برکت که زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فعالیت می‌کند، لازم است در راستای بیمه تکمیلی واحدهای غیرمقاوم روستایی قراردادی منعقد شود.

وی گفت: در صورت انعقاد این قرارداد واحدهای مسکونی نامقاوم روستایی تا سقف صد میلیون تومان در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله و آتش‌سوزی بیمه تکمیلی می‌شوند که در صورت بروز حادثه این مبلغ به‌صورت بلاعوض به آنها پرداخت خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه جبران خسارت‌ها در حوادث با ارائه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولتی به‌طور کامل انجام نمی‌شود و با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز، بیمه همگانی و تکمیلی واحدهای روستایی در دستور کار سازمان مدیریت بحران کشور قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر بیمه پایه همگانی، امکان انعقاد قرارداد شرکت‌های مورد تایید بیمه مرکزی برای بیمه تکمیلی روستایی فراهم شده لذا در خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های حادثه‌خیز این اقدام مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بر اثر وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری ۲۲ آذر امسال در شهرستان بشرویه ۳۹۰ واحد خسارت دیده که از این تعداد ۶۰ واحد شهری و ۳۳۰ واحد روستایی است.

قاسم تنها با بیان اینکه از مجموع واحدهای خسارت‌دیده روستایی، ۳۲۵ واحد احداثی و پنج واحد تعمیری است افزود: از مجموع ۳۹۰ واحد خسارتی، ۱۹ واحد متعلق به شهرستان طبس و ۳۷۱ واحد متعلق به شهرستان بشرویه است.

فرماندار سرایان هم از طریق تماس تصویری در نشست ستاد مدیریت بحران استان گفت: ۴۰ درصد واحدهای مسکونی شهرستان فاقد بیمه یا دارای بیمه منقضی هستند.

سید یاسر رضوی افزود: در صورت وقوع حادثه تمامی پرداخت هزینه خسارت با پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات برعهده دولت است و توان دولت جوابگوی بازسازی واحدهای خسارت دیده نخواهد بود، پس موضوع بیمه منازل امر ضروری است.

وی عنوان کرد: مهمترین بحران و مشکل در شهرستان سرایان وقوع سیل است و تاکنون زلزله خطرناکی در این شهرستان براساس سوابق گذشته نداشته‌ایم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور