رئیس اتاق بازارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تجار خراسان جنوبی آماده ایجاد پلی برای مبادله ظرفیت‌های نسبی ایران و کشور قرقیزستان از طریق فعالان بخش خصوصی، تجار و بازرگانان هستند.

محسن احتشام روز شنبه در دیدار فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با سفیر قرقیزستان در ایران افزود: در حال حاضر ۹۶۵ نفر از فعالان اقتصادی استان عضو اتاق بازرگانی بیرجند هستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه آماده پذیرش یک هیات تجاری از کشور قرقیزستان هستیم تا ۲ طرف بتوانند مزیت‌های خود را بیشتر معرفی کنند.

رئیس اتاق بازارگانی بیرجند با بیان اینکه آماده اعزام یک هیات تجاری از طریق خراسان جنوبی به شهر بیشکک هستیم، تصریح کرد: همچنین برای برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی با این کشور آمادگی داریم.

وی افزود: قرقیزستان از جمله کشورهای هدف ابتدایی بود که وقتی پای تجار به آسیای میانه باز شد سبب شد تجار و بازرگانان حضور پررنگی داشتند بگونه‌ای که یکی از شرکت‌های تجاری استان از ۲۵ سال قبل به بیشکک مواد شوینده ارسال می‌کند.

احتشام عنوان کرد: انتظار داریم بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری‎‌های مشترک بین خراسان جنوبی و قرقیزستان فراهم شود که در این زمینه بخش خصوصی استان اعلام آمادگی می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: در استان محصولاتی از قبیل ایزوگام، مواد شوینده و بهداشتی، قیر، کنسانتره زرشک و انار، کیک و کلوچه، محصولات لبنی، صنایع غذایی، چرم مصنوعی، تولید نخ پنبه، تولید پارچه و کارخانجات تولید آرد، پلاستیک و فولاد را داریم.

علیرضا خامه‌زر افزود: با توجه به موقعیت تجاری خراسان جنوبی و مرز مشترک با کشور افغانستان، در چند سال منتهی به امسال از مجموع صادرات حدود ۲ تا سه میلیارد دلار کالا به این کشور، خراسان جنوبی ارائه دهنده خدمات به حدود یک سوم این حجم کالای صادراتی از لحاظ ارزشی و ۵۰ درصد از لحاظ وزنی است و این موقعیت اقتصادی استان را برجسته می‌کند.

آمادگی تجار خراسان جنوبی برای مبادله مزیت‌های نسبی ایران و قرقیزستان

خراسان جنوبی آماده پذیرش هیات‌های تجاری قرقیزستان

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بیرجند آماده پذیرش هیات‌های تجاری از قرقیزستان به استان و برعکس را دارد، اظهار داشت: همچنین برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان جنوبی و برعکس آمادگی داریم.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: آماده انعقاد تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی استان با فعالان بخش خصوصی قرقیزستان را داریم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم ارتباطی بین خراسان جنوبی و یکی از استان‌های قرقیزستان که به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نزدیک‌تر است را داشته باشیم.

خامه‌زر عنوان کرد: برای تشکیل تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و قرقیزستان را داریم که جزو ضروریات است تا بتوانیم مراکز تجاری را در ۲ کشور راه‌اندازی کنیم.

وی یادآور شد: اشتراک بین ایران و قرقیزستان عضویت ۲ کشور در اتحادیه اوراسیا، سازمان اکو و سازمان همکاری اقتصادی شانگهای است.

ایران دارای رتبه ۱۸ صادرات به قرقیزستان

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان کرد: ایران رتبه ۱۸ در صادرات به قرقیزستان را دارد و از پنج میلیون دلار واردات به این کشور ما رقم خیلی کمی داریم.

وی ضمن تبریک سی‌امین سال برقراری رابطه دیپلماتیک بین ایران و قرقیزستان یادآور شد: تقاضا داریم در سبد واردات این کشور محصولات استان ما نیز گنجانده شود تا نقش بیشتری در این کشور داشته باشیم.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: این استان با صدها معدن بیش از ۲ هزار نفر دانش‌آموخته در حوزه معدن دارد.

احمد پروین افزود: کشور قرقیزستان در زمینه معادن طلا بسیار غنی و دارای معادن فعال است که این ظرفیت در استان ما هم وجود دارد و پیشنهاد می‌کنم فعالان استخراج طلا در استان و کشور مقابل جلسات مشترک برگزار و انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشند.

وی بیان کرد: امکان مطالعات دقیق‌تر اکتشافی در معادن این کشور را داریم همچنین می‌توانیم با شرکت‌های دانش بنیان خود مسایل و پیامدهای زیست محیطی استخراج طلا را در جمهوری قرقیزستان را کم کنیم.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ضمن پیشنهاد امکان سرمایه‌گذاری مشترک در معادن طلا، تصریح کرد: با توجه به داشتن ذخایر ارزشمندی از سنگ‌های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی توصیه می‌کنم فعالان معادن طلا، صنایع بالادستی را که شامل ارزش افزوده از تلفیق سنگ‌های نیمه قیمتی و طلا است را در شهرک‌های تخصصی داشته باشند.

خراسان جنوبی تولید کننده انواع مصالح ساختمانی

پروین عنوان کرد: در زمینه مصالح ساختمانی تابستان امسال از شهرداری بیشکک هیاتی در تهران حضور داشت که مصالح ساختمانی در ایران برای آنها جذاب بود، در عمده مصالح ساختمانی از جمله در سنگ‌های ساختمانی و نما در استان امکان تامین داریم.

وی یادآور شد: سنگ‌های گرانیت و کریستال استان با توجه به جذب آب کم و مقاومت در شرایط سخت و مربوط برای کشور قرقیزستان مناسب است و قیمت رقابتی با سایر تولیدکنندگان را خواهیم داشت.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد می‌کنیم برای بخشی از استان‌های چین که همجوار با قرقیزستان است و از مراکز تولید دور است این محصولات از قرقیزستان به استان‌های همجواز بازصادارات شود.

وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم هر نوع تعرفه گمرکی که در زمینه صادرات سنگ‌های ساختمانی از ایران در جمهوری قرقیزستان است حذف شود چون نهایت به نفع مصرف کنندگان این کشور است و سنگ ارزان‌تر به دست کشور می‌رسد.

پروین اظهار داشت: آمادگی داریم در شناسایی ظرفیت‌های معدنی جمهوری قرقیزستان همکاری کنیم، تمام تجربه اکتشافی را می‌توانیم در کشور شما داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در زمینه معادن بزرگ پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد کنسرسیوم‌های بین‌المللی را داریم که می‌تواند سهامدار استخراج در ۲ کشور باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان جنوبی هم گفت: کشاورزی این استان به علت واقع شدن در منطقه خشک به سمت محصولات کم آب بر هدایت شده است.

آمادگی تجار خراسان جنوبی برای مبادله مزیت‌های نسبی ایران و قرقیزستان

سید حسین خیریه افزود: سطح زیرکشت برخی محصولات باغی استان از جمله زرشک استان ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار، عناب چهار هزار و ۷۱۶ هکتار، پسته ۲۶ هزار و ۴۵۱ هکتار با تولید ۱۲ هزار و ۶۵۱ تن، انار چهار هزار و ۲۰۴ هکتار با تولید ۳۹ هزار و ۸۹۰ تن، گیاهان دارویی پنج هزار و ۴۲۷ هکتار با تولید هزار و ۸۵ تن و گل نرگس ۳۹ هکتار است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه محصولات دام و طیور مزیت خیلی خوبی دارد اظهار داشت: تعداد جوجه‌ریزی در سال در واحد گوشتی ۳۴ میلیون قطعه، در واحد تخمگذار ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار قطعه، میزان تولید تخم مرغ ۲۶ هزار و ۲۳۹ تن، میزان تولید گوشت سفید ۵۴ هزار و ۱۲۴ تن، گاو و گوساله ۶۰ هزار راس، تولید شیر ۱۱ هزار و ۵۲۴ تن، گوسفند و بز یک میلیون و ۶۹ هزار راس و بز و بزغاله یک میلیون و ۵۴ هزار راس است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مزایای استان پرورش شتر است که ۳۲ هزار و ۷۴۳ نفر داریم و میزان تولید گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۹۰۲ تن است.

وی عنوان کرد: صنایع تبدیلی باغی استان ۱۵۷ واحد با ظرفیت ۹۸ هزار و ۶۵۰ هزار تن، صنایع دامی ۳۲ واحد با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، صنایع تبدیلی زراعی ۳۱ واحد با ظرفیت ۳۷۴ هزار و ۵۱۹ تن و صنایع خوراک دام ۲۰ واحد با ظرفیت ۲۱۳ هزار تن است که امکان صادرات به قرقیزستان را داریم.

خیریه گفت: کالاهای مورد نیاز استان در بخش کشاورزی شامل حبوبات، ذرت دامی، گندم انسانی و دامی، سویا، آرد و دام است.

لزوم همکاری و توسعه کشت فراسرزمینی

وی افزود: با توجه به قرارداد ایران و اکو تقاضای کشت فراسرزمینی و تقاضای ارائه نحوه توافقات و قراردادها به ایران را داریم.

وی با اشاره به امکان حمل ترکیی ریلی و جاده‌ای به استان ( ۹۰ درصد ریلی و ۱۰ درصد جاده‌ای) گفت: همچنین پیشنهاد می‌دهیم ترانزیت کالاها به افغانستان از طریق مرز ماهیرود انجام شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور