معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور گفت: ۲۲ فضیلت ریشه‌ای و اخلاقی احصا شده است که در مدارس مجری طرح امین آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام حسین ملانوری روز پنجشنبه در نشست کمیته همکاری‌های حوزه‌های علمیه با آموزش و پرورش خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، مدیران حوزه‌های علمیه و جمعی از مدیران استان برگزار شد، افزود: این موارد از میان ۷۰ فضیلت اخلاقی احصا شده است که باید بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی تصریح کرد: مهمترین رسالت ما به عنوان دستگاه‌های متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت؛ تربیت الهی فرزندان ایران زمین است.

وی تربیت اسلامی ایرانی مبتنی بر سند تحول بنیادین و مطابق با منویات مقام معظم رهبری را مهمترین هدف نظام تعلیم و تربیت و حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: ملت قهرمان ایران همه تحریم‌ها، سختی‌ها و تهدیدها را به خاطر تحقق همین امر مقدس و نمود آن در فرهنگ جامعه تحمل کرده و می‌کنند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: تربیت نیروی انسانی مومن، متعهد، انقلابی و در طراز جمهوری اسلامی مهمترین عامل قوی شدن و حفظ اقتدار ایران در گفتمان جهانی است.

وی گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان ارزشمندترین سرمایه‌های اجتماعی هستند که تربیت صحیح آنان مستلزم نزدیکی بیش از پیش ۲ قطب تربیتی کشور یعنی آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام ملانوری از طرح امین به عنوان یک طرح نظام‌مند در حوزه تعلیم و تربیت و مبتنی بر سند تحول بنیادین یاد کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و آشنایی دانش‌آموزان با مبانی انقلاب اسلامی از مهمترین اهداف اجرای طرح امین در مدارس است.

وی بیان کرد: این طرح به منظور افزایش سطح معرفتی و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با معارف اسلامی در مدارس خراسان جنوبی نیز گسترش می‌یابد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هم در این نشست گفت: ۱۴ سال از تشکیل ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گذشت و در سایه این همکاری‌ها شاهد رشد و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اعتقادی در مدارس کشور بوده‌ایم.

علیرضا رحیمی افزود: در حال حاضر ۵۰ فعالیت در ستاد همکاری‌ها اجرا می‌شود که برگزاری هشت هزار گفتمان بصیرتی، اعزام ۳۰ هزار مبلغ به مدارس کشور، اعزام ۴۰ هزار روحانی به مدارس طرح امین، گوشه کوچکی از دستاوردهای این ستاد است.

وی با اشاره به جذب ۳۰ هزار سرباز طلبه در سال جاری عنوان کرد: روحانیون می‌توانند در هشت رشته مرتبط با علوم انسانی و معارف اسلامی در ماده ۲۸ در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش از جذب ۴۵۰ روحانی کشور در قالب ماده ۲۸ خبر داد و گفت: سال گذشته جلسات آموزش و خانواده با رویکرد عفاف و حجاب و با مشارکت طلاب حوزه‌های علمیه در بیش از ۲۰ هزار مدرسه کشور برگزار شد.

وی از مشاوره اساتید حوزه‌های علمیه در تدوین و چاپ کتب درسی از امسال خبر داد و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه ۵ ساله بر مبنای اجرای برنامه‌ها و زیر نظام‌های سند تحول بنیادین بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه کشور زمینه جهش چشمگیر و تحولی عظیم در تدوین برنامه‌ها و فعالیت‌ها شد.

رحیمی با بیان این که هیچ استانی در کشور به اندازه خراسان جنوبی در زمینه نهادینه کردن طرح‌ها و برنامه‌های کمیته همکاری‌ها فعال نبوده است گفت: در حال حاضر ۱.۶ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان در مدارس معارف اسلامی تحصیل می‌کنند که از این حیث خراسان جنوبی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از فعالیت ۲۱۳ مدرسه معارف اسلامی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر حدود ۲ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی متقاضی ادامه تحصیل در مدارس معارف اسلامی هستند که به علت فراهم نبودن زیرساخت‌ها اکنون این امکان وجود ندارد، از این رو توسعه این نوع مدارس باید مورد توجه کمیته همکاری‌ها در استان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید به دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان تضمین کننده تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، ماهر، اندیشه‌ورز و متفکر نگاه شود که قرار است تداوم بخش راه علما، شهدا و دانشمندان ایران اسلامی باشد.