رئیس جمهور گفت: کارخانه کویر تایر توسط مردم بنیان‌گذاری شده است و نشان می‌دهد ورود مردم به میدان، سبب موفقیت کشور می‌شود.

، آیت الله سید ابراهیم رئیسی  در بازدید از کارخانه کویر تایر بیرجند و در جمع کارکنان بزرگترین واحد صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به پایه‌گذاری این کارخانه از سوی مردم و تعداد قابل توجه سهامداران مردمی آن گفت: این واحد صنعتی گواه خوبی برای این ادعاست که هر جا کار به مردم سپرده شده است، به‌خوبی پیش رفته و نشان می‌دهد که باید به مردم میدان داد.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه “قدرت” و “ثروت” را با هم برای کشور تولید می‌کند گفت: کویر تایر که سال‌ها کار کرده هر روز شاهد ابتکارات جدید است و شعار “ما می‌توانیم” در این کارخانه محقق شده است.

رئیس جمهور عنوان کرد: کارهایی که در کارخانه انجام شده قابل تحسین است و نگاه داخلی سازی، دانش بنیان، بومی‌سازی، ابتکارات و خلاقیت‌های آن قابل تقدیر است.

وی گفت: این کارخانه نه در سخن و حرف و خواسته بلکه دانش بنیان و بومی‌سازی را در عمل پیاده کرده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در این بازدید کارهای بزرگی در مجموعه دیدیم، افزود: براساس گزارش ارائه شده از سوی مدیران کارخانه، محصولات تولیدی آن نه تنها قابل رقابت با بهترین و جدیدترین محصولات دنیاست بلکه نسبت به آنها برتری کیفی نیز دارد و این مصداق بارز عمل به شعار سال یعنی «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت صرفا به تولید تجهیزات نظامی نیست بلکه به همین روحیه نشاط کارگران و بومی‌سازی‌هاست تصریح کرد: معتقدم در این مجموعه تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین انجام شده، اشتغال افزایش یافته و هم کار بر پایه علم و فناوری صورت گرفته است.

واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی روز پنجشنبه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

آیت الله رییسی که صبح امروز در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت وارد خراسان جنوبی شد، در ادامه این سفر به شهرستان قاینات رفت و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان، کارخانه احیای مستقیم فولاد قاینات را افتتاح کرد.

مجتمع فولاد قاینات یکی از هشت طرح فولادی کشور و طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است که از زمان احداث آن طی ۱۴ سال گذشته تاکنون وعده‌هایی برای افتتاح این طرح داده شده بود.

تکمیل، رفع نواقص و تامین زیرساخت‌های این واحد بزرگ صنعتی در یک سال گذشته با پیگیری مسوولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی در دستور کار قرار گرفت و با افتتاح رسمی کارخانه احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات، خراسان جنوبی به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد.

برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم به منظور تولید آهن اسفنجی، ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شده است و با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

سرپرست مجتمع فولاد قاینات در حاشیه افتتاح این طرح گفت: مجتمع فولاد قاینات یکی از طرح‌های صنعتی مهم استان است که فاز اول آن با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان در زمینه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن افتتاح شد.

رسول احمدی‌پور افزود: فاز اول این طرح شامل واحد احیا (خط تولید آهن اسفنجی) در حال تولید آزمایشی بوده است و امروز رسما به بهره‌برداری رسید.

وی عنوان کرد: فاز دوم این واحد برای تولید شمش فولاد به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی در دست اجرا است.

سرپرست مجتمع فولاد قاینات اظهار داشت: با بهره‌برداری از این واحد که اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور محسوب می‌شود، ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت صبح پنجشنبه وارد بیرجند شد.

آیت الله رئیسی در این سفر دو روزه از طرح‌های استان که در سفر قبلی دولت مردمی به این منطقه تصمیماتی برای تکمیل آنها اتخاذ شده بود، بازدید می‌کند و بهره‌برداری رسمی از مجتمع فولاد قاینات و تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر است.

بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو امروز با حضور رئیس‌ جمهور به بهره‌برداری رسید و آیت الله رئیسی از کارخانه کویر تایر نیز بازدید کرد.

دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند از برنامه‌های اولین روز این سفر بود و رئیس جمهور در نشست‌های مختلف طی این ۲ روز شرکت می‌کند.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور