#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: چهارشنبه آخر سال ۱۰۰ نیروی امدادی در ۶ ایستگاه ثابت و ۱۴ تیم سیار آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش کامل قرار می‌گیرند.

علی حیاتی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در این مدت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز در تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها به‌ویژه پارک‌های بزرگ نگهبان مستقر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در شب چهارشنبه پایان سال (چهارشنبه سوری) سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری بیرجند چهار دستگاه ماشین‌آلات با هشت نیرو مستقر می‌کند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اضافه کرد: در سال جاری هزار و ۲۷۳ حادثه و حریق در مرکز استان روی داد که از این تعداد ۴۵۵ مورد حریق و ۸۱۸ مورد حادثه بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار حریق با ۱۸۳ مورد مربوط به واحدهای مسکونی و ۴۱ مورد تجاری بوده است تصریح کرد: از این تعداد حادثه و حریق، ۶۴۸ نفر نجات یافته، ۱۳۴ نفر مجروح و ۱۴ مورد نیز فوت کردند.

حیاتی با بیان اینکه ۷۰ درصد تماس‌های آتش‌نشانی مزاحمت هستند، عنوان کرد: در مجموع امسال ۶ هزار و ۳۳۵ تماس واقعی و ۱۵ هزار و ۳۶ تماس غیرواقعی و مزاحم در مرکز استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه رفع مزاحمت‌های تلفنی نیاز به فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها دارد یادآور شد: تماس‌های غیرواقعی بیشتر توسط کودکان و نوجوانان و بخش دیگری نیز توسط افرادی که از مشکلات جسمی و روحی رنج می‌برند، اتفاق می‌افتد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و کاهش مراسم‌های چهارشنبه سوری خسارت جانی در استان نداشتم که امیدواریم امسال نیز با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شاهد خسارت جانی و مالی در چهارشنبه آخر سال نباشیم.

وی درباره آخرین وضعیت تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی شهرداری بیرجند اظهار داشت: امیدواریم با اعتبار در نظر گرفته شده توسط شهرداری بیرجند برای سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در بحث تجهیزات و امکانات باشیم.

حیاتی افزود: سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند ۳۰ نفر کمبود نیرو دارد که مجوز استخدام ۱۵ نفر برای سال آینده اخذ شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم گفت: سال جاری برای ۸۲۳ ساختمان تاییده پروانه ساختمانی صادر شد که ۲۰۰ ساختمان زیر پنج سقف، ۲۱۵ ساختمان بالای پنج سقف و ۴۰۰ مورد تجاری هستند.

محمد عنایتی افزود: یکی از مشکلات ما با مجتمع‌های مسکونی این است که ملزم به دریافت مجوز پایان کار از آتش نشانی نیستند که در این خصوص ۲۰ مجتمع پرخطر در بیرجند داریم.

وی با اشاره به چهارشنبه پایان سال بیان کرد: در این خصوص بازدیدی از واحدهای مخاطره‌آمیز سطح شهر انجام شد که به ۷۰ مورد از اصناف که وسایل اشتعال‌زا داشتند اطلاع رسانی حضوری و کتبی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند یادآور شد: محل‌های غیرقانونی توقف کامیون‌های حمل سوخت شناسایی شد که برای چهارشنبه آخر سال ایمن سازی شوند.

وی از جایگاه‌های سوخت به عنوان یکی از اماکن پرخطر یاد کرد و افزود: برخی از جایگاه‌های سوخت در بیرجند استانداردهای ملی را رعایت نکرده و علیرغم پیگیری‌های فراوان نتوانستیم اقدامی انجام دهیم.

عنایتی با تاکید بر اینکه کمتر از ۵۰ درصد جایگاه‌های سوخت استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: در این خصوص با شرکت نفت و اتحادیه جایگاه‌داران سوخت صحبت شده اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین نواقص جایگاه‌‎های سوخت شیب آنها به سمت فاضلاب، نزدیکی به بافت شهری و نزدیکی به انبارهای کالا است که در صورت تصادف برون ریز یا انحراف خودرو و برخورد با جایگاه مشکلات بسیار شدیدی را ایجاد می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گفت: تنها کاری که در پیگیری‌های اخیر انجام شده درخواست پلمب یک جایگاه سوخت به دادستانی بود که منتظر رسیدگی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرپوشیده بیرجند یکی دیگر از مکان‌های پرخطر شهر است که اصناف و صاحبان املاک برای رسیدگی و احصاء نواقص و همکاری باید مراجعه کنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.