ریییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فردوس گفت: سالانه بیش از ۹ هزار متر مربع فرش دستباف در کارگاه های قالیبافی این شهرستان تولید می شود.

 

قالی‌بافی میراث ماندگار مردمان خراسان جنوبی بوده که با گذشت سال‌ها، نه تنها زیبایی‌اش را از دست نداده بلکه در تار و پود زمان، جذابیت خلاقیت در این هنر افزایش یافته است.

تار و پود اقتصاد مقاومتی با دستان توانمند زنان فرش‌باف خراسان جنوبی گره خورده و هنری با چشم‌انداز بسیار زیبا تنیده‌اند. هنرمندانی که علی رغم مشکلات زیاد نه تنها به واسطه کسب درآمد بلکه به خاطر حفظ هنر اجدادی شأن بر نخ‌هایی بی روح، اثری زیبا خلق می‌کنند.

امروز قالی بافی در گوشه گوشه خراسان جنوبی اعم از فردوس به خوبی خلاقیت عشق و هنر را روایت می‌کند که تولید بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ متر فرش تنها در شهرستان فردوس مصداقی بر این ادعا است.

فعالیت ۳ هزار بافنده در فردوس

صادقی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فردوس  با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار بافنده در زمینه فرش دستبافت و تابلو فرش در فردوس فعال هستند، افزود: سالانه ۹ هزار و ۴۵۰ متر مربع فرش دستباف در کارگاه‌های قالیبافی این شهرستان تولید می‌شود.

او با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ دار قالی در فردوس فعال است، اظهار کرد: بیشتر بافندگان از جمعیت بانوان هستند و از این رو صنعت فرش کمک شایانی به اشتغالزایی خانوارها و حمایت از بانوان بافنده کرده است.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر چهار مجتمع متمرکز قالیبافی با ۱۸۰ نفر اشتغال و شش مجتمع غیر متمرکز قالیبافی با هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال در این شهرستان فعالیت دارند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فردوس گفت: نقدینگی، سرمایه در گردش، عدم بازار فروش متمرکز، نبود سایر حرفه‌های مربوطه به قالیبافی در شهرستان از جمله رنگرزی و نبود بیمه قالیبافی از جمله مشکلات عمده این قشر است.

او با بیان اینکه در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی به قالی بافی و پرداخت تسهیلات از محل مشاغل خانگی از قالیبافان حمایت‌هایی می‌شود، افزود: در سال گذشته قریب به ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش پرداخت شده است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور