استاندار خراسان جنوبی گفت: ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند ضروری است و تامین اعتبار مورد نیاز آن پیگیری می‌شود.

 جواد قناعت  در دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیرجند افزود: برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی بیرجند به عنوان یک ضرورت از محل منابع ملی هم مجموعه شما و هم ما پیگیری لازم را از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهیم تا روند احداث آن آغاز شود.

وی گفت: درخصوص کتابخانه مرکزی که زمین برای ساخت آن اختصاص یافته از محل اعتبارات استانی نمی‌توانیم کمک کنیم و اگر عملیات اجرایی آن شروع نشود، خلع ید خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سه ماه یعنی تا خرداد سال آینده برای شروع عملیات اجرایی ساختمان کتابخانه مرکزی فرصت است و تا آن زمان باید تخصیص اعتبار شروع این کار عملی شود تا زمینه احداث کتابخانه مرکزی استان با اعتبارات ملی فراهم شود.

وی ادامه داد: برای تکمیل ۱۲ کتابخانه عمومی در دست اجرا از محل منابع استانی کمک خواهیم کرد.

قناعت با اشاره به اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار به کتابخانه‌های عمومی استان از محل سفر دوم رئیس جمهور گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال به استان و ۱۰۰ میلیارد ریال به سازمان مرکزی کتابخانه‌ها اختصاص یافته است که انتظار داریم از این محل نیز کتابخانه مرکزی استان ویژه دیده شود.

وی خواستار توسعه کتابخانه‌های سیار در روستاهای استان شد و افزود: برخی کتابخانه‌ها تجهیزات قدیمی دارند که نیاز است به‌روز رسانی شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نویسندگان و ناشران بومی خوبی در خراسان جنوبی داریم که انتظار است این آثار خریداری و از این افراد حمایت شود.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد و از نظر بُعد مسافت دورترین استان به پایتخت است که این بعد مسافت باعث شده کمتر دیده شود.

قناعت گفت: در گذشته به خراسان جنوبی کمتر توجه شده و اکنون با وجود اینکه سومین استان پهناور کشور است جزو استان‌های کم برخوردار بوده و در عرصه پیشرفت نسبت به استان‌های دیگر عقب است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت‌ها دچار مشکل است البته در ۲ سال گذشته به حوزه زیرساخت‌های آن توجه جدی شده است.

استاندار با اشاره به گره‌گشایی از طرح‌های زیرساختی استان از جمله راه، راه آهن، مسکن، انتقال آب از دریای عمان و گازرسانی گفت: تنها استانی هستیم که گاز مورد نیاز آن از یک مسیر تامین می‌شود و به همت دولت سیزدهم برای پایدارسازی شبکه گاز استان طرح انتقال گاز از دشتک زابل با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال امسال کلنگ زنی شد که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی علیرغم اینکه در استان کم برخوردار زندگی می‌کنند اما در صحنه‌های مختلف انقلاب، سنگ تمام می‌گذارند و در انتخابات امسال هم مشارکت مردم ۶۳.۸ درصد بوده و دومین استان از نظر مشارکت انتخاباتی هستیم.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور