رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زعفران از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود و تولید زعفران نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد افزایش یابد.

غلامرضا قوسی روز شنبه اظهار داشت: ۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار از مزارع استان خراسان ‌جنوبی زیر کشت زعفران است و بیشترین سطح زیر کشت زعفران در خراسان ‌جنوبی به شهرستان قاینات با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد.

وی افزود: با پیگیری‌های متعدد امسال نیز با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری از افت قیمت، خرید حمایتی این محصول ارزشمند توسط دولت انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه خرید حمایتی «طلای سرخ» از چند روز قبل آغاز شد و تا ۳۰ آذر ماه ادامه دارد عنوان کرد: پیشنهاد شده مهلت خرید زعفران تا ۳۰ دی ‌ماه تمدید شود.

وی از تعیین چهار مرکز برای خرید حمایتی زعفران خراسان ‌جنوبی خبر داد و گفت: مراکز خرید زعفران در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان و فردوس محصول استراتژیک زعفران امسال را از زعفران‌کاران استان خریداری می‌کنند.

قوسی با تاکید بر اینکه خرید حمایتی زعفران به ۲ روش بورس کالا و فیزیکی انجام می‌شود افزود: زعفران در روش بورس کالا با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی تحویل انبارهای بورس می‌شود و از طریق نمادهای بورسی زعفران قابل عرضه است.

وی گفت: در روش خرید فیزیکی کشاورزان با مراجعه به مراکز خرید تعاون روستایی با معرفی‌ جهاد کشاورزی زعفران را در اختیار مراکز خرید قرار می‌دهند و کارشناسان از لحاظ ظاهری زعفران را بررسی می‌کنند و ۳۰ درصد قیمت زعفران به‌صورت وجه نقد و مابقی پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی طی مدت سه ماه قابل پرداخت است.

وی قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران نگین را ۱۳ میلیون تومان و زعفران پوشال مرغوب را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اولویت خرید حمایتی زعفران با کشاورزان زعفران‌کار استان است و سقف خرید زعفران از هر کشاورز ۱۰ کیلوگرم تعیین شده است.