#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری مراسم عزاداری در فضای سربسته و دسته‌روی هیات‌های مذهبی در استان ممنوع است.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در مراسم عزاداری و اماکن مذهبی مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان باید گزارش عملکرد نظارت‌ها و بازرسی از عزاداری‌ها را روزانه به معاون سیاسی استاندار ارسال کند تا مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری مراسم مذهبی در محیط بسته نیز ممنوع است گفت: در این خصوص باید نظارت و دقت شود تا مراسم ماه محرم در محیط‌های بسته مساجد و حسینیه‌ها برگزار نشود.

وی افزود: مراسم حسینیه جماران بیرجند نیز که شبانه ضبط و از شبکه خاوران پخش می‌شود با حضور ۴۰ نفر امکانپذیر است اما ترجیحا باید در فضای خارج از حسینیه باشد که از امشب به فضای باز منتقل می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: تمامی فضاهای باز ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و هر مکان دولتی که فضای باز دارد، در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌گیرد تا مراسم در فضای باز برگزار شود.

وی بر اجرای با قدرت و قوی طرح شهید سلیمانی تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح در برخی استان‌ها روند کندی داشته اما در استان ما اقدامات خوبی انجام شده و تقاضا داریم به عنوان یک طرح محله‌محور و کمک‌کننده در بیماریابی‌ تقویت شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در جلسه قبل ستاد استانی کرونا تاکید کردیم تیم‌های طرح شهید سلیمانی در محل برگزاری مراسم در سراسر استان مستقر شوند لذا این طرح باید ادامه یابد و درخصوص تذکر دادن، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام شود.

وی افزود: از امروز برگزاری تمامی جلسات اداری در استان نباید با حضور بیش از ۱۰ نفر باشد به غیر از جلسات محرمانه که چاره‌ای نیست و در جلسات اعضای اصلی حضور داشته باشند، برای سایرین زمینه حضور مجازی فراهم شود، علاوه بر اینکه شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مورد تاکید است.

ملانوری با بیان اینکه تمامی همایش‌ها و نشست‌هایی که تجمع ایجاد می‌کند، ممنوع است گفت: بازدید از واحدهای صنفی و بازار جدی گرفته شود و در رابطه با بازار همان مصوبه قبل مدنظر است.

وی اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت اگر با کمبود نیروی بازرسی و نظارت مواجه است باید با استفاده از ظرفیت نیروهای سایر ادارات و دستگاه‌های اجرایی نسبت به تشکیل تیم اقدام کند و بازرسی انجام شود، چراکه برخورد جدی با افرادی که رعایت نمی‌کنند، مدنظر است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حوزه رسانه باید برنامه‌های جدید، جذاب و نوآورانه برای اقناع افکار عمومی در دستور کار قرار بگیرد و از تریبون‌های مختلف استفاده و روحانیون و مسوولان هیات‌های مذهبی دقایقی برای موضوع کرونا سخنرانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی باید به طور جدی مدیریت شود اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و سایر ادارات و دستگاه‌ها با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

ملانوری گفت: در حوزه مرز، سازمان‌های متولی با کشور افغانستان از قبیل مرزبانی، ارتش و گمرک به طور جدی همکاری کنند هرچند در مدیریت مرز، جلوگیری و مراقبت از استان‌های ممتاز هستیم.

وی تصریح کرد: در زمینه اتباع و گروه‌های هفتگانه از قبیل تجار، نیروهای اداری، افرادی که رفت و آمد آنها الزام دارد و سایرین از طریق متولیان امر مراتب اعلام می‌شود اما مراقبت از مرز یکی از ضروری‌ترین و مهمترین بخش‌هایی است که در کنار سایر اقدامات باید جدی گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به استقبال نکردن برخی شهروندان از واکسن کرونا اسامی افرادی که در گروه‌های سنی واکسیناسیون قرار گرفته‌اند توسط دانشگاه علوم پزشکی احصا شود و در اختیار اعضای گروه شهید سلیمانی قرار گیرد تا برای اقناع آنها اقدام و سطح واکسیناسیون در استان افزایش یابد.

وی یادآور شد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات، واحدهای صنفی، اماکن عمومی و تمامی گروه‌ها باید جدی گرفته شود و در کنار واکسیناسیون و بخش درمان آنچه بسیار اهمیت دارد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است.

ملانوری گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و اداری، واحدهای صنفی و هر فعالیتی که مجوز فعالیت دارد باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مدنظر و در اولویت قرار دهند.

وی گفت: مسئولیت اماکنی مانند باشگاه‌های ورزشی با مدیر دستگاه اجرایی مربوطه و نظارت برعهده دانشگاه علوم پزشکی است، دستگاه‌هایی که رعایت نمی‌کنند توسط دانشگاه علوم پزشکی اعلام شود تا موضوع را پیگیری کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در رابطه با مراسم مذهبی یکسری گلایه‌هایی درخصوص صوت و از این قبیل داریم که باید مدیریت شود تا موجب نگرانی شهروندان و مزاحمت برای دیگران نشود.

وی با بیان اینکه درخصوص واکسیناسیون و دارو وضعیت استان مناسب است گفت: برای واکسیناسیون کرونا و توزیع دارو مکان‌هایی که تزریق واکسن انجام می‌شود اگر دانشگاه نیاز داشته باشد مراکزی در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا شاهد تجمعات مردمی نباشیم.

ملانوری بر لزوم انجام واکسیناسیون تیم‌های بازرسی سازمان صمت و کارکنان بانک‌ها تاکید کرد و گفت: این افراد در سامانه مربوط به واکسیناسیون ثبت‌نام کنند تا در اولویت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: اجر و ثواب خدمت کردن و مداخله همه افراد برای مدیریت کرونا به منظور حفظ سلامت مردم، کاهش و جلوگیری از فوت حتی یک نفر، کمتر از خدمت در هیات‌های عزاداری نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز در کنار عزاداری‌های محرم، ثواب نجات جان یک نفر از همه مهمتر و خسارت فوت حتی یک نفر بسیار سنگین است که در دوران پسا کرونا تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: مدیریت استان نمره خوب و مطلوبی در سطح کشور دارد و تلاش کنید کمترین آسیب و خسارت را در کشور شاهد باشیم و میزان شیوع کرونا را به کمترین برسانیم.

ملانوری افزود: در پیک پنجم کرونا میزان ابتلا و فوتی در برخی استان‌ها به شدت افزایش یافته که سبب ایجاد اضطراب و نگرانی در جامعه شده و انتظارت و توقعاتی نیز مطرح شده است.

وی بیان کرد: بیش از یک سال و نیم است که درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم در نتیجه تاب‌آوری اجتماع و صبر و حوصله مردم نیز کاهش پیدا کرده و مقداری مسائل روانی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه شکل گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نوع مدیریت کرونا از این به بعد شاید کمی متفاوت باشد تاکید کرد: باید در نوع مدیریت این بیماری بازنگری داشته باشیم و آنچه در ستاد ملی مطرح شد مورد تاکید استان نیز هست و همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید اقدامات لازم را مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اعلام محدودیت‌های جدید از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر این اساس اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها باید به مدیریت بهتر نیروی انتظامی در اعمال ممنوعیت‌ها کمک کنند.

با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و به استان‌ها ابلاغ شد.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا همه اصناف، بانک‌ها و مشاغل دولتی به جز اصناف ضروری از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه تعطیل خواهند بود.

همچنین از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه ممنوعیت تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده‌ها اعمال و همه مجوزهای صادر شده برای تردد، لغو خواهد شد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر خراسان جنوبی در روند صعودی شدید پیک پنجم کرونا قرار دارد و شمار بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان به بیش از ۴۵۰ نفر رسیده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از امروز (۲۳ مرداد) که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.