رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: صادرات چهار ماه نخست امسال از طریق استان و ماده ۱۱۶ امور گمرکی (خروجی کل) از حیث ارزش ۱۸۶ میلیون دلار کالا به افغانستان و سایر بازارهای صادراتی استان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۹۸ درصدی را نشان می‌دهد.

سعید بهشتی راد روز پنجشنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، افزود: همچنین میزان خروجی کل استان به لحاظ وزنی یک هزار و ۴۹ تن کالا بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: عمده اقلام صادراتی استان در این مدت صیفی جات، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک و روغن سوخت تقطیری بوده است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: عمده اقلام وارداتی نیز طی این مدت بذر یونجه، شاهدانه بو داده، گوسفند، لوازم یدکی و ماسک جراحی بوده است.

طرح احداث سایت نمایشگاهی در شهرستان طبس، مسائل و مشکلات مرتبط با تعهدات ارزی صادرکنندگان و پیش بینی تهمیدات لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در سال جاری با توجه به شرایط کرونا از مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مصوباتی نیز حاصل شد.

۱۱ مورد از مصوبات قبلی شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان نیز در این نشست مطرح شد که مورد بررسی اعضا قرار گرفت و دستگاه‌های اجرایی گزارشی از اقدامات و پیگیری‌های خود در راستای اجرایی شدن این مصوبات ارائه کردند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان در شرق ایران به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین آنهاست.