مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در سه سال اخیر با راه‌اندازی مجدد ۳۵ واحد تولیدی و صنعتی در استان، زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر دوباره فراهم شده است.

مهدی پارسا روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسب ۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز پنج واحد تولیدی مجدد راه‌اندازی شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان غیرفعال و راکد است و یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری بازگشت این واحدها به چرخه تولید است.

وی گفت: امسال ۲۰ واحد تولیدی و صنعتی استان که به دلایل متعدد در سال‌های گذشته تعطیل شده بود، مجدد به چرخه تولید بازمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی بیان کرد: هفته دولت امسال گازرسانی به ناحیه صنعتی بشرویه و شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: صنایع با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در زمره صنایع کوچک، اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر صنایع متوسط و بیش از ۱۰۰ نفر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند.

پارسا گفت: در عصر توسعه صنایع کوچک هستیم چراکه یک چهارم اشتغال و یک سوم سرمایه‌گذاری‌های دنیا مربوط به این حوزه خلاصه می‌شود.

وی افزود: نیاز به توسعه پایدار، حل مشکل بیکاری و فقر، نیاز به منابع مالی اندک، اشتغالزایی بالا، نقش صنایع کوچک در تکمیل صنایع تولیدی بزرگ و سایر معمولا سبب استقرار و راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط در دولت‌ها و کشورها می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۵ درصد صنایع کشور کوچک هستند اظهار داشت: در حال حاضر ۵۴ درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به این صنایع است که ۱۷ درصد در ارزش افزوده و ۱۸ درصد از مجموع صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: در خراسان جنوبی نیز ۹۶ درصد صنایع، کوچک و متوسط هستند که با توجه به مدل توسعه‌ای استان بیش از ۶۲ درصد صنایع به صنایع ساختمانی و معدنی اختصاص دارد.

پارسا تصریح کرد: صنایع کوچک بر اساس سه راهبرد از جمله وجود یک یا چند صنعت بزرگ( به جهت تکمیل زنجیره)، پاسخ به نیازهای بازارهای محلی و منطقه‌ای و یا مزیت‌های منطقه شکل می‌گیرند.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی صنایع کوچک و متوسط برای پاسخ به نیازهای منطقه‌ای شکل گرفته است که امید است با تلاش‌هایی که در استان شده صنایع بزرگ و مادرتخصصی مانند سیمان، انواع کک، فولاد و سایر شاهد ایجاد یا تکمیل زنجیره صنایع باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به مهمترین طرح‌های صنعتی و معدنی در دست اجرا در استان گفت: سه طرح فراوری بنتونیت در شهرک صنعتی سرایان، طرح آجر منیزیتی در شهرک صنعتی، طرح چدن و فولاد در شهرک صنعتی خوسف و طرح اکسید منیزیم و کنسانتره آهن در شهرک صنعتی نهبندان در دست اجرا است.

وی یادآور شد: به منظور حمایت از صنایع در استان، برنامه‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اشاره کرد.

پارسا کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی دانست و افزود: در شرایط فعلی امکان بهره‌مندی از منابع ملی برای اشتغال از محل بند الف تبصره ۱۸ فراهم است و واحدها می‌توانند نقدینگی خود را از محل بانک‌های طرف قرارداد تامین کنند.

وی با اشاره به تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: از طریق معرفی شرکت به فرابورس و بررسی صورت‌های مالی می‌توانند پس از پذیرش در فرابورس بخشی از نقدینگی را از طریق بازار سرمایه تامین کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی از فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خبر داد و عنوان کرد: واحدهای تولیدی می‌توانند بخشی از ضمانت‌های سیستم بانکی را از محل این صندوق تامین کنند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از فناوری و تکنولوژی در صنایع کوچک و متوسط یادآور شد: بسیاری از صنایع در زمینه فناوری و تکنولوژی با ضعف مواجه هستند که به منظور مشاوره به سرمایه‌گذاران این واحدها سامانه‌ای راه‌اندازی شده است.

پارسا با اشاره به مشکل ناشی از عدم آگاهی و دانش در واحدهای تولیدی گفت: برای این منظور دوره‌های آموزشی و دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود و با مستندسازی تجارت واحدهای موفق این تجربیات به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی افزود: در شهرک صنعتی بیرجند ساختمان فناوری اطلاعات و خدمات کسب و کار راه‌اندازی شده است که در این محل نیز نمایشگاه دائمی نهضت ساخت داخل در حال راه‌اندازی است و در یکماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی ادامه داد: در نمایشگاه تمام واحدهای صنعتی و نواحی استان یک نمونه از محصولات خود را به نمایش خواهند گذاشت تا کارآفرینان، سرمایه گذاران واحدهای صنعتی و دانشجویان با بازدید از آن از آخرین وضعیت تولیدات استان اطلاع پیدا کنند.

وی بیان کرد: همچنین کلینیک کسب و کار در محل شهرک صنعتی بیرجند راه اندازی شد که چندین مشاور در زمینه‌های بهداشت، ایمنی، انرژی و سایر مستقر شده است و مشکلات واحدهای تولیدی را رصد می‌کنند.

ایجاد مرکز نوآوری در شهرک صنعتی بیرجند

مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی نیز گفت: در توسعه خوشه خشکبار عناب و زرشک در استان یکی از مهمترین اهداف ما برای توسعه صنایع تبدیلی است که در این زمینه مرکز نوآوری در محل شهرک صنعتی بیرجند ایجاد شده است.

مصطفایی با اشاره به اینکه اهداف مشترکی بین جهاد دانشگاهی و شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی وجود دارد افزود: امیدواریم بتوانیم با ایجاد مرکز نوآوری در مرکز خدمات شرکت شهرک های صنعتی بیرجند همکاری بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: خوشه خشکبار زرشک و عناب از اوایل سال ۹۸ شرع شد با ساختاری که در شبکه کشور وجود دارد چهار ما مطالعات میدانی طول کشید و برای این مهم برنامه‌ای سه ساله تدوین شده که در مرحله مقدماتی و شناسایی عامل توسعه قرار داریم.

مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف پروژه توسعه خوشه‌ای، هماهنگی بین بخش‌های مختلف است و هیچ تاکیدی بر انجام کار موازی با سایر دستگاه‌ها نداریم.