معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۱۸۰ طرح سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامداری و گردشگری در استان توسط فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی شناسایی و به دبیرخانه ستاد توسعه خاوران ارجاع شده است.

مشیرالحق عابدی  به رسانه‌ها اعلام کرد: دبیرخانه ستاد توسعه خاوران، این طرح‌ها را به منظور بررسی کارشناسی و اخذ مجوزهای قانونی به کمیته‌ شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری و کمیته جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ارجاع داده است.

وی راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران را از اقدامات بسیار ارزنده و ابتکاری استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: از ابتدای شکل‌گیری این ستاد در دی ماه ۹۹ تاکنون، تعداد ۵۵ طرح اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در سطح استان شناسایی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از این تعداد برای ۴۰ طرح زمین انتخاب شده و ۳۲ طرح به منظور اخذ استعلامات به کمیته امور زیربنایی ارجاع شده است.

وی بیان کرد: برابر پیگیری‌هایی که انجام شده، کارگروه امور زیربنایی استان تاکنون تعداد ۲۲ مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری صادر کرده است.

عابدی تهیه و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان را یکی از اقدامات بسیار خوب ستاد توسعه خاوران برشمرد و گفت: این سند کار علمی ارزشمندی است که تمامی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر شهرستان، شهر، بخش، دهستان و روستا را به صورت نقطه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ توسط همه دستگاه‌های اجرایی افزود: تمامی کمیته‌های پنج‌گانه ذیل ستاد توسعه خاوران و فرمانداری‌ها، برنامه زمان‌بندی ۶ ماهه اول سال را تهیه کرده و به منظور برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای استان به دبیرخانه ستاد ارسال کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دبیرخانه ستاد، پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد توسعه خاوران را نیز با هدف بارگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی درخصوص فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در همین مدت کوتاه برای ۹ طرح سرمایه‌گذاری تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است گفت: طرح‌های استیل کورد، لانولین، پرس mdf، فروسیلیس، احیای معادن و صنایع نیمه فعال، تولید دولومیت، تولید منیزیت، بسته‌بندی آب آشامیدنی، فرآوری سنگ‌های معدنی (سنگ بری) با امضای این تفاهم‌نامه‌ها وارد فاز اجرا شده‌ است.

عابدی افزود: ۱۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پنح هزار و ۵۸۰ نفر اشتغالزایی مستقیم از مهمترین آورده‌‎های این تفاهم‌نامه‌ها است که بین سرمایه‌گذار، استاندار و فرمانداران به امضا رسیده است.

وی گفت: فقط در طرح احیای معادن و صنایع، تعداد ۲۲۰ واحد معدنی نیمه‌فعال استان توسط سرمایه‌گذار به چرخه تولید برمی‌گردد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی در پنج سال زمینه اشتغال پنج هزار نفر را فراهم می‌کند.