به مناسبت هفته جهاد کشاورزی-۲۱ تا ۲۷ خردادماه- مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به همراه تنی چند از مدیران این سازمان میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه استان بود.

در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲۱ خردادماه برگزار گردید، هاشم ولیپور مطلق ریاست سازمان جهادکشاورزی استان به تشریح سیاست های کلی این سازمان در سالهای گذشته و برنامه های آینده سخن گفت.

در ابتدا ولیپور مطلق از افتتاح نزدیک به ۸۶۰ پروژه در کشاورزی استان در طول سال این هفته با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال خبر داد. وی اضافه کرد که برخی از پروژه ها به دلیل قرار گرفتن در جایگاه پروژه های ملی در این هفته افتتاح نمی شوند و زمان افتتاح آن ها به بعد موکول خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که با افتتاح این پروژه ها نه تنها بیش از ۱۰۰۰ شغل از خطر نابودی نجات پیدا کرده است، بلکه نزدیک به ۳۶۰ شغل جدیدی نیز ایجاد شده است. وی ادامه داد: از این تعداد پروژه‌ها ۱۹۵پروژه مربوط به آب وخاک،۹ پروژه مربوط به امور دام، ۶ پروژه امورعشایر،  ۴۲۸پروژه باغبانی،۱۱۱ پروژه زراعت و ۱۰۹پروژه مربوط به مکانیزاسیون است.

‌ رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: جمع کل سرمایه‌گذاری ۲۸۸۹۱۱ میلیون ریال است که ۳۶۴۰۳میلیون ریال خودیاری و ۱۰۱۵۸۷میلیون ریال اعتبار دولتی است.

وی همچنین با بیان پروژه‌های قابل افتتاح به تفکیک شهرستان‌ها، یادآورشد: در بشرویه۷۰، بیرجند۷۰، خوسف۴۶، درمیان۴۷، زیرکوه۵۴، سرایان۱۰۸، سربیشه۴۶، طبس۱۷۹، فردوس۷۴، قاینات۱۲۲و نهبندان۴۴پروژه افتتاح خواهد شد.

هاشم ولیپور مطلق همچنین از طرح کشت فرامرزی به عنوان یکی از طرح های مهم و مورد نیاز استان برای حفظ کشاورزی و ااقتصاد کشاورزی نام برد و اعلام کرد که از دو سال قبل این سازمان به فکر ایجاد کشت فراسرزمینی در کشورهای منطقه بوده است و تا امروز کشور قزاقستان برای کشت ۵ محصول قطعی شده است که امسال کار خود را شروع خواهیم کرد همچنین در حال گفتگو و بررسی ها برای انتخاب یک کشور دیگر هم برای کشت فراسرزمینی هستیم.

وی افزودتلاش داشتیم  ابتدا در کشور افغانستان این کار را دنبال کنیم و از آنجا که این تلاشها به نتیجه نرسید گزینه بعدی ما کشور قزاقستان شد.

وی با اشاره به اهداف کشت فراسرزمینی اظهار داشت: باید برای توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی ظرفیت‌های خارج از استان و کشور شناسایی و کشاورزی را بالاتر از مرزهای داخلی ببینیم  و هدف ما این بود که به بازارهای جهانی  دسترسی پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: باید برای توسعه بازارهای خود در بین بازارهای بین المللی جا باز کنیم که در این راستا بهترین ظرفیت کشت فرا سرزمینی در حال حاضر قرار است در کشور قزاقستان ورود پیدا کنیم..

هاشم ولیپور مطلق در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خبر و هنر در مورد فرهنگ سازی در زمینه محصولات کشاورزی با بیان اینکه انجام کار فرهنگی وظیفه ما نیست و برای این کار باید چندین سازمان با هم همکاری داشته باشند گفت:”گرچه این کار وظیفه سازمان جهاد کشاورزی نیست، ولی به دلیل تعصباتی که به سرزمین مادری در این سازمان داریم سعی کردیم علاوه بر برگزاری جشنواره های مخصوص محصولات کشاورزی، دبیرخانه دائمی این محصولات را نیز در استان دایر کنیم. از طرفی در سال گذشته توانستیم ثبت ملی محصولات استراتژیک کشور را به نام استان در کشور داشته باشیم”.

ولیپور مطلق همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرشرق در زمینه خرید توافقی گندم نیز پاسخ داد:” امسال نسبت به دوره مشابه سال زراعی قبل تا امرز حدود ۴۸ درصد افزایش خرید گندم تضمینی داشته ایم و این یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی به جای واردات گندم است.”

ولیپور مطلق با اشاره به نتایج برجام گفت: با برجام ما میتوانیم تکنولوژی های جدید و دستگاه های جدید را به کشور بیاوریم که این خود به رشد تولید و افزایش کیفیت و بهره وری کمک می کند.

وی همچنین در پاسخ خبرنگاری در زمینه قاچاق پیاز زعفران نیز گفت: اصولا چیزی به نام قاچاق پیاز زعفران نداریم ولی جابجایی پیاز زعفران داریم که تحت نظارت بین استان های مختلف انجام می شود.

وی دلیل این کار را ادامه خشکسالی ها در استان عنوان کرد و این نکته که خرید و فروش پیاز زعفران یکی از منابع درآمدی زعفران کاران است پس نمی توان جلوی آن را گرفت و نام آن را قاچاق گذاشت.

 

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله