مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در مجموع بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ توسط بنیاد مسکن در این استان ساخته شده یا در دست ساخت است.

علی اصغر آسمانی مقدم روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در یک هزار و ۷۵۲ روستای استان خراسان جنوبی ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن شناسایی، رصد و ثبت شده است.

وی گفت: از این تعداد تاکنون ۴۵ هزار و ۴۶۳ واحد مسکونی در بیش از ۷۸۰ روستا مقاوم‌سازی یا از استحکام لازم برخوردار شده که ۵۱.۲ درصد مجموع مسکن روستایی استان را شامل می‌شود و میانگین کشوری ۵۰ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد نیمه بادوام است که نسبت به کل واحدها ۱۱.۸ درصد را شامل می‌شود و واحدهای کاملا کم‌دوام و فاقد استحکام نیز ۳۲ هزار و ۸۶۹ واحد معادل ۳۷ درصد است.

وی با بیان اینکه ۴۸.۸ درصد واحدهای مسکن روستایی فاقد استحکام یا از استحکام پایین برخوردارند افزود: از اهالی روستاهای استان تقاضا داریم با استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی نسبت به بهسازی مساکن خود اقدام کنند.

آسمانی مقدم گفت: امسال در ادامه طرح ساخت مسکن محرومان در استان پنج هزار و ۸۹۰ واحد در مناطق روستایی احداث و افتتاح می‌شود.

وی اظهار داشت: در این طرح به افراد واجد شرایط ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۳۰ میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: اواخر سال ۹۷ با سفر “محمدباقر نوبخت” معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی، برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای روستاییان قول مساعد داده شد به این صورت که به ازای هر واحد ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: براساس امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه بودجه و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مقرر شد پنج هزار واحد برای مددجویان کمیته امداد البته با نظارت بنیاد مسکن و پنج هزار واحد برای سایر روستاییان در تعهد بنیاد مسکن احداث شود.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۹۸ مسکن مددجویان تکمیل و آماده بهره‌برداری شد لذا به دلیل موفقیت طرح در سال ۹۹ نیز ساخت ۶ هزار واحد دیگر در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت.

آسمانی مقدم گفت: در این زمینه علاوه بر اینکه بنیاد مسکن نظارت فنی و کارهای کارشناسی مسکن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را برعهده داشت در مناطق روستایی زمین نیز به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۲ هزار قطعه زمین به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط قرار گرفته است افزود: سال گذشته اعتبار ۶ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین استانداری، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه تامین و طرح در هفته دولت پارسال کلنگ‌زنی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه به ازای هر واحد ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شد.

وی گفت: از ۶ هزار واحد مسکونی تاکنون برای همه آنها تشکیل پرونده انجام و پنج هزار و ۹۹۵ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌ است.

آسمانی مقدم افزود: برای پنج هزار و ۸۹۰ واحد قرارداد منعقد شده و عملیات اجرایی اکثر واحدها نیز آغاز شده است به این صورت که چهار هزار و ۶۰۰ واحد در مرحله فونداسیون و سه هزار و ۵۳۰ واحد در مرحله اسکلت بوده و سه هزار و ۳۰ واحد تاکنون سقف اجرا شده است.

وی گفت: تاکنون حدود هزار و ۳۴ واحد به مرحله بهره‌برداری و واگذاری رسیده است که صاحبان برخی به صورت غیررسمی نیز مستقر شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اضافه کرد: در سال‌های اخیر برخی نقاط استان دچار خسارت سیل یا زلزله شد که تسهلات تعمیراتی یا کامل بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی گفت: در مجموع چهار هزار و ۳۷۹ واحد بر اثر حوادث طبیعی دچار خسارت شد که با اعتبار ۴۶ میلیارد تومان بازسازی شدند و از این میزان ۱۵۸ واحد با اعتبار ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به سال ۹۸ و ۹۱ واحد با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به سال قبل بوده است.

آسمانی مقدم افزود: همچنین ۸۰ واحد مسکونی در این حوادث نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند که تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در برنامه قرار گرفت و اسفند ۹۹ ابلاغ شد و امسال تکمیل خواهند شد.

وی همچنین گفت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقداماتی که در روستاها در حال انجام است تا روستاها را احیا و از افسردگی رها کند، تهیه و اجرای طرح‌های هادی است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: اکنون ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد که باید طرح هادی برای آنها تهیه شود و افق این طرح‌ها حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و بعد از این مدت نیاز به بازنگری دارد.

وی عنوان کرد: تاکنون طرح هادی ۱۴۱ روستا بازنگری شده است و سال قبل طرح هادی نیمه‌تمام ۲۶ روستا تکمیل و طرح هفت روستا نیز بازنگری شد.

آسمانی مقدم یادآور شد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون طرح هادی در ۵۸۶ روستای استان اجرا شده که این میزان تا قبل از تقسیم استان (۱۳۸۳) حداکثر در ۳۲ روستا بوده است.

وی بهسازی بافت با ارزش روستایی را از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن برشمرد و گفت: در مجموع بافت باارزش چهار روستای فورگ درمیان، خور خوسف، نایبند طبس و چنشت سربیشه با اعتبار چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی شده است که چنشت و نایبند تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از دیگر وظایف بنیاد مسکن را تملک و واگذاری زمین در روستاها اعلام کرد و افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پنج هزار و ۲۷۹ هکتار زمین در استان تملک شده که سال قبل ۲۹۵ هکتار بوده است.

وی بیان کرد: از ابتدای تشکیل استان تاکنون ۲۲ هزار و ۸۷۵ قطعه زمین به واجدین شرایط واگذار شده که از این میزان سه هزار و ۲۵۰ قطعه سال قبل واگذار شده است.

آسمانی مقدم صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را از دیگر وظایف بنیاد مسکن ذکر کرد و گفت: در این زمینه هفت هزار و ۹۰۵ جلد سند شهری و ۶۴ هزار و ۴۱ جلد سند روستایی صادر و تحویل مردم شده که سال قبل ۶۷۸ سند شهری و هزار و ۶۴۳ سند روستایی بوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای تشکیل استان تاکنون سه هزار و ۵۵۳ واحد مسکونی شهری توسط بنیاد مسکن احداث شده همچنین برای ۱۴۸ هکتار زمین در ۱۶ سایت طرح تفکیکی انجام شده است.

آسمانی مقدم گفت: در طرح اقدام ملی مسکن نیز که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت احداث مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برعهده بنیاد مسکن قرار گرفت و از سهمیه ۴۰۰ هزار واحد، ۱۳۸ هزار واحد باید در کشور احداث شود.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی به غیر از شهر بیرجند در ۳۱ شهر احداث مسکن برعهده بنیاد مسکن است که تاکنون سه هزار و ۲۵۹ قطعه زمین شناسایی و تامین شده و ۶ هزار و ۵۷۶ قطعه زمین واگذار شده است.

آسمانی مقدم افزود: تاکنون تایید نهایی برای سه هزار و ۲۵ نفر انجام شده و ۲ هزار و ۹۸۹ نفر نیز نسبت به پرداخت ۴۰ میلیون تومان اولیه اقدام کرده‌اند که در شهرهایی مانند فردوس، طبس و نهبندان کار اجرایی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید همه واحدها به سرانجام برسد عنوان کرد: به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۸ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله در نظر گرفته شده که ۲ سال دوران ساخت و ۱۰ سال مدت زمان بازگشت وام است و برای اتمام طرح نیاز به مشارکت و همکاری مردم داریم.

وی گفت: انجمن خیرین مسکن ساز در خراسان جنوبی تاکنون ساخت یک هزار و ۸۵ واحد را آغاز کرده که از این تعداد ۶۸۲ واحد با هزینه‌کرد ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به متقاضیان واگذار و ۴۰۳ واحد با اعتبار ۸۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در دست ساخت است.

۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان امام خمینی (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ است. ۲۱ فروردین تا ۳۱ فروردین دهه افتتاح حساب ۱۰۰ امام نامگذاری شده است.