رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از مجموع تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در ستاد توسعه خاوران که تاکنون ۱۵ مورد بوده، ۱۱ تفاهم‌نامه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

عباس جرجانی در پانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: تمامی سرمایه‌گذاری‌های استان معطوف به طرح‌های اولویت‌دار و ظرفیت‌های موجود شده است.

وی گفت: در مجموع تاکنون ۹۸ طرح اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: از این تعداد ۵۸ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در قالب ستاد توسعه خاوران چاپ و منتشر شده و ۳۰ طرح دیگر به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده تا در صورت امکان و چاپ مجدد به این کتاب افزوده شود.

وی با بیان اینکه مشکل ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری به طور کامل حل شده است گفت: برای یکسری طرح‌های معدنی سرمایه‌گذار زمین دارد چون براساس قانون سرمایه‌گذار این حق را دارد در محدوده معدن یا جوار آن تجهیزات معدنی را بدون دریافت ستعلام از دستگاه‌های اجرایی نصب کند.

جرجانی با اشاره به تفاهم‌نامه احیای معادن راکد و نیمه فعال خراسان جنوبی افزود: این تفاهم‌نامه با شرکت هلدینگ معدنی عمران خاوران به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال قابل پیش‌بینی پنج هزار نفر در استان امضا شد.

وی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در دوره کوتاه‌مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن نیمه فعال یا غیرفعال خراسان جنوبی به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی افزود: در قالب این تفاهم‌نامه در دوره اول ۶۰۰ میلیارد تومان و در دوره دوم یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست داریم اعتباری برای انجام اکتشافات معدنی در اختیار سازمان صمت قرار گیرد تا بهتر بتوانیم طرح‌های سرمایه‌گذاری را احصا کرده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم.

جرجانی گفت: بیشتر معادن در عرصه منابع طبیعی قرار دارد و در این زمینه اداره کل منابع طبیعی استان اجازه فعالیت نمی‌دهد در حالی که پیمانکاران زیر زمینی و از طریق تونل کار می‌کنند لذا آسیبی به مراتع وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: دو طرح معدن سرب و روی با عیار بالا در شهرستان طبس وجود دارد که سرمایه‌گذاری آن با شرکت کیمیا زنجان است و در صورت مخالفت با مشکل مواجه می‌شویم و ظرفیت زیادی از بین خواهد رفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تاکنون در ستاد توسعه خاوران تفاهم‌نامه‌هایی درخصوص احداث کارخانه فروسیلیس با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر، تولید کیسه‌های پلی پروپلین توسط بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و طرح تولید استیل کورد با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریال در استان امضا و مبادله شده است.

وی افزود:  فرآوری کائولن با سرمایه ۳۵۰ میلیارد ریال، ۲ تفاهم‌نامه دولومیت کلسینه و زینتره با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال، کنسانتره مس اسیدی و سولفیدی با ۹۰۰ میلیارد ریال و بسته‌بندی آب آشامیدنی با ۷۰ میلیارد ریال از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که تاکنون منعقد شده است.

فرماندار سربیشه هم در این نشست گفت: تاکنون ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران این شهرستان امضا شده است.

محمد محمدی افزود: ۲ فقره تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تولید فرآورده‌های نسوز با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۰۸ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۱۲۶ نفر بین ستاد توسعه خاوران شهرستان سربیشه، شرکت‌ تهیه و تولید مواد نسوز کشور و شرکت فرآورده‌های نسوز آتش‌پا امضا شد.

وی گفت: تفاهم‌نامه دیگر با شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور در زمینه دولومیت کلسینه با ظرفیت تولید سالانه ۳۳ هزار تن، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد تومان و اشتغال ۳۶ نفر به امضا رسید.

پانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران با محوریت ارائه گزارش عملکرد ۲ حوزه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در راستای اهداف و برنامه‌های این ستاد برگزار شد.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.