#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند گفت: با توجه به افزایش آمار موارد بستری بیماران کرونایی ظرفیت بالفعل بخش کرونا این بیمارستان تکمیل شده است اما برای افزایش بخش، تجهیزات مورد نیاز ۶۰ تخت دیگر وجود دارد.

علیرضا محمودی‌راد  افزود: میزان مراجعه و بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خیز چهارم نسبت به اسفند سال گذشته افزایش چند برابری داشته است اما خوشبختانه بیماران بدحال مثل خیز قبلی نداریم.

وی گفت: در خیز قبلی تا حدودی مشکل کمبود اکسیژن داشتیم که این مشکل با تامین کپسول‌ و دستگاه اکسیژن‌ساز رفع شده است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا است، اظهار داشت: برخی بیماران هنوز از مراجعه به بیمارستان‌ها ترس دارند در حالی که بیمارستان به نوبت‌های مکرر در روز ضد عفونی می‌شود و در ارتباط با بیماران هم بیماری‌شان مشترک است.

وی افزود: مراجعه دیرهنگام به پزشک یا مرکز درمانی باعث شدت بیماری می‌شود و افرادی که علایم دارند هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان موثر برای آنان انجام شود.

محمودی‌راد بیان کرد: خدمات دارویی و اکسیژن‌رسانی در بیمارستان با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قابل توجه است.

وی از دادن مجوز نسخه‌نویسی سرپایی به پزشکان مرتبط با بیماران کرونایی خبر داد و گفت: برخی بیماران با تشخیص پزشک پس از سه روز بستری مرخص می‌شوند و در خانه روزانه تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند.

رییس بیمارستان ولی‌عصر بیرجند افزود: راه انتقال اصلی ویروس از طریق قطرات تنفسی است لذا استفاده از ماسک تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌تواند این انتقال را کاهش دهد.

وی از مردم درخواست کرد فاصله‌گذاری اجتماعی را در همه مکان‌ها رعایت و از حضور در عروسی‌ها، عزاداری‌ها و هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی گفت: با وجود توصیه‌های مکرر برخی از ادارات همچنان نسبت به برگزاری جلسات با جمعیت زیاد اقدام می‌کنند که مطمئنا در افزایش مبتلایان به کرونا نقش دارد.

محمودی‌راد افزود: کسانی که رعایت نمی‌کنند باید بخش‌های بیماران بدحال را ببینند که افراد چگونه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر کادر پرستاری که یک سال و نیم شب و روز خدمت می‌کند خانه‌نشین شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفت: درخواست ما در شرایط فعلی این است که مردم برای حفظ جان خود و همنوعاشان از مسافرت‌های غیرضروری خودداری و کمک کنند تا هرچه زودتر از این خیز خطرناک هم عبور کنیم.

روند صعودی شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اوایل هفته دوم فروردین امسال آغاز شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است به طوری که مرکز استان ۱۱ فروردین بعد از مدت‌ها در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفت.

در حال حاضر چهار شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بستری‌های خانوادگی در بیمارستان‌های استان افزایش قابل توجه داشته و نشان‌دهنده گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی است.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی اولین بار پس از آذر ۹۹ و پشت سر گذاشتن موج سوم از فروردین امسال سه رقمی شد و اکنون تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.