#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین آب تابستان و فصل گرما که در این استان پنج ماه است باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

جواد قناعت در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تاکید کرد: در حال حاضر موضوعی حیاتی‌تر از مدیریت آب شرب استان در فصل گرما نداریم.

وی افزود: انتظار این است که شورای حفاظت منابع آب استان با برگزاری جلسات مستمر و منظم با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مردم در هیچ جای استان مشکل آب شرب نداشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم نه تنها این منابع با افت و کاهش روبه‌رو نمی شوند بلکه نشست و شکاف در دشت‌ها را هم شاهد نخواهیم بود.

وی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم از منابع آب خدادادی مثل باران به‌درستی استفاده کنیم و به دلیل برخوردار نشدن از آب‌های سطحی و آب‌های پشت سدها، همه فشارها بر منابع آب زیرزمینی است.

قناعت ادامه داد: خشکسالی و نبود مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی را سبب شده و متاسفانه همچنان شاهد افزایش تقاضا برای برداشت از منابع آبی هستیم.

وی گفت: با همه این موارد اولویت اصلی ما در سال جاری تامین آب شرب مردم است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش اصلی آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود گفت: میزان آب مصرفی در بخش شرب به نسبت دیگر حوزه‌ها کمتر است.

وی با تشکر از جهاد کشاورزی که استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار دارد افزود: با کشت محصولات متناسب با اقلیم منطقه و کم‌آب همچنین حذف شیوه‌های سنتی شبکه‌های آبرسانی می‌توانیم منابع آبی را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

قناعت تصریح کرد: به جهت فرسودگی شبکه‌های آبرسانی استان، بخش عمده هدررفت آب در شبکه اتفاق می‌افتد و حدود یک سوم آب بهداشتی تولیدی از این طریق از دست می‌رود.

وی گفت: برای جبران این موضوع باید برنامه‌ریزی درستی در دستور کار شورای حفاظت از منابع آبی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: جزو معدود استان‌هایی هستیم که حدود ۴۰۰ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شود و اگر مشکلات آبرسانی به روستاها قبل از این به‌خوبی منعکس نمی‌شده، با رویکرد دولت که بالا رفتن سطح توقعات مردم را سبب شده است، امسال باید برای رفع مشکلات به‌درستی برنامه‌ریزی شود تا برای آب شرب تابستان تبعاتی نداشته باشیم.

وی تامین آب ویلاها، باغ‌سراها و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را از معضلات آزار دهنده در استان عنوان کرد و گفت: این معضلات سبب می‌شود در روستاها با مشکلات کمبود یا قطعی آب مواجه باشیم که باید در این زمینه هم اهتمام و توجه صورت گیرد.

قناعت تاکید کرد: مدیریت منابع آبی از حیاتی‌ترین موضوعات کشور است که جنبه استراتژیک و امنیتی پیدا کرده و انتظار این است که به‌صورت ویژه و با نگاه امنیتی دیده شود.

وی با مطلوب خواندن سند سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها باید با لحاظ مفاد این سند اجرایی شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی اعضای حاضر در این نشست نیز ضمن ارائه گزارش‌های جامع به ارائه برنامه‌های خود در زمینه مدیریت مصرف آب در سال گذشته و سال جاری پرداختند.