نشست شورای سیاست‌گذاری سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان جنوبی روز چهارشنبه در محل استانداری برگزار و در حاشیه آن از پوستر این نمایشگاه رونمایی شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این نشست با تاکید بر این که همزمان با برپایی سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان فضای شهر باید متناسب با این رویداد فرهنگی باشد گفت: کتاب و کتابخوانی جایگاه خاصی در دین و شریعت ما دارد و هیچ عنصر دیگری نمی تواند جای آن را بگیرد.

علی اصغر موسوی کیا با بیان این که برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که جمعیت حاشیه شهر بیرجند نیز از وجود این نمایشگاه مطلع شوند و بستر حضور آنان فرآهم شود.

به گفته وی باید شرایط را به گونه‌ای فرآهم کرد تا کتاب در سبد هر خانوار دیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان این که سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان سوم تا هشتم آذر ماه سال جاری در محل جدید نمایشگاه‌های بین المللی برگزار خواهد شد گفت: ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی، ارتقای سطح آگاهی و دانش جامعه، ایجاد نشاط اجتماعی، تشویق مردم، مسئولان و سازمان‌ها برای مشارکت در حوزه کتابخوانی و شناسایی ناشران و فعالان کتاب استان از جمله اهداف این نمایشگاه است.

ناصر نبی زاده افزود: نمایشگاه کتاب فقط بازاری برای فروش کتاب نیست بلکه بزرگ رویدادی برای ایجاد گفت و گوهای فرهنگی بین ناشران، کتابفروشان و علاقه‌مندان به کتاب است.

وی اظهار داشت: مکان جدید نمایشگاه دارای ۲۶۲ غرفه بوده که ۳۲ غرفه مختص برنامه‌های جمعی و ۲۳۰ غرفه برای حضور ناشران است، همچنین از این تعداد ۱۸ غرفه برای حضور ناشران و کتابفروشان بیرجندی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای برنامه‌هایی همچون شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها، رونمایی از کتب و تقدیر از نویسندگان و فعالان در حوزه شهرشناسی، تمدن‌ها و فرهنگ‌های منطقه‌ای سخن گفت و افزود: همزمان با افتتاحیه نمایشگاه، ۶ نویسنده برگزیده جشنواره کتاب سال استان نیز معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی به حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر خانه کتاب ایران همزمان با روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب استان اشاره کرد و گفت: برای حضور برخی دیگر از مسئولان کشوری مرتبط با حوزه کتاب نیز در حال هماهنگی و رایزنی هستیم.

وی با بیان این که طبق گزارش نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سال گذشته حدود یک میلیارد تومان فروش کتاب در بستر نمایشگاه خراسان جنوبی اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال نیز بستر استفاده عموم مردم از کتاب و این نمایشگاه فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از آغاز تبلیغات در سطح فضای مجازی و انتشار پوستر نمایشگاه خبر داد و گفت: سعی داریم امکان ایجاد شور، نشاط و هیجان بیشتری را در فضای نمایشگاه کتاب فراهم کنیم.

وی همچنین خواستار همکاری شهرداری در تبلیغات محیطی و ترغیب دانشگاه‌ها و مدارس برای حضور بیشتر دانشجویان و دانش آموزان در نمایشگاه کتاب شد.

در این نشست اعضای دیگر نیز به ارائه نظرات خود همچون امکان استفاده مردم از بن‌های خردی کتاب تا آخرین دقایق برپایی نمایشگاه، راه‌اندازی غرفه‌های فرهنگی متناسب با ظرفیت‌های استان، اختصاص تعدادی از غرفه‌ها به فعالان صنایع دستی، انتخاب شعار برای سیزدهمین نمایشگاه کتاب و برپایی کارگاه‌های فرهنگی و هنری با توجه به شعار سال پرداختند.

همچنین بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای طرح پاییزه کتاب در سراسر استان خبر داد.

محمود رمضانی با بیان این که طرح پاییزه کتاب به روال دوره‌های قبل همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سراسر استان برگزار می شود گفت: طرح‌های حمایتی که به صورت فصلی در کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود در راستای حمایت از کتابفروشی‌ها به ویژه کتابفروشی‌های کوچک در شهرستان‌ها طراحی و برگزار می‌شود و تاکنون هم رویکرد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همین اساس بوده است.