استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از فعالیت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با ترکیبی که دارد، باید به جای تکیه بر درمان، موضوع فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بروز اعتیاد باشد.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: مهمترین اساس فعالیتی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید فرهنگ‌سازی و پیشگیری باشد.

وی تاکید کرد: ما باید در این شورا به دنبال این باشیم که فردی به اعتیاد مبتلا نشود یا برای ارتزاق و تامین معیشت به دنبال فروش مواد مخدر نباشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که در این شورا باید سلامت افراد جامعه جدی گرفته شود تصریح کرد: در همین راستا وظیفه‌ای که باید شورا دنبال کند، ارائه طرح‌های قابل اجرا، با دوره زمانی مشخص، منابع اعتباری معین، دستگاه‌های مجری و با تاکید بر اجرای به موقع آن است.

وی گفت: این طرح‌ها باید با توجه به شرایط استان، آسیب‌های متأثر از مواد مخدر و شیوه‌های پیشگیری از وقوع یا مقابله و درمان آن تبیین شوند.

ملانوری با تاکید بر این که تمامی اعضای شورا باید برای تحقق برنامه‌ها و حضور مستمر در جلسات وقت بگذارند گفت: مرز مشترک با افغانستان، همسایگی با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و قرار گرفتن در مسیر محورهای مواصلاتی، زمینه و امکان ورود مواد مخدر به استان را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: تلاش دستگاه‌ها باید بر این باشد که با وجود چنین شرایطی، بروز اعتیاد در استان مهار شود.

رییس شورای تامین استان خراسان جنوبی با اشاره به جنبه‌های تاثیرگذار مواد مخدر گفت: مواد مخدر مباحث امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را متاثر می‌سازد.

وی تصریح کرد: مباحث امنیتی مرتبط با مواد مخدر، مبارزه با قاچاقچیان، مقابله با خرده‌فروشان، بروز بزهکاری و جرایم مرتبط از قبیل جهر، قتل، گروگانگیری، سرقت و ناامنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ملانوری افزود: در دنیا بعد از تجارت اسلحه، رتبه دوم گردش مالی را مواد مخدر به خود اختصاص داده که تجارت سنگینی است و نباید از آن غافل شویم.

وی به مباحث فرهنگی و اجتماعی متاثر از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مواد مخدر به شدت بنیان خانواده‌ها را مورد هجمه قرار می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که حدود ۸۰ درصد زندانیان استان به جرم مواد مخدر در بند هستند خاطرنشان کرد: اغلب این افراد جوان هستند و با جرایم سنگین، محکومیت اعدام یا زندانی‌های طولانی مدت در زندان به سر می‌برند که طبیعتا حضور آنها در زندان، تبعات فراوانی را برای خانواده‌هایشان به همراه دارد.

وی گفت: وقتی ما برای معیشت، اشتغال و ارتزاق افراد جامعه تلاش نکنیم، احتمال بروز کسب و کارهای غیرقانونی وجود دارد.

ملانوری با تاکید بر این که زمینه‌های اشتغال، ثروت و رفاه در استان وجود دارد متذکر شد: اگر تنها راه معیشت در خراسان جنوبی کشاورزی بود با توجه به همجواری با کویر، خشکسالی‌های پی در پی، کم‌آبی و نبود باران، می‌توان پذیرفت که مشکلاتی در بحث ارتزاق مردم وجود داشته باشد اما زمانی که استان ظرفیت کشت گیاهان کم‌آب بر را دارد و در حوزه معدن، گردشگری، صنعت و سایر بخش‌ها از استعدادهای زیادی برخوردار است، هیچ بهانه‌ای برای اشتغال، قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف شورای هماهنگی مواد مخدر و کمیته‌های مرتبط باید این باشد که با ارائه طرح‌هایی متناسب با ظرفیت‌های استان، فرصت‌های اشتغال محله محور را برای افراد در معرض آسیب فراهم کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمار قابل تامل برگشت معتادان بهبود یافته به مصرف دوباره اظهار داشت: عمده دلیل برگشت دوباره این افراد به دامن اعتیاد، معیشت و نپذیرفتن توسط خانواده و افراد جامعه است.

وی گفت: فرد معتاد پس از ترک، نباید به حال خود رها شود و باید تحت نظر و مراقبت قرار داشته باشد.

ملانوری با اشاره به این که در حوزه آسیب‌های اجتماعی، تعصب و انگیزه دارد افزود: اگر آسیب‌های اجتماعی را به حال خود رها کنیم، تبعات ناشی از آن، تمام جامعه را درگیر می‌کند.

وی تصریح کرد: مهمترین آسیب‌های ناشی از اعتیاد؛ طلاق، قتل، بزه، همسرآزاری و کودک‌آزاری است لذا باید مدیریت شود.

در این نشست، اطلاعات جامع درخصوص فعالیت‌های مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ همچنین کمیته‌های مقابله، درمان و فرهنگی ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ارائه شد.