در این شهرستان تعداد سه شهر و ۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری در آنها برگزار خواهد شد.

محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در اولین نشست ستاد انتخابات شهرستان خوسف افزود: ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها از ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند طی هفت روز در محل فرمانداری شهرستان ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری نیز از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۶ فرودین ماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و تا پایان وقت اداری روز یکشنبه ۲۲ فرودین ماه طی هفت روز در محل بخشداری‌های شهرستان انجام خواهد شد.

فرماندار خوسف گفت: براساس تبصره ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان هنگام ثبت‌نام باید گواهی عدم سوءپیشینه را که از تاریخ صدور آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، ارائه کنند.

وی افزود: با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز لازم است افراد واجد شرایط که قصد ثبت‌نام را دارند از اکنون برای دریافت این گواهی عدم سوء‌پیشینه اقدام کنند.

آخوندی اظهار داشت: داوطلبان نامزدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، دفاتر پلیس ۱۰+ یا سامانه جامع خدمات الکترونیک قضایی WWW.ADLIRAN.IR نسبت به دریافت گواهی عدم سوء‌پیشینه اقدام و هنگام ثبت‌نام ارائه کنند.

وی اطلاع‌رسانی در سطح روستاها برای دریافت گواهی عدم سوءپیشینه را لازم دانست و گفت: بخشداران و دهیاران باید در این زمینه اقدامات بیشتری صورت دهند.

وی گفت: دهیاران از عضویت در شورای اسلامی روستای محل خدمت محروم هستند و دهیارانی که قصد شرکت در انتخابات محل خدمت خود را دارند لازم است قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا دهند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

فرماندار خوسف ادامه داد: مشارکت سیاسی به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های مهم توسعه هر منطقه است که می‌تواند زمینه لازم را برای تقویت اعتماد عمومی، امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه همه‌جانبه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات یکی از اصلی‌ترین وظایف وزارت کشور است ابراز امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و با رعایت اصل بی‌طرفی یکی از پرشورترین انتخابات در سال آینده برگزار شود.

آخوندی بر رعایت مُر قانون و بی‌طرفی در انتخابات تاکید کرد و گفت: در سایه رعایت قانون می‌توان به بهترین شکل ممکن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را برگزار کرد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حضور گسترده مردم پای صندوق‌های اخذ رای افزود: حضور گسترده مردم در انتخابات نشان دهنده پایبندی و علاقه بی‌نظیر مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران است که موجب عزت نظام در دنیا خواهد شد.

فرماندار خوسف یادآور شد: ظرفیت‌های مختلف باید برای حضور و مشارکت حداکثری مردم به کار گرفته شود و آموزش مجریان و دست‌اندرکاران انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در راستای تقویت آمادگی برای برگزاری انتخابات به صورت جد پیگیری شود.

در این این نشست اعضای ستاد انتخابات شهرستان خوسف معرفی شدند و احکام خود را دریافت کردند.

انتخابات سیزدهیمن دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.