#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به تصویب ستاد استانی و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ۱۰گانه در استان خراسان جنوبی تا نهم آبان ماه تمدید شد.

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: محدودیت‌های کرونا در خراسان جنوبی که تا دوم آبان ماه تمدید شده بود، همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به تعطیلات پیش رو، محدودیت خاص مانند محدودیت‌های جاده‌ای نداریم اما از مردم تقاضا می‌کنیم تا جایی که امکان دارد مسافرت‌های غیرضروری را به بعد موکول کنند و در شرایطی که تمام کشور بخصوص منطقه شرق کشور وضعیت قرمز دارد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۴۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۳ نفر مبتلا به کرونا بوده و در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

وی افزود: ۳۳ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و متاسفانه حال عمومی چهار نفر از آنان وخیم است.

مهدی‌زاده اظهار داشت: از نظر شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی رکورد جدید ثبت شد و از ۲۶۱ آزمایش جدید، ۱۷۰ مورد مثبت جدید شناسایی شده و شامل ۶۷ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۱۰۳ مورد نمونه‌گیری سرپایی بوده است.

وی گفت: از این تعداد بیشترین موارد مثبت جدید با ۷۵ نفر مربوط به شهرستان بیرجند (مرکز استان) بوده و شهرستان طبس با ۲۳ مورد در رده بعدی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ۶ مورد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته داشتیم که پنج مورد آن مربوط به شهرستان بیرجند و یک مورد شهرستان زیرکوه بوده است و مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در استان به ۲۳۳ نفر رسید.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، بیش از یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد و بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی طی هفته‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی ۲۰ مهر ماه امسال از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

ناصر خوش خبر در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد.

این محدودیت‌ها ابتدا تا ۲۵ مهر ماه در مناطق قرمز ادامه یافت و سپس تا دوم آبان تمدید شد.

محدودیت‌های کنترل کرونا شامل تعطیلی تمامی کلاس‌های حضوری مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و خصوصی، کاهش خدمات دهی مهدکودک‌ها (فقط برای مادران شاغل)، تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، تعطیلی همه نقاط هدف گردشگری، بقاع متبرکه، سینماها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها و بخش‌های بازی کودکان در مناطق قرمز است.

طبق این دستورالعمل تمامی باشگاه‌ها، سالن‌ها، استخرها، پیست‌های ورزشی، تالارهای پذیرایی و سالن اجتماعات آرامستان‌ها اجازه فعالیت ندارند و اعمال محدودیت برای فعالیت رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشی‌ها، قهوه خانه‌ها، کافی شاپ‌ها و سایر صنوف مشابه صرفا به صورت بیرون‌بر خواهد بود.

همچنین برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و دیگر تجمعات غیرضروری ممنوع است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا که امروز – پنجشنبه اول آبان – منتشر شد، هفت شهرستان‌ این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند.

هیچ کدام از شهرستان‌های این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سفید (کم خطر) نیستند.