تعدادی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه در مناظره‌ای مهمترین شاخص مجلس کارآمد را وجود نمایندگانی متعهد، متخصص و آشنای با کار قانون‌گذاری دانستند و معتقدند که در این حوزه انتخابیه باید بر بخش بهداشت و درمان تمرکز بیشتری شود.

کی از برنامه‌های اطلاع رسانی در این دوره از انتخابات راه اندازی کانال‌های انتخاباتی ویژه هریک از حوزه‌های انتخابیه و ایجاد فرصت مناظره در صدا و سیماست تا نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سوالات مطرح شده با دیدگاه‌های خود پاسخ دهند و هم به نقد و بررسی نظرات دیگر شرکت کنندگان بپردازند.

مناظره‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان طی ۲ مرحله در صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی انجام و پخش مناظره‌ها همزمان با آغاز رسمی تبلیغات انتخابات از سوم اسفند آغاز شد.

چهار کانال انتخاباتی در خراسان جنوبی با عناوین “نامداران” حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، “عقیق” حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه، “ارغوان” حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه و “آسباد” حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه راه اندازی شده و فعال است.

در این مناظره که با حضور ۱۲ نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه از کانال ارغوان پخش شد هر کدام از نامزدها به ۲ پرسش راهکارهای افزایش کارآمدی مجلس و سه اولویت در حوزه انتخابیه پاسخ دادند.

حسین دهقانی نخستین نامزدی بود که بر اساس قرعه کشی سه دقیقه فرصت پاسخ به سوال اول و سه دقیقه فرصت برای پاسخ به سوال دوم داشت.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش کارآمدی مجلس گفت: اگر مجلس بخواهد کارآمد باشد باید در مجموعه سیاست های کلی نظام و رهبری قرار گیرد و مصوباتی که در مجلس است در چارچوب سیاست های ابلاغی باشد.

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خودسازی و صداقت را مهمترین شاخصه برای نمایندگان مجلس برشمرد و افزود: شفافیت و تخصص هم دیگر شاخصه ای است که نماینده مجلس برای دفاع از موکلان نیاز دارد.

وی بهداشت و درمان، جذب و نگهداشت منابع انسانی متخصص را از نیازهای حوزه انتخابیه خود عنوان کرد که باید دنبال راهکارهایی برای آن بود.

لزوم افزایش حقوق به میزان تورم و همسان سازی حقوق بازنشستگان از دیگر موضوعاتی بود که این نامزد انتخاباتی به آن اشاره کردکه باید در مجلس دوازدهم پیگیری شود.

مجلس قوی با رانت خواری باید مبارزه کند

حسین زاهدی دیگر نامزد حوزه قاینات و زیرکوه نیز داشتن اطلاعات جامع از امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و معیشتی کشور و اشراف داشتن به قوانین را از شاخصه های نمایندگی برای مجلس کارآمد عنوان کرد و گفت: برای اینکه مجلس کارآمد داشته باشیم باید سنجش کنیم و بهترین شخص را انتخاب کرده زیرا فردی که از دانش و تجربه زیادی برخوردار است بهتر می تواند امانت‌دار باشد.

وی افزود: کما اینکه نماینده مجلس امانت‌داری است که باید از امانت به خوبی صیانت کند چون آبروی نظام و حوزه انتخابیه است هر قصور و تقصیر فعل یا ترک فعل در عدم کارآمدی مجلس یا سلامت آن اثر دارد مجلس همچون قلب تپنده است که باید سلامت آن حفظ شود.

این نامزد انتخابات با اعتقاد به اینکه مجلس قوی با رانت خواری باید مبارزه کند یادآور شد: سلامت قطعی نماینده این است بومی بوده و وامدار نباشد.

وی بهداشت و درمان را در حوزه انتخابیه اولویت مهم عنوان کرد و گفت: چرا شهروند روستایی قاین باید انجام کارهای درمانی به مرکز استان مراجعه کند.

زاهدی یادآور شد:عدم توازن در پرداخت ها بزرگترین چالش در جمهوری اسلامی است که مجلس پیش رو باید آن را حل کند.

وی با نقد عملکرد مجلس یازدهم اضافه کرد: مشکلاتی در مجلس یازدهم ایجاد شد که موجب یاس جوانان شد لذا نمایندگان در حقوق های خود باید تجدید نظر کنند نیازی نیست چنین حقوق هایی داشته باشند وقتی نماینده از حقوق بالایی برخوردار باشد چاقوی او کند شده و نمی تواند برش داشته باشد پس مجلس آتی باید قدری به این مسئله توجه کند.

قوانین حمایت از خانواده ضعف دارد

علی واقعی دیگر نامزد حوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه هم گفت: وظایف نمایندگان در قانون اساسی مشخص شده که در ۲ بخش قانون‌گذاری و امور مربوط دولت است لذا نظارت بر دولت و پاسخگویی هیات وزیران در مقابل مجلس برای انجام وظیفه به نحو احسن و افزایش کارآمدی باید به صورت ریز و دقیق اجرایی شود.

وی بیان کرد: برای اجرایی شدن این موضوعات اول باید نماینده از جنس مردم حوزه انتخابیه باشد، آسیب های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی حوزه انتخابیه به ویژه کل کشور آشنایی داشته باشد.

این نامزد انتخابات با تاکید بر اینکه قوانین باید انعطاف پذیری داشته باشد و بر اساس نیازهای مردم در مناطق مختلف کشور تنظیم شود ادامه داد: اینکه قوانین بر اساس وضعیت مرکز یا حواشی آن تنظیم شود مشکلی که ایجاد می کند و بسیاری از مناطق را محروم نگه داشته است.

مجلس کارآمد از دید نامزدهای مجلس در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه

وی عنوان کرد: مثلا در قانون منابع طبیعی شمال و حوزه قاینات و زیرکوه یکسان دیده شده است و قوانین اجرایی حمایت از خانواده به خصوص بانوان هم ضعف هایی دارد.

مسایل حزبی مانع انتخاب نماینده شایسته

مجید رضا رمضانی دشت بیاض دیگر نامزد حوزه انتخابیه زیرکوه و قاین هم گفت: ۲ مقوله کارآمدی مجلس و نمایندگان یک مجموعه کل به جز است در کشور متخصص علامه دانشمند، فرهیخته و پزشکان حاذق داریم که در این مملکت زندگی می کنند اما ابتداباید نمایندگان قوی وارد مجلس شوند زیرا هر چه سطح تخصص نمایندگان بیشتر باشد نتیجه خروج قوانین برای مملکت بهتر خواهد بود.

وی با اعتقاد به اینکه موانع حزبی ممکن است سر راه انتخاب نماینده شایسته قرار گیرد که باید تسهیل شود ادامه داد: البته حزب باید موجه باشد اما اگر قرار است با موانع برخورد کنند مشکلاتی ایجاد می شود.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: ضمن اینکه نماینده باتخصص، فرهیختگی، فن و دانش وارد مجلس می شود باید نیت خدمت کردن هم داشته باشد نه اینکه هدفش درآمدزایی باشد.

وی در خصوص اولویت های خود را بعد از ورود به مجلس گفت: اولین کار را جراحی از مجلس شروع خواهم کردچون زمانی که شنیدم مجلس حقوق مادام العمر برای خود تعیین کرده فهمیدم تیر مسابقه اختلاس را زده است لذا حقوق نمایندگان باید موازی با بقیه مردم باشیم.

رمضانی حذف بودجه‌های موازی به خصوص در بخش فرهنگی را دیگر اولویت مطرح کرد و افزود: بدحجابی هایی شاهد هستیم علیرغم صرف اعتبارات فرهنگی منویات رهبری، بخشی از مردم همچون فرهنگیان از حقوق مکفی برخوردار نیستند و طلاب هم مشکل دارند که در وضعیت خانوادگی تاثیر گذاشته و منجر به جدایی زوجین شده است.

وی با تاکید بر اینکه داد و ستد فعال یادآور شد: تسهیل قانون تجارت نیز ضروری است و جلوی مهاجرت غیر قانونی را باید گرفت.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل های خوبی در حوزه گردشگری داریم که می تواند به جذب توریسم کمک کند ادامه داد: در حوزه زیرکوه و قاینات پتاسیل های گردشگری و تورهای زعفران هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئله سلامت و بهداشت مردم جامع‌تر دیده شود

وحید کامرو از دیگر نامزدهای حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه هم گفت: مجلس باید رانت خواری مبارزه کند و زمانی کارآمد خواهد بود و باید برنامه ها و پروژه‌هایی که به مردم مستعضف فشار می آورد را متوقف کند تا برنامه‌هایی پیگیری شود که باعث رونق فرهنگی و سیاسی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان وابستگی به گروه‌های سرمایه‌داری دارند گفت: متاسفانه به قشر محروم و ضعیف فشار وارد می شود لذا نماینده باید دردآشنا باشد و در این دوره انتخاب مردم راحت است چرا که ویژگی یک نماینده را در برنامه ها می توانند بررسی کنند.

کامرو با تاکید بر اینکه سه حوزه عملیاتی را باید مجلس پیگیری کند ادامه داد: در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه منطقه آزاد زعفران باید ایجاد و مسئله سلامت و بهداشت مردم جامع‌تر دیده شود لذا مشوق هایی برای پزشکان نیاز است تا معیشت مردم از طریق توریست درمانی بهتر شود.

وی عنوان کرد:راهکارهایی باید داشته باشیم تا مالیات مناطق محروم در راستای کمک به مردم کاهش یابد و با جذب توریسم در کنار دانش بنیان ها بحث فرآوری محصولات کشاورزی را دنبال کنیم.

حضور همه تخصص‌ها در مجلس ضروری است

جواد ملایی یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی قاینات و زیرکوه هم گفت: برای مجلسی کارآمد باید نمایندگان متخصص و باسواد باشند تا مصوبات از پختگی لازم برخوردار باشد و مشکلات مردم را حل کند.

وی با اشاره به اینکه صداقت با مردم دیگر ویژگی نماینده مجلس است ادامه داد: نمایندگان باید مردم را از خود بدانند وامدار جریان‌های سیاسی، سرمایه داران و گروه ها نباشند.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر اینکه حضور جوانان در عرصه های مختلف راه حل مشکلات است اضافه کرد: حضور نماینده باید به نفع مردم باشد لذا سابقه کار اجرایی در مناصب مرتبط با مجلس و آشنایی و تجربه در این زمینه به نماینده و مجلس کارآمد کمک می کند.

وی یادآور شد: شناخت حوزه انتخابیه لازم است و نماینده باید از جنس مردم باشد، مشکلات را بشناسد و راه حل‌ ارایه کند.

ملایی با اعتقاد به اینکه حضور همه تخصص‌ها در مجلس ضروری است افزود: برخی عقیده دارند نماینده باید حقوقدان باشند ولی برای قاینات و زیرکوه که مردم برای یک پزشک متخصص ساعت‌ها در نوبت باشند تخصص های دیگر هم لازم است.

وی گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مشکلات مردم معیشت بوده لذا اشتغال‌زایی، کمک به بنگاه های اقتصادی، بهداشت و درمان و مسایل فرهنگ و اجتماعی که همه چیز را تحت الشعاع قرار می دهد ضروری است.

مشکلات کشور ناشی از خلاء های قانونی است

سید مصطفی جلالی یکی دیگر از نامزدهای حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه نیز با تاکید بر اینکه باید وظایف نماینده را بشناسیم گفت: قانونگذاری مهمترین وظیفه نماینده مجلس است و فرد متخصص در این زمینه باید قانون را بنویسد.

وی افزود: خلاءهای قانونی بسیاری از مشکلات کشور را رقم زده و در دادگستری با پرونده های زیادی در رابطه با منابع طبیعی مواجه هستیم که نشان می‌دهد قانون در این زمینه مشکل دارد.

این نامزد انتخاباتی گفت: در بعد نظارتی یک نماینده اگر برود به سمت نظارت بر دستگاه های اجرایی، اداراتی که کم کاری و کارشکنی می‌کنند می تواند از این طریق موفق باشد.

وی عنوان کرد: صداقت و امانت هم مهم است چرا که امروز شعار زیاد داده شده اما چقدر عمل شده مهم است لذا مردم ما باید سراغ نامزدهایی بروند که تجربیاتی دارند.

جلالی با اشاره به لزوم قوانین شفافیت ادامه داد: امروز بسیاری از قوانین مربوط به قبل انقلاب است و به روز رسانی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سهم اعتبارات از استان درست اخذ نمی شود بیان کرد: مردم قاینات و زیرکوه از کمبود فضای بهداشت و درمان رنج می برند و مسایل جوانان هم باید در اولویت قرار گیرد.

توجه به مشکلات مرزداران، دامداران، عشایر و کشاورزان و استفاده بهتر معادن از دیگر مباحث مطرح شده توسط این نامزد حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه بود.

نماینده باید رانت‌خواری را حذف کند

رضا نبوی یکی دیگر از نامزدهای حوزه قاینات و زیرکوه هم گفت: کارآمدی برای نمایندگی یک اصل است کسی که می خواهد نماینده مردم قاینات و زیرکوه باشد باید به نقشه راهی که رهبر عنایت فرمودند در گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی توجه کند.

وی افزود: این فرمایشات برای ما حاکمیتی است و باید به آن عمل شود کسی که به این فرمایشات عمل نکند نمی‌تواند نماینده خوب باشد.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به اینکه نماینده نیازهای کشور را بداند ادامه داد: امروز بحث رفع فقر در اولویت است پس نماینده رانت خواری را باید حذف کند و در توزیع عدالت جدیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس ششم دل رهبر را خون کرد گفت: اگر نماینده ایمان به منویات رهبری و جریان سیاسی انقلابی نداشته باشد عملا پیشرفتی نمی کنیم لذا مشکلات باید بررسی شود و اگر می خواهیم نظام جمهوری اسلامی پایدار باشد باید گوش به فرمان رهبری باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ مورد از مشکلات قاینات و زیرکوه تهیه کرده‌ام افزود: توجه به معیشت، سلامت و بهداشت و مسئله آب از مهمترین اولویت برنامه‌های من است.

فرمایشات رهبری باید فصل‌الخطاب همه نمایندگان مجلس باشد

حسین عباس زاده یکی دیگر از نامزدهای حوزه قاینات و زیرکوه هم گفت: ویژگی نماینده‌ای که برای مردم منطقه خراسان جنوبی با این حجم محرومیت باید خاص باشد لذا بومی بودن از جنس مردم دارای تجربه و تخصص از مهمترین ویژگی نماینده مجلس است.

وی یادآور شد: نماینده‌ای موفق است که بیشتر گوش کند و کمتر حرف زند زیرا وظیفه نماینده مجلس قانونگذاری است اما در سطح زندگی مردم باید به حرف هایی که می زنند توجه و عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه باید مشکلات حوزه انتخابیه در کلان مجلس پیش بینی کنیم و مدافع مردم باشیم یادآور شد: فرمایشات رهبری باید فصل‌الخطاب همه نمایندگان مجلس باشد.

این نامزد انتخاباتی گفت: سه اولویتی که بیشتر مد نظرم هست توجه به روستاها بوده تا شاهد حاشیه‌نشینی در شهرها نباشیم، توسعه شغلی پتانسیل‌های هر منطقه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: توجه به حوزه بهداشت و درمان آبرسانی به روستاها و اشتغال از مسیر توسعه گردشگری و صنایع دستی هم مورد تاکید است.

ویرستاری قوانین روز آمد ضروری است

حمزه واقعی دیگر نامزد حوزه قاینات و زیرکوه گفت: یک نماینده باید در واقع کلی‌نگر باشد لذا مسایل جوانان و اقتصاد در نگاه کل نگرانه قرار گیرد.

وی با اشاره ه اینکه برای هر کدام از بخش ها و روستاهای بزرگ قاین و زیرکوه شناسه اجمالی و تفصیلی تهیه کردم ادامه داد: نماینده نباید حرکت های پوپولیست رای جمع کن داشته باشد و تشکل‌های فعال می تواند نگاه نماینده را امتداد عینی بخشد.

وی با تاکید براینکه به مجلس قوی، کارآمد و روز آمد نیاز داریم گفت: در حوزه انتخابیه باید مشکلات را احصا کنیم تا خلاء‌ها ترمیم شود.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: ویرستاری قوانین روز آمد ضروری است و الان به نیروها و افسران ارشاد قوی در مجلس نیاز داریم که بحث فضای مجازی را به جایی برساند.

وی با اشاره به اینکه به حوزه بهداشت و درمان باید توجه شود تاکید کرد: مسکن و ازدواج هم اهمیت دارد که باید به آن توجه شود تا از سیاه‌چاله جمعیتی رهایی یابیم.

قانون حذف امضاهای طلایی یکی از توفیقات مجلس یازدهم است

سلمان اسحاقی یکی دیگر از نامزدها و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی هم گفت: در انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری مجلس یازدهم را مورد توجه و تفقد قرار دارند و فرمودند این مجلس انقلابی، باسواد، جوان، پر تحرک و پرکار است.

وی با بیان اینکه نمایندگان فعلی مشکلات کشور را شناخته اند و در مجلس دوازدهم با تکیه بر آن باید بتوانند قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن داشته باشند عنوان کرد: قانونگذاری مبتنی بر شناخت از تاکیدات مقام معظم رهبری است.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به شفافیت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رونق اقتصادی و مقابله با رانت و فساد، قانون حذف امضاهای طلایی یکی از توفیقات مجلس یازدهم است.

وی یکی دیگر از کارکردهای مجلس را نظارت بر حسن اجرای قوانین عنوان کرد و افزود: قیر رایگان و زمین چمن در روستاها در لوایح بودجه دیده شده لذا نماینده باید نظارت مستمر داشته باشد که در نقطه صفر مرزی تا مناطق مرکزی اجرا و هزینه شود.

اسحاقی بیان کرد: برخی قوانین که ۲۰ سال مسکوت مانده بود در این مجلس گره گشایی شد که ساخت مسکن ملی، حمایت از خانواده، تولید دانش بنیان و طرح کنترل اجاره مسکن از جمله این قوانین بود.

وی برخلاف دیگر نامزدها اعتقاد دارد کمبود تجهیزات پزشکی در شهرستان قاینات نداریم و در این زمینه گفت: شهرستان زیرکوه تنها شهرستان فاقد بیمارستان بود که الان عملیات ساختمانی آن شروع شده و ارتقای علمی دانشکده علوم پزشکی قاینات هم دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی هزینه کردها برای مجتمع آب نیمبلوک را یادآور شد و افزود: سوء مدیریت های باید در حوزه پزشکان متخصص اصلاح شود لذا اگر طرح یا لایحه در نظام پزشکی برای تامین پزشک متخصص داده شده کمسیون بهداشت و درمان نسبت به آن عملکرد خواهد داشت.

مجلس محل کسب تجربه نیست و آزمایش و خطا هزینه‌بر است

عاصف رضایی دیگر نامزد حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه هم گفت: برای افزایش کارآمدی مجلس از جهات مختلف قانون اساسی اختیاراتی پیش بینی کرده است لذا مجلسی که متشکل از شایستگان باشد می تواند مشکلات را حل کند.

وی افزود: بعد نظارتی که یکی از بازوهای بلند مجلس شورای اسلامی است نباید فدای رفاقت سیاسی بین مجلس و دولت شود که بعضی تصمیم گیری ها این نگاه دیده می شود.

نامزد انتخاباتی با اعتقاد به اینکه استفاده از ابزارهای نظارتی می تواند نماینده را قوی جلوه دهد عنوان کرد: ولی متاسفانه از این اختیار در جهت عکس آن استفاده می شود.

رضایی با اشاره به اینکه مجلس محل کسب تجربه نیست و آزمایش و خطا هزینه بر است ادامه داد:قاینات و زیرکوه نیازمند توسعه و رشد کافی است و در این زمینه توجه به جاذبه های گردشگری ضروری به نظر می رسد.

پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از چهار شبکه تلویزیونی انتخاباتی استان با نام‌های لاتین Entekhab ۶۷ – Entekhab۶۹ – Entekhab ۶۸ و Entekhab ۷۰ ادامه دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای کسب چهار کرسی نمایندگی برگزار می‌شود که حوزه‌های انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف”، “فردوس، طبس، سرایان و بشرویه”، “قاینات و زیرکوه” و نهبندان و سربیشه” هر کدام یک نماینده دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.