معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، تزریق واکسن آنفلوآنزا را ضروری خواند گفت: هنوز موردی از آبله میمونی در استان مشاهده نشده است.

مجید شایسته اظهار کرد: واکسن ایرانی آنفلوآنزا در تمام داروخانه‌های سطح شهر موجود بوده و تا کنون واکسن خارجی از سوی وزارتخانه به استان تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به فواید تزریق واکسن آنفلوآنزا، تصریح کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی ازاین  بیماری است و واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به طور موثری از بستری شدن مجدد،  مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در بالغین واکسن آنفلوانزا خطر مرگ ناشی از آن را در حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد، ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا می‌تواند خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را تا ۸۲ درصد کاهش دهد.

شایسته تصریح کرد: افراد واکسینه شده با واکسن آنفلوانزا که به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند ۶۰ درصد کمتر نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه داشته و مدت بستری شدن به طور میانگین ۴ روز کمتر بوده است.

گروه‌های پرخطر کدامند؟

وی با اشاره به گروه‌های پرخطر این بیماری، افزود: زنان باردار و زنانی که کمتر از دو هفته از بارداری آن‌ها گذشته، کودکان بین شش ماه و پنج سال، افراد ۱۸ سال و کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند، سالخوردگان بالای ۶۵ سال، تمام افرادی که مبتلا  به عارضه جدی پزشکی هستند، افرادی که شاخص توده بدنی آنها ۴۰ یا بالاتر است و تمام افرادی که در خانه سالمندان زندگی یا کار می‌کنند، جزء این گروه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به پیامدهای عدم تزریق واکسن، اظهار کرد: با توجه به این که در دو سال اخیر گردش ویروس کرونا بالا بوده، گردش ویروس‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوآنزا بسیار کم است و امسال که سطح ایمنی در بدن برای این ویروس‌ها کاهش یافته است و در نتیجه می‌توان شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا بود؛ به همین دلیل تزریق واکسن در افرادی که این بیماری در آن‌ها می‌تواند شدید باشد ضروری است.

شایسته با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا و انفلوآنزا باید حداقل دو هفته قبل یا بعد از ایمن سازی علیه کووید -۱۹ باشد، افزود: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و تقویت نظام مراقبت بیماری‌ها در شبکه‌های بهداشت و بیمارستان‌های تابعه استان و حساس سازی‌های انجام شده در این زمینه، خوشبختانه هنوز مورد تایید شده‌ای از بیماری آبله میمونی مشاهده و یا گزارش نشده است.

شایسته یادآور شد: با توجه به راه‌های انتقال بیماری آبله میمونی، در مورد راه‌های گریز از آن می‌توان به رعایت بهداشت فردی اعم از استفاده از ماسک به دلیل انتشار از طریق قطرات و ترشحات تنفسی، شستشوی مرتب دست‌ها، عدم تماس با خون، مایعات بدن و یا ضایعات پوستی بیماران و یا حیوانات آلوده، عدم تماس با وسایل آلوده شخصی بیماری، عدم خوردن گوشت خام و یا پخته نشده محصولات حیوانی آلوده، گاز گرفتن و یا خراش توسط حیوان آلوده و یا دست زدن به حیوان آلوده و وجود اسیب در پوست و عدم تماس دست‌ها با سطوح مخاطی اشاره کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس بهداشت و ا حسن پور