مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: گروه‌های جهادی مهارت‌محور در این استان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری تشکیل می‌شود.

مهدی هنری روز سه‌شنبه در نشست خبری امضای تفاهم‌نامه سازمان بسیج سازندگی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تقویت و توسعه فرهنگ جهادی و تبدیل گفتمان جهادی به گفتمان عمومی امسال به دنبال تشکیل گروه‌های جهادی تخصصی در استان هستیم.

وی توسعه آموزش‌های تخصصی و افزایش مهارت جهادگران با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای را از اولویت‌های استان بیان کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها ایجاد گروه جهادی مهارت‌محور با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است که مشخصات این گروه‌ها در سامانه ملی اطلس جهادی نیز ثبت خواهد شد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: اطلاعات، فعالیت‌ها و اقدامات ۵۲۰ گروه جهادی استان خراسان جنوبی برای هماهنگی و رصد بهتر در این سامانه در حال ثبت است.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های تفاهم‌نامه امروز با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، آموزش جهادگران در حوزه‌های مهارتی است تا گروه‌هایی که در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند بتوانند با یادگیری مباحث مهارتی علاوه بر حضور در مناطق روستایی و محروم نسبت به ارائه آموزش‌ها نیز اقدام کنند.

هنری، آموزش مربیان جهادی در حوزه فنی و حرفه‌ای را از دیگر ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه اعلام کرد و گفت: برخی جهادگران با توجه به استعدادهای خود این قابلیت را دارند که به عنوان مربی فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با شناسایی و معرفی این جهادگران به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مربی‌گری برای آنان برگزار می‌شود تا در نهایت از ظرفیت جهادگران به صورت مشترک در مناطق محروم استفاده شود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های حوزه اشتغال، حمایت و پشتیبانی از صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی است که ۴۰۰ صندوق با تسهیلگری سازمان بسیج سازندگی در استان ایجاد شده است.

وی افزود: آموزش اشتغال مرتبط با صندوق‌های قرض‌الحسنه با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در دستور کار است که در رسته‌های شغلی و مشاغل خرد خانگی این صندوق‌ها از ظرفیت فنی و حرفه‌ای در آموزش به صورت میدانی در روستاها استفاده بهینه خواهیم داشت.

هنری بیان کرد: در زمینه تکمیل زنجیره اشتغال در رسته‌های شغلی نیز از ظرفیت فنی و حرفه‌ای به ویژه کارگاه‌ها و تجهیزات به خصوص برای فراوری و بسته‌بندی محصولات استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: امسال تشکیل تعاونی‌های اشتغالزایی در حوزه صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی در دستور کار قرار دارد.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: از فضاهای کارگاهی دو مجموعه بسیح سازندگی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برای اجرای کارگاه‌ها و برنامه‌های مشترک استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از نیازمندی‌های اساسی مردم توانمندسازی نیروی انسانی در روستاها است که برنامه داریم آموزش‌ها به صورت میدانی برگزار شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

هنری گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌توانند مبالغی را برای ایجاد اشتغال به عنوان تسهیلات پرداخت کنند همچنین تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق کارآفرینی امید در تامین و پشتیبانی این صندوق‌ها منعقد شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه اشتغالزایی گفت: امسال استفاده از ظرفیت خیرین در پشتیبانی از صندوق‌های قرض‌الحسنه در حال پیگیری است که تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیار صندوق‌ها قرار گرفت.

امضای تفاهم‌نامه برای توسعه مهارت‌آموزی در مناطق روستایی و محروم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که آموزش مهارت برای همه افراد جویای کار و فاقد مهارت است امروز تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا از این طریق زمینه مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان به ویژه در مناطق روستایی و محروم فراهم شود.

حسین خوش‌آیند مهارت را مهمترین عنصر اشتغال دانست و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه شناسایی افراد جویای کار در قالب گروه‌های جهادی توسط بسیج سازندگی انجام می‌شود و فنی و حرفه‌ای نسبت به ارائه آموزش‌ها اقدام کند.

وی بیان کرد: سال گذشته گروه‌های جهادی خدمات فنی و مهندسی تشکیل شد و در برخی روستاها حضور پیدا کردند که این گروه‌ها با کمک بسیج سازندگی امسال گسترش پیدا خواهد کرد و فعالیت‌ها نیز دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: هرآنچه سازمان بسیج سازندگی اعلام کند نسبت به ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز جامعه هدف اقدام می‌کنیم و حداقل در هر شهرستان ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مهارت‌ها را فراخواهند گرفت.

وی تصریح کرد: تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای استان (۱۹ مرکز) و همه کارکنان آماده همکاری با سازمان بسیج سازندگی هستند و در زمینه ارائه آموزش‌ها محدودیتی نخواهیم داشت.

خوش‌آیند گفت: سال گذشته در راستای منویات مقام معظم رهبری و همزمان با چهلمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین طرح جهادی خدمات فنی و مهندسی مربیان در برخی مناطق محروم روستایی اجرا و خدماتی ارائه شد.

وی افزود: به منظور کمک به مردم و ارائه خدمات فنی و مهندسی به اقشار آسیب‌پذیر به روستاهای ۹ شهرستان مراجعه و نیازسنجی انجام شده است.

در این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بسیج سازندگی و آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با هدف مهارت‌آموزی، ایجاد گروه‌های تخصصی، تقویت فرهنگ جهادی و خدمت‌رسانی امضا شد.