مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در خراسان جنوبی وجود دارد که در این راستا و با توجه به زلزله خیز بودن استان، استفاده از بسته‌های تشویقی دولت و شرکت بازآفرینی شهری ایران برای نوسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی موثر است.

وحید داعی ه زلزله‌های خراسان جنوبی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: زلزله فردوس در سال ۴۷، زلزله طبس در سال ۵۷ و زلزله ۵ ریشتری در بشرویه در ۳ دیماه سال جاری از جمله زمین لرزههای خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه لازم است با توحه به لرزه خیزی این استان، مقاوم سازی و نوسازی مسکن مورد توجه ویژه قرار گیرد، تصریح کرد: نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های غیرمقاوم یک ضرورت است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به وجود گسل‌های فعال در خضری دشت بیاض، بیان کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که بیش از ۵۰ درصد آن در پهنه خطر پذیری متوسط و بالا قرار دارد.

داعی با اشاره به تعاملات شایسته و مطلوب با شهرداران در ۹ شهر استان برای بازسازی بافت‌های فرسوده، یادآور شد: در خراسان جنوبی ۱۰۶۱ هکتار محله هدف بافت فرسوده وجود دارد که حدود ۱۱۱ هزار نفر در آن سکونت داشته و از این میزان ۶۵۴ هکتار در شهر بیرجند قرار دارد؛ به این معنا که نیمی از محلات مرکز استان آسیب پذیر است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور