#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند موارد سرپایی و بستری کرونا در خراسان جنوبی همچنان افزایشی است و به اوج پیک سوم که آبان پارسال بود، نزدیک می‌شویم.

محمد دهقانی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد روند افزایشی موارد سرپایی و بستری کرونا در سطح استان هستیم و از سقف پیک چهارم گذشته‌ایم.

وی افزود: با وضعیت فعلی به اوج پیک سوم در آبان سال گذشته که بسیار اذیت شدیم، نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه طی یک هفته گذشته ۲۸۹ مورد مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند گفت: در این مدت آمار فوتی‌های کرونا نیز ۲۲ مورد ثبت شد که البته تناسبی بین موارد بستری و فوتی نیست و خوشبختانه فاصله زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای اسفند ۹۹ تاکنون موارد مثبت روزانه بستری و فوتی مبتلایان به کرونا در این استان افزایشی و صعودی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۶۹ مورد بازدید از اصناف خراسان جنوبی انجام شده است اضافه کرد: در این خصوص ۱۵۹ مورد اخطار و پنج مورد پلمب واحدهای صنفی را داشته‌ایم.

دهقانی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف خوب است اما در برخی شهرستان‌ها از جمله درمیان مشکل داریم که استفاده از ماسک در این شهرستان ۶۹ درصد بوده و باید ستاد کرونا شهرستان در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

وی از انجام ۸۰ مورد نظارت بهداشتی در ادارات استان خبر داد و گفت: در شهرستان قاینات هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهویه مناسب ۶۲.۵ درصد و استفاده از ماسک به ۷۵ رسیده که نیازمند توجه جدی است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اضافه کرد: از زمان شروع همه‌گیری کرونا بیش از ۸۰ درصد موارد فوتی در خراسان جنوبی مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تزریق روزانه هشت هزار دز واکسن کرونا در استان وجود دارد گفت: اما در حال حاضر این میزان واکسن وارد استان نمی‌شود.

دهقانی عنوان کرد: خوشبختانه میانگین واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال استان نسبت به کشور بالاتر است به طوری که در سطح کشور میانگین تزریق واکسیناسیون دز اول به افراد بالای ۱۸ سال ۱۹.۲ درصد است در حالی که این رقم در خراسان جنوبی به ۲۳.۱ درصد رسیده است.

وی به ثبت ۲۳ مورد فوتی کرونا در استان از ۹ تا ۱۵ مرداد ماه جاری اشاره کرد و گفت: ۲۲ نفر از این افراد جزو گروه سنی بودند که می‌توانستند واکسن کرونا را دریافت کنند اما ۱۷ نفر آنان مراجعه برای تزریق نداشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این متوفیان کرونا سه نفر دز اول و سه نفر هم که البته بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده بودند.

وی با انتقاد از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باشگاه‌های ورزشی گفت: اگر با همین روند پیش برویم سیر صعودی شیوع کرونا را در استان خواهیم داشت.

دهقانی گفت: متاسفانه وضعیت تجمع در آرامستان‌ها نگران‌کننده است که باید تدابیری ویژه در این خصوص اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: از مجموعه سپاه و بسیج، شهرداری و آموزش و پرورش خراسان جنوبی که زیرساخت‌های لازم برای واکسیناسیون تجمعی را فراهم کردند، تشکر می‌کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ظرفیت تخت بستری هنوز در استان وجود دارد تصریح کرد: اگر همین روند صعودی کرونا در پیک پنجم ادامه یابد دیگر تخت بستری نخواهیم داشت.

وی افزود: درخصوص تامین داروهای درمان بیماران کرونایی در استان مشکلی نداریم و برای سایر استان‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شده که تامین دارو را از استان ما انجام ندهند.

دهقانی گفت: محدودیت سرم را در خراسان جنوبی داریم اما هنوز مشکل جدی نداریم.