سرپرست پایگاه بافت تاریخی بشرویه از مرمت کوشک باغ فروغ نصیرایی بخش ارسک شهرستان بشرویه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، کاظم شبنم زاده افزود: روستای تاریخی رقه در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بشرویه قرار دارد که با تکیه بر سخن مورخان و سفرنامه نویسانی چون ناصرخسرو می تواند قدیمی ترین روستای دارای اعتبار مکتوب تاریخی باشد.

او گفت: خانه باغ محمد فروغ نصیرایی، کوشک باغ علیرضا فروغ نصیرایی و مسجد قرون اولیه این روستا از جمله بناهای شاخص بخش ارسک شهرستان بشرویه محسوب می شود که در این میان کوشک باغ فروغ نصیرایی بر اساس نوع معماری و قرارگیری عناصر ساختمانی تداعی کننده ی نوعی کوشک باغ است که الگوی خانه باغ های برون گرا را به تصویر می کشد چرا که این بنای تاریخی از سوی شمال و جنوب در محاصره درختان قرار دارد.

شبنم زاده افزود: مهمترین بخش بنا حوضخانه با پوشش گنبدی آن است که در ترکیب با ایوانها و جبهه های پیرامونی منظری بی نظیر را خلق نموده است.

وی در خصوص تاریخ ساخت بنا گفت: ویژگی های کالبدی و مقایسه آن با معماری رایج متاخر اسلامی تداعی کننده معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. شبنم زاده همچنین در خصوص عملیات مرمتی و نمونه هایی مشابه با این کوشک باغ گفت: نمونه مشابه و قابل مقایسه اینچنین بناهایی، مهد امیدهای فرهنگیان در شهر تاریخی بشرویه است و فرایند مرمتی این فصل  شامل سبک سازی و بام سازی بنا می شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله