معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان براساس اعلام مرکز آمار ایران درخصوص نرخ بیکاری زمستان ۹۸، رتبه اول کشور در پایین بودن نرخ بیکاری را کسب کرد.

مشیرالحق عابدی روز سه‌شنبه در نشست بررسی و تحلیل شاخص نرخ بیکاری خراسان جنوبی طی سال ۹۸ که با حضور مدیران ذیربط استان برگزار شد افزود: براساس دستور استاندار خراسان جنوبی و با تلاشی که دستگاه‌های اجرایی در زمستان ۹۸ انجام دادند منجر به ثمر نشستن این نرخ بیکاری شد که پایین ترین رقم در کشور است.

وی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی که ابتدای سال ۹۸ داشتیم و براساس دستور استاندار خراسان جنوبی در پنجم فروردین سال گذشته، برای دستگاه‌های اجرایی استان یکسری برنامه‌های اشتغالزایی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تبیین و خوشبختانه به خوبی اجرایی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در تابستان ۹۸ هم رتبه خوبی در زمینه نرخ بیکاری داشتیم گفت: تابستان سال ۹۷ نرخ بیکاری در استان ۹ درصد بود که تابستان سال گذشته به ۷.۶ درصد کاهش یافت.

وی افزود: پاییز ۹۸ هم رتبه خوبی به دست آوردیم و رتبه اول کشور با ۵.۴ درصد نرخ بیکاری را کسب کردیم، همچنین ۸.۴ نرخ بیکاری استان در زمستان سال ۹۷ بود که زمستان سال گذشته به ۵.۹ درصد کاهش یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سال‌های ۹۷ و ۹۸ براساس اعتبارات خوبی که با پیگیری مدیریت استان و توجه ویژه دولت در بخش‌های مختلف زیرساختی و اقتصادی استان اختصاص یافت، ایجاد و تثبیت اشتغال خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: هرچند دستگاه‌های اجرایی تلاش خوبی در زمینه اشتغال داشته‌اند اما این موضوع رافع تلاش آتی ما نخواهد بود و می‌بایست بیش از گذشته در نگهداشت نرخ بیکاری و کاهش آن تلاش شود.

عابدی با بیان اینکه سال گذشته گازرسانی به ۳۰۰ روستای استان انجام شد که در تاریخ خراسان جنوبی بی‌سابقه است اضافه کرد: طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در استان نیز که سال گذشته عملیاتی شد، نقش بی‌بدیلی در کاهش نرخ بیکاری استان داشته و خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری در ارتباط با اشتغال موقت و ثابت است و تعریفی خاص خودش را دارد، امسال تلاش ما در راستای اشتغالزایی بهتر از گذشته خواهد بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: طرح آمارگیری از نیروی کار به صورت فصلی در استان انجام می‌شود و در هر فصل به یک هزار و ۹۲۰ خانوار در ۱۱ شهرستان استان مراجعه می‌کنیم.

جواد لطفی افزود: فصل زمستان ۹۸ بیشترین نرخ اشتغال با ۴۳.۸ درصد مربوط به بخش خدمات بوده است و بخش صنعت با ۳۱.۹ درصد و کشاورزی ۲۴.۳ درصد در رتبه‌های بعدی هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۵.۹ درصد پایین ترین نرخ استان‌ها در فصل زمستان ۹۸ را داشته است گفت: معمولا کمترین نیروی کار و اشتغال مربوط به فصل زمستان است اما برخی اشتغال‌ها متاثر از فصول نیستند.