مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات از افزایش کشت گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت با اجرای نهضت گلخانه از ۳۹ هکتار به ۳۹۰ هکتار رسیده است.

سید عبدالحسین سجادی روز دوشنبه در آیین تجلیل از بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی شهرستان قاینات افزود: اجرای مجتمع گلخانه‌ای در اسفدن و پیگیری برای احداث مجتمع ۳۰ هکتاری گلخانه‌ای کلاته قصاب در حال انجام است.

وی گفت: تولید کشاورزی در فضای بسته یکی از طرح‌های مهم در حال اجراست و به زودی شاهد رونق تولید گلخانه‌ای در شهرستان قاینات خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی قاینات افزود: یکی از برنامه‌های بخش کشاورزی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و تحت فشار بوده که تاکنون در بیش از پنج هزار و ۲۷۵ هکتار اراضی کشاورزی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۳۵ کیلومتر از خطوط انتقال آب لوله‌گذاری شده است گفت: ۱۰۷ رشته قنات نیز احیا و مرمت شده است.

سجادی اظهار داشت: در توسعه آبزی‌پروری نیز از ۸۰ تن تولید در شهرستان به ۳۲۰ تن رسیده‌ایم.

وی از راه‌اندازی واحد ۱۴۰ هزار قطعه‌ای مرغداری تخمگذار خبر داد و گفت: شهرستان قاینات در تولید تخم مرغ خودکفا است و به سایر شهرستان‌ها و خارج از استان هم صادرات داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات گفت: بیش از ۳۷۰ بارگاه زرشک در شهرستان قاینات احداث و ۴۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال شده است.

وی بیان کرد: ثروت‌های بزرگی در بخش کشاورزی شهرستان قاینات داریم و زعفران و زرشک محصولات استراتژیک منطقه است که با صیانت از این میراث گرانبها نباید ماجرای زعفران با فروش پاجوش‌های زرشک به خارج استان تکرار شود.

وی افزود: با حمایت و پیگیری‌های نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی موافقت ایجاد مرکز ترویج و توسعه زرشک، زعفران و عناب اخذ و دی امسال ابلاغ شد که به زودی چارت سازمانی آن هم مصوب خواهد شد.

فرماندار قاینات هم گفت: مهمترین مولفه امنیت پایدار، امنیت غذایی است و امنیت ملی بدون خودکفایی تولید مواد غذایی امکان‌پذیر نیست.

محمد کریمی افزود: طی ۵۰ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده‌ایم و واقعیت را باید بپذیریم که با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی نسبت به افزایش راندمان آبیاری، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، تغییر نوع کشت و تغییر شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت به صورت علمی اقدام کنیم.

امام جمعه قاین هم در این مراسم گفت: کشاورزان و دامداران ولی نعمت ما هستند و زحماتشان در تولید فراورده‌های دامی و کشاورزی ستودنی است.

حجت الاسلام علی رحمانی با بیان اینکه باید به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش برویم افزود: متاسفانه در قاینات مرکزی برای آزمایش محصولات و فروش محصولات ارگانیک وجود ندارد و باید دراین زمینه علم کشاورزان در تولیدات محصولات ارگانیک بیشتر شود.

وی با گلایه از تخصیص نیافتن خسارت بیمه براساس قیمت واقعی محصول به کشاورزان صدمه دیده، به موضوع تعطیلی گلخانه‌ها در برخی نقاط شهرستان قاینات از جمله روستای اکبریه اشاره کرد و گفت: بزرگترین مزرعه شتر مرغ خراسان جنوبی در قاینات به فروش رفت و تعطیل شد و مسوولان بدانند که وضعیت دامداران و گاوداران در شهرستان قاینات خوب نیست.

در پایان این مراسم از ۲ تولیدکننده نمونه کشوری، چهار بهره‌بردار نمونه استانی و ۲۰ کشاورز و تولیدکننده شهرستانی تجلیل شد.