🔹مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: کشاورز و صنعتگر باید به صورت عادلانه از محل محصولات مزیت دار سهم بری داشته باشند
؛ مجتبی شریعتی‌فر با بیان این مطلب در برنامه رادیو شب شبکه خاوران به حضور استان در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اکسپو اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این نمایشگاه، زنجیره های ارزش (گوهرسنگ و زرشک) استان را به وزارت کشور، مهمانان و تجار دیگر کشورها ارائه کردیم.
🔹وی با بیان اینکه ۲۱ هیئت تجاری خارجی از کشورهای پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان، کامرون، چین و آفریقای جنوبی از غرفه ما در نمایشگاه بازدید کردند، خاطرنشان کرد: ۸۴ کشور خارجی نیز در این رویداد شرکت کرده بودند و حداکثر تلاش ما هم این بود که با استفاده از این فرصت، توانمندی ها و محصولات مزیت دار استان را معرفی کنیم.
🔹به گفته وی؛ ۵۵ درصد درخواست های هیئت های خارجی و تجار در حوزه محصولات مزیت دار زرشک، زعفران و عناب و ۲۵ درصد هم درخصوص سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان بود.
🔹مدیرکل دفتر سرمایه گذاری استانداری با بیان اینکه درخواست هایی را تجار در زمینه مصالح ساختمانی و مواد معدنی داشتند، گفت: طی دو روز گذشته دو هیئت تجاری چینی و پاکستانی با سفر به استان، ملاقات هایی داشتند که رهاورد همین حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است و نتایج خوبی برای استان به همراه داشته است.
🔹شریعتی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی در این نمایشگاه مذاکرات خوبی داشتند و امیدواریم در خصوص محصولات مزیت دار استان به نتایجی دست یابند، از انعقاد هفت تفاهم نامه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد.
🔹وی با اشاره به طرح زنجیره ارزش راهبردی توسط وزارت کشور، گفت: شورای ملی زنجیره های ارزش راهبردی استان ها شکل گرفته و ذیل این شوراها گروه کاری زنجیره های ارزش راهبردی در استان ما هم آغاز به کار کرد و در نتیجه دو محصول زرشک و گوهر سنگ به عنوان زنجیره ارزش راهبردی خراسان جنوبی تعریف شدند.
🔹مدیرکل سرمایه گذاری استانداری، کنساتره آهن، زغالسنگ، مس، تایر، پسته، زعفران، عناب، انار، حوله بافی را هم از دیگر زنجیره های ارزش راهبردی استان نام برد و خاطرنشان کرد: با تعیین زنجیره ارزش استان توسط وزارت کشور، ما قصد نداریم کار را دولتی کنیم بلکه تنها هماهنگی مدنظر بود و اصل کار بخش خصوصی است.
🔹شریعتی فر با اشاره به تغییر قیمت زرشک بعد از یک سال، از حدود ۱۱۶ هزار تن زرشک تولیدی در استان گفت و تصریح کرد: باید موضوع فرآوری و صادرات محصولات را به طور ویژه دنبال کنیم.
🔹به گفته وی؛ ۱۰ زنجیره ارزش منتخب در کشور داریم که راهبر ارزش گوهر سنگ خراسان جنوبی به عنوان راهبر زنجیره ارزش منتخب در کشور معرفی شد.
🔹وی با بیان اینکه درآمدزایی و زنجیره ارزش گوهرسنگ ها بسیار زیاد است، متذکر شد: امروزه در جهان گردش مالی گوهرسنگ ها ۲۵ میلیارد دلار است و صنعت جواهرات هم ۹۱۸ میلیارد دلار تراکنش مالی دارد که با نفت برابری می کند.
🔹مدیرکل دفتر سرمایه گذاری استانداری با ذکر این نکته که در کشور سهم ناچیزی از گوهرسنگ ها داریم،گفت: پایلوت این مهم خراسان جنوبی است و امیدواریم به نظام مسایل آن رسیدگی شده و دستاوردهایی را از این زنجیره داشته باشیم.
🔹شریعتی فر با تأکید بر اینکه کشاورز و صنعتگر باید به صورت عادلانه سهم بری از محل محصولات مزیت دار استان داشته باشند، اظهار داشت: یکی از خروجی های نمایشگاه اکسپو ارتباط خراسان جنوبی با استان های اصفهان، خراسان رضوی و … در راستای تکمیل حلقه زنجیره ارزش بود.
🔹وی تأکید کرد: یک کیلو گوهر سنگ به طور متوسط یک و نیم میلیون تومان ارزش دارد، که اگر این سنگ تراش بخورد به ۴۰ نگین تبدیل می شود که هر نگین، یک میلون تومان ارزش دارد و اگر رکاب برای آن ساخته و تبدیل به انگشتر شود ارزش آن بیشتر می شود.
🔹به گفته وی؛ باید از دانش سایر استان ها همانند اصفهان استفاده کنیم و صنعتگران هم باید گوهرشناس شوند که نیاز به یک دوره مهارتی دارد و در این راستا یک رویدادی در فنی و حرفه ای با همکاری ایمیدور در فردوس برگزار کردیم و امسال هم دبیرخانه گوهر سنگ را در فردوس خواهیم داشت تا از مزایای آن استفاده کنیم.
🔹مدیرکل سرمایه گذاری استانداری گفت: همه ذینفعان را باید به هم متصل کرده و برای هر کدام از این بازیگران به صورت هدفمند تسهیلاتی را در نظر بگیریم.
🔹شریعتی‌فر از تدوین دو برنامه ۵ و ۱۰ ساله برای توسعه گوهرسنگ استان خبر داد و افزود: امیدواریم جمهوری اسلامی بتواند جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه صادرات گوهر سنگ باشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور