مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اعلام شیوه برگزاری امتحانات پایانی در دوره‌های متوسطه گفت: در صورت تصویب شورای مدرسه، امکان برگزاری امتحانات از خردادماه وجود دارد.

محمدعلی واقعی روز جمعه اظهار داشت: با توجه به شرایط متفاوت مدارس از نظر کمیت و کیفیت آموزش‌های ارائه شده در ایام تعطیلات کرونایی، مدیران باید به شیوه‌ای برنامه‌ریزی کنند که علاوه بر تسریع در تکمیل فرایند آموزشی، دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

وی با تاکید بر اجرای دقیق شیوه‌نامه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: مدیران براساس اختیارات تفویض شده به شورای مدارس، زمینه ارزشیابی پایانی اعم از روش حضوری و غیرحضوری مبتنی بر رعایت عدالت آموزشی را فراهم کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه امتحانات در پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم به شیوه غیرحضوری است گفت: دبیران براساس شاخص‌های ارزشیابی مستمر و پایانی نوبت اول، آزمون‌های به عمل آمده قبل از تعطیلات در بهمن ماه و آزمون‌های غیرحضوری، تکالیف، فعالیت‌ها و ابتکارات دانش‌آموزان در دوره تعطیلات کرونایی، ارزشیابی پایانی را انجام می‌دهد.

وی از برگزاری حضوری آزمون‌ها در پایه‌های نهم و دوازدهم خبر داد و افزود: آزمون همه دروس پایه دوازدهم شاخه نظری اعم از نهایی و غیرنهایی حضوری است اما برنامه‌ریزی آزمون دروس پایه نهم همچنین دروس غیرنهایی پایه دوازدهم به صورت مدرسه‌ای است.

واقعی درخصوص آزمون‌های شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش عنوان کرد: آزمون دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه در کل پایه‌ها، غیرحضوری و با نظر معلم خواهد بود ولی در مورد دروس شایستگی‌های فنی و استاندارد مهارت باید برای هر پایه سه هفته آموزش حضوری و ارزشیابی به صورت همزمان برنامه‌ریزی شود و زمان آن می‌تواند در طول بازه زمانی ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ مردادماه ۹۹ باشد.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درخصوص استمرار آموزش یا توقف آن، برگزاری کلاس‌های رفع اشکال اختیاری و زمان برگزاری امتحانات برعهده شورای مدرسه است گفت: آموزش همه دانش‌آموزان باید حداکثر تا تاریخ ۲۷ خرداد پایان یابد ولی اگر شورای مدرسه‌ای قبل از تاریخ ذکر شده به این نتیجه برسد که فرایند آموزش تکمیل شده، می‌تواند به مدرسه اجازه دهد فرایند ارزشیابی زودتر انجام شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی درباره حضور دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی، مدیران این مدارس باید با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، زمینه حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها و آزمون‌ها را فراهم کنند.

وی گفت: آزمون‌های تغییر رشته، مدارس بزرگسالان، ایثارگران، راه دور و جامع پایه نهم در خرداد و شهریور ۹۹ به صورت حضوری برگزار می‌شود.

واقعی اظهار امیدواری کرد که ارزشیابی‌های پایانی به شیوه‌ای برگزار شود که دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف به آموزش‌های غیرحضوری دسترسی نداشته‌اند، متضرر نشوند همچنین دانش‌آموزانی که فعالیت لازم را در بستر فضای مجازی داشته‌اند، بتوانند نتیجه تلاش‌های خود را دریافت کنند.

براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه جز مدارس استثنایی، مراکز پیش دبستانی و خوابگاه‌ها از روز شنبه ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه بازگشایی شدند ولی حضور دانش‌آموزان الزامی نیست و فقط می‌توانند برای رفع اشکال و سوال از معلمان به مدارس مراجعه کنند.

مدارس استان خراسان جنوبی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور از پنجم اسفند سال گذشته تعطیل بود اما آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، شبکه شاد و تلویزیون ادامه یافت.
مسوولان آموزش و پرورش پیش از این اعلام کردند که امتحانات در مقطع ابتدایی می‌تواند به صورت غیرحضوری برگزار شود.

۱۷۸ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی در ۲ هزار و ۷۵۰ آموزشگاه و ۱۱ شهرستان استان تحصیل می‌کنند.

آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد و تلویزیون نیز همچنان ادامه دارد.