جشنواره بین المللی ورزش زورخانه‌ای شهدای مقاومت با حضور ورزشکارانی از کشورهای افغانستان، عراق، اندونزی و اوگاندا در زورخانه امیر عرب (ع) بیرجند برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل ورزش و جوانان، جمعی از مسوولان و ورزشکاران در این آیین که شامگاه جمعه به مناسبت بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهدای مقاومت برگزار شد، حضور داشتند.

همچنین اردوی آمادگی این تیم‌ها برای شرکت در مسابقات جهانی که در بجنورد مرکز خراسان شمالی برگزار می‌شود، پس از هفت روز در بیرجند به کار خود پایان داد.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از برگزاری جشنواره بین المللی ورزش زورخانه‌ای تقویت وحدت بین کشورهای اسلامی و ترویج این ورزش در دیگر کشورهاست و بحث برد و باخت در این جشنواره مطرح نیست.

مهدی قمری اظهار داشت: فدراسیون جهانی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ایران پس از بررسی‌های لازم و با توجه به ظرفیت خراسان جنوبی در این ورزش، میزبانی این جشنواره را به استان ما واگذار کرد.

وی افزود: ورزشکاران کشورهای افغانستان، عراق، اندونزی و اوگاندا از هفته قبل در بیرجند مستقر شدند و هفت مربی بومی از خراسان جنوبی کار آموزش به این ورزشکاران را انجام دادند.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت آموزش‌های لازم در بخش تیمی و هنرهای فردی به ورزشکاران ارایه شد و ظرفیت خوبی در این رشته ورزشی در این کشورها وجود دارد.

وی گفت: ورزشکاران کشورهای یادشده در زورخانه‌های استان حضور یافتند و با ورزشکاران بومی به ورزش پرداختند.

وی افزود: ۲۰ میلیون تومان اعتبار با حمایت اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برای برگزاری این جشنواره هزینه شده است.

قمری اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح ورزش زورخانه‌ای ایران نسبت به این کشورها قوی‌تر است و با توجه به اینکه این ورزشکاران میهمان ما هستند به همین دلیل تیم ما از انجام ورزش در این جشنواره خودداری کرد.

سومین دوره مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ۲۸ دی تا دوم بهمن ماه امسال در بجنورد مرکز خراسان شمالی برگزار می‌شود.

لهستان، استونی، ترکیه، قبرس، مجارستان، کره جنوبی، اوکراین، گرجستان، آذربایجان، بنگلادش، هندوستان، اندونزی، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق، افغانستان، تانزانیا، اوگاندا، زیمباوه، کامرون و ایران از کشورهای شرکت کننده در این مسابقات هستند.