معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در استان طی پاییز امسال، گفت: خراسان جنوبی پایین ترین نرخ بیکاری کشور طی پاییز امسال داشته است.

مشیرالحق عابدی، امروز یکشنبه ۲۹ دی، در نشست تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش نرخ بیکاری استان، اظهار کرد: کاهش بیکاری از مولفه‌های توسعه یافتگی است.

وی با اشاره به دستور استاندار خراسان جنوبی برای تدوین برنامه میان‌مدت، کوتاه مدت و بلندمدت دستگاه‌های پیشران اقتصادی، تصریح کرد: برخی از این برنامه‌های کوتاه مدت تا پایان تابستان نتیجه داد که نتیجه آن در پاییز نشان داده شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح‌های عمرانی از جمله آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن، افزود: تامین هشت هزار دام سنگین و ۲۵ هزار رأس دام سبک به استان نیز از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجراست.

عابدی بیان کرد: ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان نیز در روستاهای استان در حال احداث است که با توجه به اینکه نزدیک به ۶۲ درصد واحدهای صنعتی استان با حرفه‌ها و رشته‌های ساختمانی مرتبط است، اجرای این طرح در احیای مجدد و پویایی این واحدها نقش مؤثری داشته است.

وی، انعقاد تفاهم نامه مشترک با شرکت شهرک‌های کشاورزی در خصوص ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای، دامی و شیلات و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با ستاد اجرایی امام(ره) در راستای ایجاد هاب شتر در استان را از دیگر عوامل کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی در استان نام برد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تدوین سند توسعه محصولات استراتژیک، افزایش کمی و کیفی را در حوزه تولید محصولات استراتژیک به ارمعان آورده است، اظهار کرد: با ورود سازمان‌های توسعه‌ای کشور از جمله سازمان ایدرو و ایمیدرو و انعقاد تفاهم‌نامه با آن‌ها، طرح‌های بسیاری اجرا شد که نتیجه آن رونق اشتعال بود.

عابدی ادامه داد: با مجموعه این اقدامات، نرخ بیکاری استان از ۸.۴ درصد در پاییز سال گذشته به ۵.۴ درصد در پاییز سال جاری رسیده و خراسان جنوبی دارای پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور اعلام شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال، امروز را پیش بینی کرده بودیم که با برنامه نرخ بیکاری را کاهش دهیم، باوجود اینکه برخی از مشاغل متأثر از فصول بوده و در فصول بعدی کمتر خواهد شد اما بسیاری از اقدامات نیز در ماه‌ها و سال آینده خود را نشان می‌دهد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برطبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس نیز خراسان جنوبی دارای رتبه دوم امنیت سرمایه گذاری کشور در بهار ۹۸ نسبت به زمستان ۹۷ اعلام شد.