رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک در پنج شهرستان این استان عملیات اجرایی چهار پروژه‌ با هدف تکمیل چرخه تولید زرشک آغاز می‌شود و ۲ پروژه نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

 مهدی جعفری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: اولین و بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک با ظرفیت ۲۲۵ بارگاه همزمان با افتتاح این جشنواره در شهرستان زیرکوه کلنگ‌زنی می‌شود.

وی گفت: این شهرک بارگاهی محلی برای خرید و دپوی زرشک همه تولیدکنندگان است تا محل مناسبی برای خشک کردن زرشک به‌ویژه با رعایت استانداردهای مورد نظر، کاهش بار میکروبی و حفظ کیفیت محصول فراهم شود و بخشی از دغدغه زرشک‌کاران برای تامین بارگاه را رفع خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: عملیات اجرایی سردخانه زرشک با ظرفیت ۱۰ هزار تن در دشت مرک بیرجند، شهرک تخصصی زرشک سربیشه و انبار بورس و مرکز فرآوری دانش‌بنیان زرشک و عناب در مود نیز آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین مرکز توسعه و ترویج زرشک و عناب قاینات و کارخانه فرآوری زرشک آرین‌شهر آماده بهره‌برداری است.

جعفری با بیان اینکه جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود گفت: روستاهای افین شهرستان زیرکوه، محمدآباد علم قاینات، هریوند سربیشه، گازار و مهمویی بیرجند و فورگ درمیان میزبان این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: مراسم افتتاح جشنواره فردا (۲۱ مهر) در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان و تولیدکنندگان برگزار می‌شود و اختتامیه جشنواره ۲۷ مهر در بیرجند برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تکمیل چرخه تولید زرشک را از اولویت‌های اصلی برگزاری جشنواره ملی زرشک عنوان کرد و گفت: معرفی زرشک در سطح ملی و فراملی، افزایش تقاضا و قیمت این محصول، کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند و جلب نظر حوزه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اهداف است.

وی افتتاح غرفه‌های عرضه زرشک در بیرجند، مشهد و تهران، تقدیر از زرشک‌کاران نمونه، برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها، تورهای گردشگری و عکاسی، بازدید اقشار مختلف از مزارع زرشک، رونمایی از تمبر و کتاب زرشک، برپایی غرفه ویژه در قطر همزمان با جام جهانی فوتبال در نمایشگاه صلح و دوستی و احیای واحدهای راکد مرتبط با فرآوری زرشک از برنامه‌های جانبی جشنواره ملی زرشک برشمرد.

جعفری از برپایی جشن برداشت زرشک با حضور برخی میهمانان داخلی و خارجی در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی در مدت برگزاری جشنواره زرشک نیز خبر داد.

وی انتشار فصلنامه علمی ترویجی با محوریت زرشک، برگزاری مسابقه عکاسی با تلفن همراه، ارسال بسته‌های معرفی زرشک به سفارتخانه‌ها و شب شعر زرشک را از دیگر برنامه‌های این جشنواره ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل ۹ کمیته تخصصی برای برگزاری جشنواره زرشک گفت: قرار است برنامه‌های جشنواره و کمیته‌های تخصصی محدود به یک هفته نشود و در طول سال ادامه یابد.

وی افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ۶۰ عنوان برنامه محوری جشنواره ملی زرشک در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، درمیان، سربیشه و زیرکوه برگزار می‌شود و این جشنواره در حوزه‌های علمی، اقتصادی، بازاریابی، تورهای گردشگری، آموزشی و بهره‌وری برنامه‌ریزی شده است.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیرکشت و تولید زرشک در ایران را دارد و این محصول در کنار عناب و زعفران از محصولات شاخص استان است.