جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی: یکی از مهم ترین برنامه های جشنواره ملی زرشک در روستای افین شروع عملیات اجرایی بزرگترین شهرک بارگاهی با پیش بینی ایجاد ۲۲۵ بارگاه در مساحت ۱۲ هکتار خواهد بود.

 مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهارکرد: طی مدت اخیر تمام ظرفیت های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه های مختلف، در خصوص برگزاری هرچه بهتر جشنواره ملی زرشک، بسیج شده است.

وی در بیان چارت این جشنواره، گفت: آقای استاندار؛ رئیس، معاون اقتصادی استانداری؛ جانشین، سازمان جهاد کشاورزی؛ دبیری جشنواره و ۹ کمیته از جمله کمیته علمی و نوآوری، کمیته اقتصادی و بازارسازی، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته بین الملل، کمیته گردشگری، کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی، کمیته تولیدکنندگان، این جشنواره را مدیریت می کنند. ۵ کمیته شهرستانی هم به ریاست فرمانداران در شهرستان های زیرکوه، قاین، سربیشه، بیرجند و درمیان تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در این جشنواره ملی، مسئولان متعددی از وزارتخانه ها و سازمان های کشوری، حضور پیدا خواهند کرد که باید از ظرفیت حضورشان در استان استفاده و در جهت رفع مشکلات کشاورزی استان و حتی سایر حوزه ها بهره مند شیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشکل پروازهای فرودگاهی بیرجند و همچنین انحصار پروازها به یک شرکت هواپیمایی، رفت و آمد مقامات را با مشکل و محدودیت مواجه کرده است که این موضوع هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری با اشاره به ورود معاون وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر گردشگری در عصر امروز به استان، گفت: از همین امروز عصر برنامه سفر آغاز می شود و با حضور این معاونین، به روستای افین زیرکوه رفته تا بازدید از باغات زرشک انجام شود. صبح روز پنجشنبه هم جشنواره زرشک شهرستان زیرکوه در روستای افین آغاز و پس از آن هم برداشت زرشک به دست معاونین و مسئولان و مردم انجام خواهد شد.

کلنگ زنی بزرگترین شهرک بارگاهی زرشک در روستای افین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه ها در روستای افین، شروع عملیات اجرایی بزرگترین شهرک بارگاهی با پیش بینی ایجاد ۲۲۵ بارگاه در مساحت ۱۲ هکتار خواهد بود که آرزوی دیرینه مردم آن بوده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شهرک بارگاهی باعث ایجاد واحدهای فرآوری و همچنین بارانداز خرید و فروش زرشک در این مکان هم خواهد شد.

جعفری با اشاره به اینکه برگزاری جشن برداشت زرشک در روستای محمدآباد علم شهرستان قاین برای روز پنجشنبه پیش بینی شده بود، افزود: اما با توجه به محدودیت پروازها و مشکل رفت و آمد مسئولان، احتمالا ممکن است جشن زرشک شهرستان قاین هم در بعدظهر روز پنجشنبه برگزار شود.

کارخانه فرآوری زرشک در آرین شهر افتتاح می شود

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم جشنواره در شهرستان قاین، افتتاح مرکز توسعه و ترویج زرشک و عناب خواهد بود. همچنین قرار است کارخانه فرآوری زرشک هم در آرین شهر افتتاح شود که بسته به برنامه ها و حضور مسئولان، زمان دقیق آن قابل پیش بینی نیست.

جعفری با بیان اینکه همه فرمانداران و مسئولان ستادی مکلف به حضور در جشنواره زرشک هستند، گفت: این جشنواره در روز شنبه در روستای هریوند سربیشه، روز دوشنبه در روستای گازار مهمویی بیرجند و روز سه شنبه در قلعه فورگ شهرستان درمیان برگزار خواهد شد. اختتامیه جشنواره هم روز چهارشنبه و در فرهنگسرای شهرداری بیرجند خواهد بود.

وی گفت: بازارسازی و ایجاد بازار جدید برای زرشک، معرفی زرشک ایران، افزایش قیمت و تقاضای محصول، توجه ویژه به چرخه زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، توجه دادن جوانان، دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان به سمت زرشک، جذب سرمایه گذار، مردمی کردن موضوع معرفی زرشک و … از جمله اهداف مهم جشنواره است.

زرشک یک محصول صرف کشاورزی نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: زرشک یک محصول صرف کشاورزی نیست بلکه هویت خراسان جنوبی است و کارکردهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … دارد.

جعفری همچنین از پیگیری برای ثبت ۱۵ مهرماه به عنوان روز زرشک خبر داد.

او تاکید کرد: جشنواره ملی زرشک بهانه خوبی برای معرفی سایر محصولات و ظرفیت های خراسان جنوبی در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، معادن و … است.

گردشگری مزرعه زمینه ای برای اقتصاد روستا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با برگزاری این جشنواره؛ انشاءالله گردشگری مزرعه به عنوان یکی از زمینه های اقتصاد روستا نه تنها در بحث زرشک، بلکه سایر محصولات مثل زعفران، عناب، گل نرگس و … مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جعفری با بیان اینکه در مجموع ۶۰ عنوان برنامه در جشنواره ملی زرشک پیش بینی شده که توسط ۱۳ کمیته اجرایی خواهد شد، گفت: از مهم ترین برنامه ها می توان به کلنگ زنی شهرک تخصصی زرشک، کلنگ زنی پایانه بورسی، برگزاری تورهای  مهمانان داخلی و خارجی،همایش علمی زرشک، آغاز به کار غرفه زرشک در فرودگاه بیرجند و مهرآباد، همایش زن روستایی و زرشک، رویداد غذا و نوشیدنی زرشک، رونمایی از کتابچه زرشک و سلامت، پذیرایی از هیئت دولت و مجلس با آب زرشک، رونمایی از تمبر، موزیک ویدئو و سرود زرشک، اهدای نشان سفیر ملی زرشک و … اشاره کرد که توسط کمیته های مختلف جشنواری پیگیری و اجرا می شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور