مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به «مهار تورم، رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: بدون شک اصلی ترین راه تحقق شعار سال از طریق مردمی کردن است.

مرتضی ذاکریان در دیدار با رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی برای مجموعه امور اقتصادی و دارایی استان رخ داد، اظهار کرد: راه اندازی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در استان از اتفاقات خوب در سال ۱۴۰۱ بود که تا حد زیادی می‌تواند در کاهش آلام رنج دیدگان در حوادث نقش آفرین باشد.

، وی با اشاره به راه اندازی صندوق بیمه خسارت‌های حوادث طبیعی (سیل، زلزله، سونامی، رانش زمین و ریزش کوه، گرد و غبار و طوفان، برف سنگین) در استان بیان داشت: در صورت وقوع این حوادث طبیعی تا سقف ۳۰ میلیون به ازای هر اشتراک قانونی برق امکان پرداخت خسارت وجود دارد.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از یک دهه عالی‌ترین مقام اقتصادی کشور به استان خراسان جنوبی در سال گذشته سفر داشت، عنوان کرد: در همین سفر کوتاه با دستور وزیر مجوزهایی برای استان اخذ گردید.

ذاکریان گفت: از پیگیری‌هایی که در سفر وزیر انجام شده راه اندازی بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان بود که موافقت وزارت اقتصاد بلافاصله بعد از سفر اعلام شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت هیأت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در استان از سال ۹۷ نیز بیان کرد: تشکیل این هیئت در استان گام مهمی در تسریع روند بررسی و رسیدگی به درخواست‌های مودیان مالیاتی بود که زمان رسیدگی به پرونده‌ها را از سه سال به کمتر ۶ ماه رساند.

وی تدوین و رونمایی از اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی را از مهم‌ترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و بیان کرد: در این اطلس با در نظر گرفتن تمامی قوانین و مقررات، محدودیت‌ها و مطلوبیت‌ها و از انطباق داده‌ها؛ ۱۰۰ لایه اطلاعاتی آماده شده است.

ذاکریان با بیان اینکه این اطلس یک فرایند علمی و بی‌طرفانه است، تصریح کرد: بعد از رونمایی چندین مورد مراجعه سرمایه گذاران را برای بهره‌گیری از داده‌های اطلس داشته‌ایم.

وی بیان کرد: با رونمایی از این اطلس از برخی تنگ نظری‌ها و اعمال سلایق شخصی و بروکراسی‌های اداری جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه اطلس سرمایه گذاری را برای سهولت سرمایه گذاری به کار گرفته‌ایم، گفت: کتاب ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی را نیز در راستای معرفی فرصت‌های شناسایی شده سرمایه گذاری استان به چاپ رسانده‌ایم.

به گفته وی مشوق‌های قانونی سرمایه گذاری در ایران را با توجه به آخرین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نیز آماده چاپ است.

وی با بیان اینکه شعار سال طی یک دهه گذشته از سوی مقام معظم رهبری بر محور اقتصاد بوده است، بیان کرد: شعارهای انتخاب شده توسط رهبر انقلاب در این یک دهه تکمیل کننده پازلی است که نسخه شفابخش اقتصاد کشور در آن نهفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به «مهار تورم، رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: بدون شک اصلی ترین راه تحقق شعار سال از طریق مردمی کردن اقتصاد ممکن است.

به گفته وی مردمی کردن اقتصاد به معنای حضور حقیقی مردم در عرصه اقتصادی، از برنامه‌ریزی تا اجرا و نظارت است که تا کنون این مهم در عمل به نحو مطلوب اتفاق نیفتاده است.

ذاکریان تصریح کرد: مردمی کردن صرفاً به این معنا نیست که فقط در قالب شعارها باشد بلکه باید در عمل مردم را پای کار آورد.

وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه اجتماعی و انسانی برای تحول در اقتصاد استفاده کنیم، بیان کرد: سرمایه انسانی، اجتماعی و اقتصادی مکمل هم هستند که می‌تواند به رشد تولید منجر شود.

وی با اشاره به خبر خوش کاهش ۵۰ درصدی درآمدهای عمومی استان در بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: میانگین رشد درآمدهای عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ رقم ۷۱ درصد بود که این رقم برای خراسان جنوبی ۱۱۲ درصد پیش بینی شده بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه این رشد در حالی برای استان در نظر گرفته شده بود که تناسبی بین رشد فعالیت‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف و درآمدهای استان نبود.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ میزان رشد درآمدهای استان از میانگین کشوری بیش از ۵۰ درصد کمتر است.

ذاکریان ادامه داد: در سال جاری میانگین رشد درآمدهای کشور ۴۴ درصد است و این رقم برای خراسان جنوبی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور