کمتر از یک هفته پس از دستور استاندار برای تامین آب مناطق روستایی و عشایری خراسان جنوبی، ظرفیت آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری استان بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ظرفیت آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری استان هفته جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

حسین امامی  افزود: سال ۹۷ سرانه تامین آب برای روستاها ۶۵ لیتر به ازای هر خانوار بود که پارسال به ۸۹ لیتر افزایش یافت.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش سهمیه آب شرب هر خانوار اما باز هم با کمبود آب در مناطق روستایی و عشایری مواجه بودیم که در هفته آتی این مقدار به ۱۲۰ لیتر افزایش می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته در سومین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سال ۹۹ که با دستور کار آبرسانی به روستاها برگزار شد، از فرمانداران که به صورت ویدئو کنفراسی در جلسه حضور داشتند، خواست تامین آب مورد نیاز مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

محمدصادق معتمدیان افزود: در شرایط فعلی، اولویتی بالاتر از تامین آب شرب مردم نداریم و به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که در روستایی مردم با مشکل کمبود آب مواجه باشند.

وی با تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته از فرمانداران و شرکت آب و فاضلاب استان خواست برای تامین آب مناطق روستایی و عشایری به صورت ۲۴ ساعت برنامه‌ریزی و اقدام کنند و با تشکیل ستادی در محل فرمانداری‌ها، این موضوع را شبانه‌روزی رصد کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی اکنون از اضافه شدن هفت تانکر آبرسانی جدید به ناوگان استان خبر داد و گفت: هفته جاری حمل آب به مناطق روستایی استان از پنج هزار و ۲۰۰ مترمکعب در هفته به هفت هزار مترمکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستای استان خراسان جنوبی در شرایط اوج تنش آبی و نیازمند آبرسانی سیار هستند.

امامی گفت: از این تعداد ۳۶۰ روستا آب دارند ولی برای تامین آب پایدار اهالی باید با تانکر سیار نیز آبرسانی شوند همچنین ۱۴۰ روستا با بیشترین تنش آبی روبه‌رو هستند که در اولویت آبرسانی قرار دارند.

وی عنوان کرد: مشکل کمبود و قطعی آب فقط مربوط به امسال نیست و سال‌های گذشته نیز در این فصل با کمبود آب مواجه می‌شدیم همچنین امسال شرایط پایدارتری در مجتمع‌های آبرسانی داریم چراکه سال‌های قبل در مجتمع‌های پرجمعیت، مردم با تنش آبی مواجه شده بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در ارتباط با کمبود آب در شهر زیرکوه که توسط استاندار مطرح شد، گفت: یک مجتمع آبرسانی بین شهر زیرکوه و قاین مشترک است که با توجه به افزایش جمعیت روستاهای مهدی آباد و گرماب در این فصل، با کمبود آب در منطقه مواجه شده بودیم.

وی افزود: در این منطقه همچنین چاه‌ها نیز کم آب شده است که نسبت به تعویض پلمب چاه اقدام و برای هر روستا ۲ تانکر آب ارسال شد.

وی گفت: در ارتباط با کمبود آب در سایر شهرستان‌ها نیز هماهنگی‌هایی با فرمانداران انجام شده که امید است در مرداد ماه که اوج کمبود و تنش آبی مناطق روستایی و عشایری است بخش زیادی از مشکلات حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی در ارتباط با مجتمع‌های آبرسانی استان اظهار داشت: طراحی شبکه‌ها براساس جمعیت روستا معین شده است این در حالیست که امسال چون بارندگی‌های خوبی داشتیم جمعیت برخی مناطق از ۲۲ خانوار به ۶۰ خانوار افزایش یافته و روستا را با کمبود آب مواجه می‌کند.

وی عنوان کرد: مجتمع‌های حاشیه شهرهای بیرجند، طبس، قاین و شهرهای دیگر نیز با سرریز جمعیت مواجه شده‌اند لذا از ابتدا تا انتهای خط شبکه باید تغییراتی انجام دهیم تا ظرفیت آبرسانی افزایش یابد تا کمبودی در شبکه نداشته باشیم.

امامی گفت: همچنین در روستاها حجم عملیات ساختمانی بالا رفته و جمعیت نیز فراتر از انتظار رشد کرده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ تانکر به ظرفیت ناوگان آبرسانی به مناطق روستایی استان افزوده شده است گفت: طبق تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای که بین ما، استانداری و بنیاد برکت منعقد شده است ۱۱ تانکر جدید (سهم هر دستگاه یک سوم) خریداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: در فاصله زمانی خریداری این تانکرها، هر میزان کمبود داشته باشیم از طریق تانکر اجاره‌ای جبران خواهد شد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان ساکن روستا هستند.