نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هنوز زعفران و زرشک خراسان جنوبی خام فروشی می‌شود؛ در حالی که بازار کشور‌های خارجی تشنه محصولات فرآوری شده ماست.

 

اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: ۸۵ درصد زرشک دنیا در خراسان جنوبی و عمدتا شهرستان‌های قاین و زیرکوه تولید می‌شود، اما هنوز به خوبی نتوانسته ایم این گیاه دارویی ارزشمند را به دنیا معرفی کنیم.

او افزود: صحبت از فرآوری زرشک به دلیل جایگاه خاص این محصول در دنیاست و هم اکنون در برخی کشور‌ها آب زرشک جایگزین نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار شده است.

اسحاقی با طرح این سوال که چرا آب زرشک جایگزین نوشابه در سفره ایرانی‌ها نباشد، گفت: نگاه مدیران کلان کشوری باید به محصول راهبردی زرشک تغییر کند و با توسعه واحد‌های فرآوری می‌بایست محصولات متنوعی از زرشک تولید و به دنیا صادر کرد.

۱۱ دلال، واسط میان کشاورز و صادر کننده!

اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زرشک در برخی کشور‌های خارجی، هر کیلو  ۳۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود، گفت: چرا باید در خام فروشی به جایی برسیم که زرشک کار ما مجبور شود محصولش را با کیلوئی ۴۰ هزار تومان بفروشد و این وسط، دلالان سود اصلی را به جیب ببرند.

او با تاکید بر کوتاه کردن دست دلالان از بازار پرسود زرشک افزود: متاسفانه در چرخه فروش زرشک ۱۱ دلال بین کشاورز و صادر کننده، نقش دارند که اگر هر دلال سودی ببرد آن وقت چه چیزی به کشاورز می‌رسد.

اسحاقی همچنین به دغدغه و مشکلات این روز‌های زعفران هم اشاره کرد و گفت:  بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به فرآوری زعفران خراسان جنوبی، دولت را کمی به تحرک واداشت تا فکر و برنا مه‌ای اساسی برای فرآوری و صادرات طلای سرخ بکند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با حمایت‌های عملی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور خارجه و اتاق بازرگانی، به جایی برسیم که زعفران را با نام و نشان ایران به دنیا صادر کنیم نه اینکه یک کشور اروپایی زعفران ما را به نام خودش ثبت کند.