دیابت بیماری است که در آن سطح گلوکز یا قند خون شما بسیار بالاست. گلوکز از غذاهایی که می خورید به دست می آید. انسولین هورمونی است که به گلوکز کمک می‌کند تا به سلول‌های شما برسد و به آنها انرژی بدهد. در دیابت نوع ۱، بدن شما انسولین نمی سازد. در دیابت نوع ۲، نوع شایع تر، بدن شما انسولین را به خوبی تولید یا استفاده نمی‌کند. بدون انسولین کافی، گلوکز در خون شما باقی می‌ماند. شما همچنین می‌توانید پیش‌-دیابت داشته باشید. این بدان معناست که قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما آنقدر بالا نیست که بتوان آن را دیابت نامید. ابتلا به پیش‌-دیابت شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد.

 

با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. می‌تواند به چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب شما آسیب برساند. دیابت همچنین می‌تواند باعث بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی نیاز به برداشتن اندام شود. زنان باردار نیز ممکن است به دیابت مبتلا شوند که دیابت بارداری نامیده می‌شود.

 

آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا دیابت دارید یا خیر. پزشکان با انجام یک نوع آزمایش بنام آزمایش هموگلوبین A1C، می‌تواند نحوه مدیریت دیابت را در شما بررسی کند. ورزش، کنترل وزن و پایبندی به برنامه غذایی می‌تواند به کنترل دیابت شما کمک کند. همچنین باید سطح گلوکز خون خود را کنترل کنید و در صورت تجویز دارو مصرف کنید.

منبع: medlineplus.gov

در روزهای بعدی مقالات تکمیلی در مورد دیابت منتشر خواهد شد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور