استاندار خراسان جنوبی گفت: اگرچه رعایت دستورالعمل‌ها الزامی است اما در زمینه اخذ مالیات باید شرایط استان در نظر گرفته شود.

 جواد قناعت روز شنبه در بازدید از اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی که به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی  انجام شد با اشاره به مساله تعامل با مردم در حوزه مالیات ادامه داد: با توجه به شرایط استان و نبود صنایع و شرکت‌های بزرگ لازم است که در این زمینه با مردم مدارا کرد.

وی گفت: باید نسبت به دستورالعمل‌ها حساس باشیم اما شرایط استان را نیز باید در نظر گرفت زیرا شرایط خراسان جنوبی طوری است که بیشتر پیگیری‌ها در حوزه زیرساختی است و نشان می‌دهد در کنار توجه به موضوع فرهنگسازی مالیات باید به موضوع اقتصاد مردم هم توجه شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: البته باید مراقبت کرد که شخص یا اشخاصی سوء استفاده نکنند اما انعطاف‌های لازم را با عموم اصناف و مشاغل باید نشان داد.

وی گفت: فلسفه مالیات باید به شکل مطلوب برای مردم روشن شود چرا که کشورهای دیگر به‌رغم محروم بودن از منابع زیرزمینی با اخذ مالیات، خود را اداره می‌کنند و برای مردم آنها این موضوع جا افتاده است.

قناعت افزود: درخصوص فرهنگ مالیات بعد از انقلاب اقدامات خوبی انجام شده اما در مقایسه با دیگر کشورها هنوز سهم قابل توجهی پیدا نکرده است لذا با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از بودجه کشور باید از محل مالیات تامین شود تاکید کرد: در زمینه ارتقای فرهنگ مالیاتی باید بیش از پیش تلاش کنیم تا به وظیفه شهروندی تبدیل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مانند خمس و زکات باید در مورد مالیات هم حساسیت ایجاد شود تا نقش آن در درآمدهای کشور پررنگ شود.

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران که به فلج کننده تعبیر شد، افزود: دولت سیزدهم در عرصه‌های بین‌المللی موفقیت‌های زیادی داشته و ریل‌گذاری در زمینه رفع مشکلات اقتصادی تاکنون خوب بوده است.

قناعت گفت: رئیس جمهور از جنس مردم بوده و بازدیدهای میدانی و حضور در بین مردم دلیل این موضوع است.

وی تاکید کرد: مسایل معیشتی و اقتصاد مردم از مواردی است که باید به آن توجه کنیم و امید است با توجه به فضای مثبتی که در راستای تعاملات بین‌المللی دولت سیزدهم ایجاد شده این مشکلات به زودی رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون همکاری خوبی بین اداره کل امور مالیاتی و مودیان به ویژه اصناف بوده و انتظار است که این مدارا امسال هم تداوم داشته باشد اما بعد از گذر از فشارهای اقتصادی باید طبق دستورالعمل‌ها رفتار کرد.

وی گفت: پرداخت عوارض ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید شفاف سازی شود تا مردم بدانند مالیات پرداخت شده صرف چه امور عمرانی می‌شود و در راستای جهاد تبیین هم حایز اهمیت است.

قناعت افزود: مبلغی که برای درآمدهای مالیاتی ۱۴۰۲ پیش بینی شده بالاتر از ظرفیت استان است و با توجه به شرایط خراسان جنوبی در حوزه‌های زیرساختی به ویژه روستاها و مناطق مرزی باید این موارد به شکل مطلوبی از مرکز پیگیری شود تا رقم کاهش یابد.

استاندار خراسان جنوبی امروز از بخش‌های مختلف اداره کل امور مالیاتی استان بازدید کرد و از نزدیک روند رسیدگی به درخواست‌های مردم را مورد بررسی قرار داد.

وی ضمن خداقوت به کارکنان این مجموعه در زمینه رفع برخی مسائل و  مشکلات قول مساعد داد.