معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: صنایع دستی و میراث فرهنگی، امور اقتصادی و تجارت، کشاورزی، دانشگاه‌ها، صنایع و معادن از مهمترین ظرفیت‌های خراسان جنوبی است که باید برای افزایش همکاری با کشور قرقیزستان مورد توجه قرار گیرد.

جواد اشرفی روز شنبه در نشست هماهنگی سفر سفیر قرقیزستان به خراسان جنوبی افزود: باید بر این پنج موضوع در سفر سفیر قرقیزستان که اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، تمرکز ویژه داشته باشیم تا مبادلات خوبی برای استان رقم بخورد.

وی گفت: تاکنون پیشنهادات مختلفی در زمینه همکاری با کشور قرقیزستان از طرف دستگاه‌های اجرایی مختلف استان دریافت کرده‌ایم و محتوای کار در این سفر مورد توجه جدی مسوولان متولی قرار گیرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی راهکارهای افزایش مبادلات و ارتباطات در حوزه‌های مطرح شده با کشور قرقیزستان را شناسایی کرده و به معرفی آنها بپردازند.

وی گفت: در صورت نتایج مثبت این سفر، موضوع سفر جمعی از مسوولان استان به کشور قرقیزستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اشرفی افزود: برپایی نمایشگاه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در بخش‌های مختلف فرهنگی، صنایع غذایی و کشاورزی در کشور قرقیزستان طی این سفر مطرح خواهد شد.

وی از متولیان خواست توانمندی‌های خراسان جنوبی را در قالب بروشور و سایر اقلام به‌روز رسانی و به زبان انگلیسی تهیه کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم معرفی محصولات کشاورزی استان عنوان کرد: نیاز است با معرفی مناسب، زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی را در این کشور رقم بزنیم.

وی گفت: بازدید از مجموعه‌های اقتصادی و تولیدی، دانشگاه بیرجند، اماکن تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری و نشست با فعالان اقتصادی از مهمترین برنامه‌های سفیر قیرقیزستان در خراسان جنوبی خواهد بود.

اشرفی در بخش دیگر سخنانش گفت: نبود استقرار مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی از دغدغه‌های اصلی است و این افراد به‌صورت کامل مستقر نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: باید مسوولان نمایندگی وزارت امور خارجه حداقل ۲ سال کامل در استان مستقر شوند ولی متاسفانه فعالیت خدمتی همه آنها از یک سال فرارتر نمی‌رود و خراسان جنوبی را ترک می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: درخواست ما این است که مسوولان نمایندگی وزارت امور خارجه حداقل ۲ تا سه سال فعالیت داشته باشند و بعد استان را ترک کنند تا ما کمتر در برنامه‌ریزی‌ها دچار مشکل شویم.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این نشست از تحصیل ۸۵۷ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۸۰ نفر در دانشگاه بیرجند، ۲۱۴ نفر دانشگاه آزاد اسلامی، ۲ نفر دانشگاه پیام نور، سه نفر دانشگاه صنعتی بیرجند و ۸۵ نفر هم در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحصیل می‌کنند که همه آنها تبعه افغانستان هستند.

احمد لامعی گیو افزود: در حال حاضر دانشگاه بیرجند با ۱۷ کشور خارجی تعاملات علمی دارد همچنین ۲۰ پایان‌نامه با کشورهای اروپایی به طور مشترک در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه نگاه‌ها در دانشگاه بیرجند در زمینه علمی و تخصصی فراملی است گفت: باید در این سفر بر موضوعات اقتصاد، فرهنگ و علم به‌صورت توامان کار شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم گفت: برنامه‌های سفر سفیر قرقیزستان به گونه‌ای تهیه شود تا سفیر این کشور با ظرفیت‌های خراسان جنوبی به خوبی آشنا شود.

مجتبی ذاکرایان به برپایی نمایشگاه‌های دوطرفه اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی توانایی دارد در بخش‌های صنایع غذایی، تبدیلی و کشاورزی و صنایع دستی اقدام به برگزاری نمایشگاه در کشور قرقیزستان کند.

وی پیشنهاد کرد: بعد از انجام این سفر، هیاتی از مسوولان خراسان جنوبی به کشور قرقیزستان برای افزایش تعاملات و ارتباطات اعزام شوند.

استاندار خراسان جنوبی خرداد امسال در دیدار با سفیر قرقیزستان در تهران، از وی برای سفر به این استان دعوت کرد.