مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: در تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ روستاییان و عشایر را ویژه دیده‌ایم و شرکت‌های دانش بنیان، دانش آموختگان و نخبگانی که جامعه هدف آنها روستاییان باشد، حمایت ویژه می‌شوند.

 مجتبی شریعتی‌فر اعلام کرد: امسال در تبصره ۱۸ قانون بودجه جزء سه؛ ۱۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار داریم که بخش عمده آن به روستاییان و عشایر تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: روستاییان همواره در استان خراسان جنوبی محور تولید بوده‌اند و در سال‌های گذشته اقدامات خوبی درخصوص اشتغال پایدار روستایی صورت گرفته به طوری که خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشتاز در اشتغال است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: اگر اقتصاد روستا توسعه یافته و بالنده باشد اقتصاد منطقه، استان و کشور توسعه یافته خواهد بود که در همین راستا دغدغه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اقتصاد روستا بوده و در سیاستگذاری‌ها به آن توجه شده است.

وی با ذکر این نکته که تسهیلات ارائه شده در روستاها آن طور که باید بازدهی نداشته و توسعه اقتصاد روستا را منوط به تسهیلات کم بهره دانسته‌ایم، تصریح کرد: یک روستایی باید دانش کافی را از دریافت تسهیلات داشته باشد تا بدهکار بانکی نشود، مسئولان هم باید طرح‌های کسب و کار را به درستی بررسی و ارزیابی کنند.

شریعتی‌فر با بیان اینکه در حوزه گلخانه یا پرورش قرقاول نمونه‌های خوبی از تسهیلات به نتیجه رسیده است گفت: در این دولت به اشتغال پایدار در حوزه مشاغل خانگی و روستاییان توجه ویژه شده است.

وی از روستاییان درخواست کرد برای دریافت تسهیلات مشاغل پایدار با تسهیلگرانی همچون بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مشورت لازم را داشته باشند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح‌ها باید ماندگار باشد و ظرفیت‌های مغفول و بر زمین مانده روستاییان را برای بهبود معیشت آنها احیا کند.

وی افزود: از محل طرح پرداخت اعتبارات روستایی و عشایری طی ۲ سال گذشته تاکنون سه هزار و ۱۶۱ طرح به مبلغ چهار هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال با ایجاد هفت هزار و ۴۷۰ فرصت شغلی پرداخت کرده‌ایم.

شریعتی‌فر گفت: سال گذشته از محل تسهیلات تبصره ۱۶، جزء یک و جزء دو قانون بودجه را داشتیم که در جزء یک این تسهیلات، هفت هزار و ۸۲۲ طرح به مبلغ ۶ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال از طریق کمیته امداد پرداخت شده و زمینه اشتغال ۹ هزار و ۳۸۶ نفر را ایجاد کرده است.

وی افزود: از این تعداد ۴۱ درصد در حوزه روستاییان و عشایر بوده و از محل بند ب تبصره ۱۶ از ابتدای دولت سیزدهم هزار و ۵۸۷ طرح به مبلغ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال توسط اداره کل بهزیستی پرداخت شده و هزار و ۵۸۷ شغل ایجاد کرده که ۵۲ درصد این تسهیلات هم در حوزه روستاییان و عشایر پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از محل جزء دو تبصره ۱۶ که ۱۴ دستگاه اجرایی متولی پرداخت آن هستند، در سال ۱۴۰۱ تعداد هفت هزار و ۹۴ طرح به مبلغ ۶ هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال پرداخت شد که از این مبلغ حدود ۷۰ درصد در حوزه روستاییان و عشایر است.

وی بیان کرد: بنیاد برکت، بنیاد علوی و بسیج سازندگی نهادهای عامل هستند که سهم عمده‌ای از تسهیلات را برعهده داشتند و با استفاده از شبکه تسهیلگری که دارند، توانسته‌اند در حوزه روستاییان و عشایر تسهیلاتی را پرداخت کنند.

شریعتی‌فر همچنین با اشاره به مصوبات جشنواره زرشک سال گذشته گفت: از تیر امسال ۲ زنجیره ارزش راهبری برای زرشک و سنگ‌های قیمتی استان در نظر گرفته شده که چون بخش عمده کشاورزان در زمینه زرشک مشغول به کار هستند، تدوین نظام مسائل شناسی زرشک از تولید تا مصرف با همکاری دانشگاه صنعتی در دستور کار است.

وی ادامه داد: برای احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک تفاهم نامه‌ای بین استان با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شده تا به ۵۰۰ بارگاه زرشک مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شود و این تسهیلات از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حال پرداخت است.